John Keats Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hei. Dro frem den gamle maskinen min fra loftet og leker litt på den. Lurte på om det var mulig å koble den til internett på noen måte? Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur. Noen som vet om det er mulig å gjøre dette her i det heletatt? Google var ikke til all verden av hjelp. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Det er sikkert mulig, men det er ganske krevende å få til. http://www.dendarii.co.uk/FAQs/dos-net.html Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Maskiner av fra denen generasjonen måtte ofte ha et eget nettverkskort (som 3com). Drivere og software må være MS-dos baserte og tilpasse de IRQer og adresser som kortethar. Du kommer ut på nett (TP) - men hva skal du gjøre? Dagens inetrenett er grafisk. MS-dos er ikke grafisk i seg selv. Den er det innerste skallet av et operativsystem (håndterer hardware og et begrenset kommandosett. Alt annet må du ha ekstra programvare for å håndtere. En av disse var Windows 3.x, evt Windows 286. Begge var grafiske - men var der før internett og diverse nettlesere var modne. Datidens nettverk var ofte BBS-systemer basert på tegngrensesnitt. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Det er en MS-DOS browser som heter arachne som skal klare seg ganske greit på det moderne internett.. Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur. Du kan sikkert bruke en seriell nullmodemkabel for å koble den opp mot en moderne maskin via en USB til seriell-adapter, og få internett delt over der. Jeg fikk en gammel 75MHz laptop med windows 95 på nett på den måten. Jeg har aldri vært borti å gjøre dette i DOS selv, men jeg mener å ha lest at arachne har funksjoner lar deg bruke nullmodemkabel, og det vil nok mange andre DOS-nettverksprogrammer også ha. Endret 10. juni 2011 av Scriptgutten Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hvis du behøver en random PC til å surfe på, så er det bare å ta seg en tur til en gjenbruksstasjon. Ikke noe problem å finne seg en rimelig oppegående maskin. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Neida, surfemaskin har jeg nok av Er mer for å ha noe å holde på med. Se om det går an. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Dersom du har mulighet for å få satt i et nettverkskort i maskina, så kan du bruke mTCP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå