Gå til innhold

Gammel maskin med MS-DOS 6.2 - Koble til internett?

Anbefalte innlegg

Hei. Dro frem den gamle maskinen min fra loftet og leker litt på den. Lurte på om det var mulig å koble den til internett på noen måte? Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur.

Noen som vet om det er mulig å gjøre dette her i det heletatt? Google var ikke til all verden av hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskiner av fra denen generasjonen måtte ofte ha et eget nettverkskort (som 3com).

Drivere og software må være MS-dos baserte og tilpasse de IRQer og adresser som kortethar.

Du kommer ut på nett (TP) - men hva skal du gjøre? Dagens inetrenett er grafisk. MS-dos er ikke grafisk i seg selv. Den er det innerste skallet av et operativsystem (håndterer hardware og et begrenset kommandosett. Alt annet må du ha ekstra programvare for å håndtere. En av disse var Windows 3.x, evt Windows 286. Begge var grafiske - men var der før internett og diverse nettlesere var modne. Datidens nettverk var ofte BBS-systemer basert på tegngrensesnitt.

Lenke til kommentar

Det er en MS-DOS browser som heter arachne som skal klare seg ganske greit på det moderne internett..

Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur.

Du kan sikkert bruke en seriell nullmodemkabel for å koble den opp mot en moderne maskin via en USB til seriell-adapter, og få internett delt over der. Jeg fikk en gammel 75MHz laptop med windows 95 på nett på den måten. Jeg har aldri vært borti å gjøre dette i DOS selv, men jeg mener å ha lest at arachne har funksjoner lar deg bruke nullmodemkabel, og det vil nok mange andre DOS-nettverksprogrammer også ha.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...