hallodude Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hey har en Aprilia rs 50 som går godt over 90. Det eneste som er trimmet, er potta, den er gjort slik den "orginalt" er før den ble sendt inn i Norge. Har noen papirer fra SpeedOptions som sier at den er grei. Han jeg kjøpte mopeden av ble stoppet i 45, og kom unna med det. Så er det lovlig? Og hvis ikke, er det noe jeg kan gjøre slik at den går lovlig over 45? Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Selvfølgelig er det ingenting du kan gjøre for at det skal være lovelig å bryte loven. Uansett hva som er trimmet, går den raskere enn originalt er det ulovelig. Nå er det også blitt veldig strenge regler for trimming, du riskikerer 6 prikker om du er fersk sjåfør, dvs du mister nesten lappen på å bli tatt. Endret 10. juni 2011 av Ekinorak 2 Lenke til kommentar
hallodude Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Er det noe annet jeg kan gjøre for å få den over 45, men lovlig?? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Du kan kanskje omregistrere den til lettmotorsykkel, betale effekt-avgift og ta lettmotorsykkellappen. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Er det noe annet jeg kan gjøre for å få den over 45, men lovlig?? Nei. 4 Lenke til kommentar
samaron Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Er det noe annet jeg kan gjøre for å få den over 45, men lovlig?? Selge den mopeden og heller kjøpe en Tempo f. eks. De mopedene er grensen 50 km/t på, og medregnet 10% slingring, så kan den lovlig gå toppen 55 km/t. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Mopeden går for fort, er det lov? Bilen kjører også fort, er det lov? Lenke til kommentar
oyhje Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Du kan kanskje omregistrere den til lettmotorsykkel, betale effekt-avgift og ta lettmotorsykkellappen. Du kan ikkje omregistere den til lettsykkel, mopeda ekje bygd for å gå fortare enn 45, kjenne de ganske godt at nåke går til faen når ej he 90 på skuteren min Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Du kan kanskje omregistrere den til lettmotorsykkel, betale effekt-avgift og ta lettmotorsykkellappen. Du kan ikkje omregistere den til lettsykkel, mopeda ekje bygd for å gå fortare enn 45, kjenne de ganske godt at nåke går til faen når ej he 90 på skuteren min Flere mopeder, som f.eks. Yamaha Aerox og Suzuki TSX selges i lettmotorsykkel-utgaver i utlandet. Derfor mener jeg at det i prinsippet bør være mulig å bygge om og omregistrere en slik moped til lettmotorsykkel i Norge. Hvordan det går i praksis vet jeg ikke, og lønnsomt er det garantert IKKE. Lenke til kommentar
hallodude Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Er det noe annet jeg kan gjøre for å få den over 45, men lovlig?? Selge den mopeden og heller kjøpe en Tempo f. eks. De mopedene er grensen 50 km/t på, og medregnet 10% slingring, så kan den lovlig gå toppen 55 km/t. Har en tempo som går 65 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Har en tempo som går 65 og da bryter du med den tempoen loven. strengt tatt. Lenke til kommentar
hallodude Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Har en tempo som går 65 og da bryter du med den tempoen loven. strengt tatt. Nei.. Det er en veteran, som går orginalt 65, og det er lov. streng tatt Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Nei.. Det er en veteran, som går orginalt 65, og det er lov. streng tatt feil. nasjonalgodkjenning har tilbakevirkendekraft og begrenser mopeder til 50 km/t, mopeder som er nyere og går under den nye lovgivningen har maks 45 km/t. *tillegg* Du kan jo lese denne tråden her som jeg startet for nesten to år siden: lovlig toppfart på mopeder etter alder Endret 20. juni 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Nei.. Det er en veteran, som går orginalt 65, og det er lov. streng tatt Det er ditt ansvar å sørge for at mopeden er i forskriftmessig tilstand, derav skal den gå i 45/50. Du må altså strupe/plombere den for å gå saktere. Strengt tatt. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Nei.. Det er en veteran, som går orginalt 65, og det er lov. streng tatt Det er ditt ansvar å sørge for at mopeden er i forskriftmessig tilstand, derav skal den gå i 45/50. Du må altså strupe/plombere den for å gå saktere. Strengt tatt. Sånn helt strengt tatt gutter og jenter, så har EU-direktiv 2002/24/EF ikke tilbakevirkende kraft, og dermed er mopeder typegodkjent før 1. Jan 1997 fritatt for dette kravet. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Men de har vel fortsatt ikke lov å gå mer enn 50? Var det ikke 50 mk/t som var fartsgrensa på moped før 1997? Eller tar jeg feil? Strengt tatt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Sånn helt strengt tatt gutter og jenter, så har EU-direktiv 2002/24/EF ikke tilbakevirkende kraft, og dermed er mopeder typegodkjent før 1. Jan 1997 fritatt for dette kravet. er vi ikke ferdig med denne diskusjonen nå? Ut fra kommentaren din virker det som du bare leste første og siste post i tråden e.l. du hopper galant alle postene mine som faktisk sier akkurat det samme som deg, bare de i tillegg utdyper gjeldene lov for de mopedene registrert før 1. jan 1997. Christian_K: strengt tatt så jo det er 50 for de mopedene Endret 21. juni 2011 av stich_it Lenke til kommentar
dragon95 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Du kan omregistrere mopeden din til en lett motorsykkel, men da må du bytte blant annet bremser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå