Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger hjelp, har jeg tendenser til bulimi?

Anbefalte innlegg

Hei,

velger å poste anonymt da dette er et tema jeg ikke vil skal ha tilknytning til min forumbruker.

Saken er uansett som følger:

Jeg trener 3 til 5 dager i uka og prøver å følge et strikt kosthold (1900kcal/dagen, mye proteiner). Jeg vil komme i form. Være "fit", som noen sier.

Saken er den at jeg jobber på bensinstasjon, og på kveldene har vi ofte en del boller til overs. Som i dag endte jeg opp med å spise seks stykker, og jeg får ganske stor skyldfølelse etter å ha gjort dette. Hvem vet hvor mange kalorier jeg har fått i meg? Hvor mange karbohydrater osv?

Jeg vet ikke, men jeg føler bare det er utrolig bortkastet å trene så mye som jeg gjør når jeg får sånne små "spisekick" på jobb av og til.

Tidligere har jeg gått til det punkt at jeg har prøvd å kaste opp det meste av det usunne jeg har spist. Da er det liksom ingen skade skjedd, ikke sant? Jeg har vurdert tanken også i dag. Tenker at det i så fall blir siste gang. Men det har jeg også tenkt tidligere, og det er det som plager meg. Jeg vil ikke si at jeg har bulimi, men jeg syns noen av symptomene har tendenser til å være tilfallende like. Og det skremmer meg litt.

Jeg mener, jeg klarte å slutte å røyke, slutte å snuse, og nå har jeg blitt disiplinert nok til å trene så ofte som jeg gjør samt forsøke å holde kostholdet. Hvorfor faller jeg da stadig for fristelsen for å spise drittmat? Er det for å belønne meg selv? Unne meg selv noe?

Ikke vet jeg, og jeg syns det er tullete.

Jeg føler jeg rives mellom to punkter - enten gi faen, spise litt boller nå og da, og allikevel trene som normalt, eller bry meg skikkelig og ikke spise boller i det hele tatt, og trene som normalt.

Jeg trenger bare litt hjelp til å bestemme meg. Jeg vil så inderlig komme i skikkelig form, samtidig som jeg skulle ønske at jeg ikke hadde så problemer med å gjøre de rette valgene, spise rett og unngå boller og annet søl som jeg nå spiser av og til.

Takk for oppmerksomheten, håper noen kan komme med noen vise ord. :)

Postet av anonym: c10cd6c080ca3dc0a072ec71d7234db1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! ( Jeg har ingen utdanning innenfor dette)

Det jeg kan si er hvertfall at du bør være forsiktig med hvordan du behandler kroppen din, når det gjelder å kaste opp maten, det kan du ta skade av :( Kanskje ikke av et par ganger, men over lengre tid. Det værste som kan skje er vel at du fortsetter og ser på det å kaste opp som en rask "løsning", og da kan dette desverre (ikke sikkert) utvikle seg til en spiseforstyrrelse (Builimi).

Det at du trener er jo veldig bra :thumbup: Kanskje du bør tenke sånn at, har dere boller da, igjen på jobben så kan du unne deg en eller to i ny og ne, istedet for å spise 6 stk. Det er jo ikke noe galt i å kose seg litt, skulle du da gå på "smellen" å spise 6 eller mer, så ja, da har du gjort det! Og må leve med det hehe, om du skjønner.

Igjen det handler om å gjøre det å spise sunt og trene til en livsstil, ikke et skippertak. Og i den livsstilen er det lov å kose seg med noe nå og da :) Gi kroppen din næring som den kan utnytte bra!

Om det er sånn at du er veldig sulten og får lyst på boller på slutten så kan du jo heller spise noe sunt, (et lite mellommåltid) litt før dere stenger, så du klarer å la være å heve innpå masse boller. Om du skal nekte deg alt som er godt (les: søtsaker, kaker, boller) kan det kanskje bli vanskelig å klare å spise sunt, pga da blir det liksom ulovlig, og du får bare mer og mer lyst på det.

Jeg tror at om du lever sunt i hverdagen og trener så kommer du i god form etterhvert, og en liten søtsak nå og da går nok fint. Men pass på det med å kaste opp, det er ikke en god løsning.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Gi faen - spis noen boller i ny og ne, det er jo derfor du trener!

Bare så du vet det så hjelper det ikke stort å spise for så å kaste opp hvis du ikke gjør det rett etterpå, det er en grunn til hvorfor de som har bulimi som regel er normalvektig og ikke undervektig!

Hvis du faktisk ønsker å kaste opp maten så gå også til innkjøp av gebiss og parykk, for det vil du trenge etter langvarig mishandling av kroppen din! Si også farvel til spiserøret ditt og evnen til å kunne spise normalt!

Lenke til kommentar

Jeg har også dette problemet. Jeg begynte først å tygge cocablader siden det tok appetitten min vekk, men jeg følte at jeg le for avhengig. Dessuten ga det meg hodepine de dagene jeg ikke tygget bladene. Går nå på Hoodia, og dette er forholdsvis bedre, men fremdeles kjenner jeg en følelse av sult.

Btw: Ikke legg så mye press på deg!

Endret av Adogg
Lenke til kommentar

Det er viktig å unne seg noe godt av og til, for eksempel en liten sjokolade på lørdagskvelden eller lignende. Det er viktig at du klarer å holde deg til kun denne lille sjokoladen og ikke spiser mer, det er da skyldfølelsen kommer.

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg jobber på bensinstasjon, og på kveldene har vi ofte en del boller til overs. Som i dag endte jeg opp med å spise seks stykker, og jeg får ganske stor skyldfølelse etter å ha gjort dette. Hvem vet hvor mange kalorier jeg har fått i meg? Hvor mange karbohydrater osv?

Føles ikke som om bulimi er store problemet men heller at du faller for fristelser, spesielt mat som ligger foran deg er vanskelig og motstå for de fleste personer, type kjeks på lunsjbordet, chips i en skål osv, det beste du kan gjøre er rett og slett og fjerne fristelsene før du faller for de.

Lenke til kommentar

kroppen din vil IKKE ta skade av å spise litt 'usunt' innimellom altså.

Det er greit å ha en diett om man trenger å gå ned i vekt, men det fins grenser for hvor langt man kan gå... Og går du langt nok, så som noen nevnte ovenfor her, kan du vinke farvel til spiserøret ditt, håret ditt og tennene dine... når du kaster opp følger det med væske som KUN skal være i magesakken og som ødelegger tenner og spiserør...

og det er ikke bare bollene som kommer ut når du kaster opp, det er også gjerne det du har spist tidligere på dagen.. og kroppen din trenger den næringen den har fått i seg. Hvis ikke blir den ødelagt.

Tvangstanker er heller ikke noe gøy. At du føler du må kaste opp når du har spist noe feil, kan utvikle seg til å ende opp med at du må kaste opp alt du spiser....

merker du at du begynner å få sånne tanker, så er det beste å bare tvinge seg selv til å ikke høre på de. Hvis du lar de tankene drive deg, så blir det bare værre, og tilslutt har de tankene tatt så grundig over at du blir innlagt og blir tvangsfora med slange ned i halsen.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du beveger deg nok i faresonen nå ja, og det høres ut som du allerede har utviklet et problem i forhold til mat/kroppsbilde.

Hvis du kun spiser 1900 kcal per dag, er det ikke rart at du faller for fristelser om kvelden. Kroppen trenger mye mer næring, spesielt med tanke på at du er ganske aktiv.

Spis mer skikkelig mat, unn deg litt godt nå og da, og kast aldri opp mer.

Mitt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...