Gå til innhold

Vi trenger et piratparti i Norge!

Anbefalte innlegg

Jeg støtter absolutt et piratparti i Norge. De reglene vi har i dag er både forbrukerfiendtlig og unødvendig strenge for de fildelerne som skulle være uheldige nok til å bli tatt. Jeg liker spesielt godt prinsippet om at man ikke kan bli straffet for å laste ned materiale som ikke er godt tilgjengelig gjennom lovlige kanaler. Tenker da spesielt på TV-serier og filmer som ikke utgis samtidig over hele verden, men også musikk som ikke er tilgjengelig over nettet. Kanskje vi også kunne fått noen gode løsninger for filmleie over nettet.

- fildelere som operer ikke-komersielt kan kun saksøkes for kjøpssummen av et eksemplar av verket

Og alle som sniker på trikken kan kun straffes med å betale prisen for en billett..

De to situasjonene er ikke sammenlignbare. Sniker du deg på trikken påfører du trikkeselskapet et direkte tap med (marginalt) høyere drivstofforbruk og tar potensielt plassen til en betalende kunde. Laster du ned en sang fra piratbukta koster ikke det bandet/sangeren/plateselskapet et øre.

Edit: I begge tilfellene er det så klart en potensiell tapt fortjeneste. Du kunne ha kjøpt sangen på en nettbutikk i stedet for å laste den ned på samme måte som du kunne betalt for trikken eller tatt buss/syklet/gått/kjørt.)

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har allerede blitt forsøkt å bygge opp et Piratparti i Norge, men det lyktes ikke pga manglende interesse. Da det ble bestemt at partiet skulle legges ned, ble folk oppfordret til å joine FriBit istedenfor.

Jeg føler heller ikke at Norge virkelig trenger et Piratparti, og føler at mine hovedsaker i forhold til personvern, nettpolitikk, fildeling o.l. dekkes godt av Rødt :)

Det er litt rart hvordan Rødt på noen områder er veldig individfokuserte, mens de på andre områder er nærmest totalitære... De har mye tro på offentlig maktkonsentrasjon der i gården, samtidig tror de at de kan styre den offentlige skuta etter etiske prinsipper, akkurat som det offentlige ikke alltid kommer til å grafse til seg de de kan. :roll:

Finnes det noen områder Rødt ikke er autoritære/totalitære?

Endret av Zaftig
Lenke til kommentar

Jeg støtter absolutt et piratparti i Norge. De reglene vi har i dag er både forbrukerfiendtlig og unødvendig strenge for de fildelerne som skulle være uheldige nok til å bli tatt. Jeg liker spesielt godt prinsippet om at man ikke kan bli straffet for å laste ned materiale som ikke er godt tilgjengelig gjennom lovlige kanaler. Tenker da spesielt på TV-serier og filmer som ikke utgis samtidig over hele verden, men også musikk som ikke er tilgjengelig over nettet. Kanskje vi også kunne fått noen gode løsninger for filmleie over nettet.

- fildelere som operer ikke-komersielt kan kun saksøkes for kjøpssummen av et eksemplar av verket

Og alle som sniker på trikken kan kun straffes med å betale prisen for en billett..

De to situasjonene er ikke sammenlignbare. Sniker du deg på trikken påfører du trikkeselskapet et direkte tap med (marginalt) høyere drivstofforbruk og tar potensielt plassen til en betalende kunde. Laster du ned en sang fra piratbukta koster ikke det bandet/sangeren/plateselskapet et øre.

Edit: I begge tilfellene er det så klart en potensiell tapt fortjeneste. Du kunne ha kjøpt sangen på en nettbutikk i stedet for å laste den ned på samme måte som du kunne betalt for trikken eller tatt buss/syklet/gått/kjørt.)

Hva slags signal sender du da til de betalende kundene? at de som ikke betaler kun må ut med det samme som de betalende kundene om de blir tatt? Hvordan forventer du at noen kommer til å betale i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Hva slags signal sender du da til de betalende kundene? at de som ikke betaler kun må ut med det samme som de betalende kundene om de blir tatt? Hvordan forventer du at noen kommer til å betale i det hele tatt?

Jeg venter fortsatt på at platebransjen, spillbransjen og konsollbransjen skal dette sammen over natta.

Hvorfor? Fordi alt er gratis tilgjengelig på internett.

Og dette har vært saken siden 2000-tallet en gang, om ikke før.

Så hvorfor finnes det fortsatt et marked?

Lenke til kommentar

Jeg er for et system, hvor man straffer kommersiell fildeling, herunder folk som forsøker å berike seg selv på andres åndsverk. Samtidig bør kopiering til eget bruk avkriminaliseres. Dette ville på sikt bidra en god del til å gjøre kultur og åndsverk mindre kommersialisert.

-Man ville få noe mindre produksjon, knapt noe problem. Dagens produksjon av kultur er vel mer per dag, enn noen kan konsumere i løpet av et helt liv. Det kan hevdes at produksjonsnivået er subsidiert av intellektuell opphavsrettlovgivning. Spørsmålet er om dette er noe poeng, i en bransje som har vokst med fem-milssteg, etter pc-en og internettet kom.

- Det vil bli vanskeligere å pumpe ut underholdning, uten tanke på kvaliteten. Dersom folk ikke liker, kjøper de ikke, enkelt og greit. Man ville få en jamnt over kvalitetsøkning, da gevinsten for å produsere skuffelser ville dale betraktelig. Slik det er i dag, så handler det om å få kunden til å kjøpe produktet. Om kunden liker det eller ei, spiller ingen rolle. I stedet propper du hans øyne og ører fulle med hvor flott neste produkt er. Rinse repeat. Man sløser masse ressurser på markedsføring, som kunne blitt brukt på kvalitetssikring i stedet.

Om du synes dette høres utopisk og drømmende ut, ta heller en titt på nettet. For det meste er dette nemlig allerede gjeldende lov.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

for å desperat få diskusjonen tilbake på rett kjør!

Jeg tror mange misforstår litt med ideen bak et "miniparti", de fleste slike har ikke planer om å få makten, men det handler om å delta på å sette den politiske agendaen.

[...]

Ved å Ha et "piratparti" kan man til en mye større grad delta, og påvirke de "store gutta".

Vil det ikke være et bedre alternativ å starte en interesseorganisasjon i stedet for et politisk parti?

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlige forslag. Hvorfor ikke starte stjele-partiet? Alle har lov å stjele hva de vil. Hadde sikkert fått noen stemmer på det også.

Jeg spør: Hvorfor skal noen ha rett til å stjele andre sitt produkt (musikk/film/spill etc)?

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlige forslag. Hvorfor ikke starte stjele-partiet? Alle har lov å stjele hva de vil. Hadde sikkert fått noen stemmer på det også.

Jeg spør: Hvorfor skal noen ha rett til å stjele andre sitt produkt (musikk/film/spill etc)?

For det første, dette er ikke stjeling, ettersom produktet ikke fjernes fra stedet det kopieres fra. Jeg kan strekke meg til piratkopiering, men foretrekker fildeling.

For det andre, hva med å se litt på konsekvensene for samfunnet, slik jeg har forsøkt? Dersom landet ble styrt kun på magefølelse, så tror jeg det ville gått mye dårligere enn det gjør... Vent litt, glem den siste :hrm:

Lenke til kommentar

For det første, dette er ikke stjeling, ettersom produktet ikke fjernes fra stedet det kopieres fra. Jeg kan strekke meg til piratkopiering, men foretrekker fildeling.

Piratkopiering og fildeling er to helt forskjellige ting.

Piratkopiering: Stjele et produkt uten tillatelse og uten å yte vederlag.

Fildeling: Dele filer.

Fildeling kan gjerne gjøres lovlig. Jeg kan gjøre mine filmer tilgjengelig for nedlasting, eller min musikk.

Piratkopiering er som ordet antyder, ulovlig. Dette er fordi du distribuerer eller kopierer noe du ikke eier.

dette er ikke stjeling, ettersom produktet ikke fjernes fra stedet det kopieres fra

Er du seriøs? At noe må fjernes fra stedet er ikke et vilkår for at det er snakk om tyveri. Verdien i en CD ligger ikke i selve cd-en, men i verket som er på cden. Om du kopierer en cd har du STJÅLET innholdet i den, selv om du ikke sletter det. Verdien ligger ikke i selve cden, men i innholdet du kopierer.

Og som jeg igjen sier: Hva er det som skal gi noen rett til å stjele folks musikk, film eller spill uten tillatelse, gjennom piratkopiering?

Lenke til kommentar

For det andre, hva med å se litt på konsekvensene for samfunnet, slik jeg har forsøkt?

HVorfor skal man se på konsekvensene av noe som er ulovlig? Kan jeg argumentere med at tyveri bør være lov fordi de samfunnsmessige effektene av det er gode? Nei, stjeling er galt, prinsipielt sett. Andre vurderinger er irrelevante.

Jødeforfølgelsen hadde mange positive konsekvenser for samfunnet i nazi-tyskland.

Lenke til kommentar

HVorfor skal man se på konsekvensene av noe som er ulovlig?

Appell til lov.

Kan jeg argumentere med at tyveri bør være lov fordi de samfunnsmessige effektene av det er gode?

Ja.

Nei, stjeling er galt, prinsipielt sett. Andre vurderinger er irrelevante.

Jeg er enig i at stjeling er galt, men man kan håndtere det på andre måter.

Jødeforfølgelsen hadde mange positive konsekvenser for samfunnet i nazi-tyskland.

Sidestiller du levende mennesker med mp3-filer?

Lenke til kommentar

Hvis du mener at å argumentere for å legalisere stjeling pga samfunnsmessige fordeler, da kan du knapt sees seriøst, med mindre du er for en politistat uten menneskerettigheter.

Hvilken annen måte å håndtere stjeling på er det, annet enn å gjøre det ulovlig?

Om jeg sidestiller levende mennesker med mp3-filer? NEI? Jeg sidestiller ikke, men jeg sammenligner.

Lenke til kommentar

Og som jeg igjen sier: Hva er det som skal gi noen rett til å stjele folks musikk, film eller spill uten tillatelse, gjennom piratkopiering?

Jeg kan snu spørsmålet, hva er det som gir noen Gudegitt eiendomsrett til et spesifikt mønster av bølgelengder, de fant det for godt å ha ut av seg? Greit, de kan eie det i det det kommer ut av munnen deres, men så fort budskapet kopieres over alle jordens breddegrader, gir dette dem ingen rett til å påføre andre bøter eller frihetsberøvelse, kun fordi de har hørt på det en gang.

Opphavsrettlovgivning blir presset på oss, selv om den er et onde for samfunnet, som kriminaliserer minst 25% av Norges borgere. Dette skaper igjen lav respekt for loven. Har man først brutt loven en gang, kan man fort finne på å bryte den i andre sammenhenger også. Derfor er lover som kriminaliserer store deler av befolkningen et onde, fordi de fører til kriminalitet utover de forseelsene de er ment å bekjempe.

Ro deg ned, napp loffen en gang og forsøk og forhold deg saklig når du diskuterer med voksne mennesker.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Hvis du mener at å argumentere for å legalisere stjeling pga samfunnsmessige fordeler, da kan du knapt sees seriøst, med mindre du er for en politistat uten menneskerettigheter.

Uten menneskerettigheter? Er det en menneskerett å få penger for musikken sin?

Hvilken annen måte å håndtere stjeling på er det, annet enn å gjøre det ulovlig?

Man kan avkriminalisere stjeling under visse omstendigheter. I dette temaet velger jeg å se på det store bildet. Jeg vil ha bedre muligheter for å kjøpe musikken, filmene og tv-seriene jeg liker. Jeg vil eie produktet jeg kjøper, ikke en midlertidig og begrenset lisens til å bruke det. Jeg tror piratkopiering vil blir et mye mindre problem dersom industrien tilpasser seg.

Om jeg sidestiller levende mennesker med mp3-filer? NEI? Jeg sidestiller ikke, men jeg sammenligner.

Jødeforfølgelsene krevde menneskeliv, å leve mener jeg er en menneskerett. Å få penger for et verk er ikke. Mener du selv at sammenligninger er god?

Lenke til kommentar
Er det en menneskerett å få penger for musikken sin?

Ja : )

Jeg vil eie produktet jeg kjøper, ikke en midlertidig og begrenset lisens til å bruke det.

Hvorfor skal jeg da heller kjøpe et produkt av Microsoft til 1000 kroner når jeg kan kjøpe det av deg til 10 kroner?

Lenke til kommentar
Er det en menneskerett å få penger for musikken sin?

Ja : )

Flott. Sette sammen noen tilfeldige noter -> penger flyter inn på kontoen min. Eller kanskje ikke.

Redigert: Dersom det skulle være uklart hva jeg mener: Nei, man har ikke rett på penger bare fordi man har satt sammen noen lyder og kaller det musikk.

Jeg vil eie produktet jeg kjøper, ikke en midlertidig og begrenset lisens til å bruke det.

Hvorfor skal jeg da heller kjøpe et produkt av Microsoft til 1000 kroner når jeg kan kjøpe det av deg til 10 kroner?

Hvorfor skal du heller kjøpe et produkt fra meg, når du heller kan laste det ned fra Internett helt gratis, med minimal sjanse for å blir straffet?

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt hvordan har forstått det med programvare.

Man kjøper ikke ett program fra MS, men ett lisens til å bruke programmet. MS eier programmet og alt som hører med, men dere har lov til å bruke det med tilbehørende lisensregler.

Derfor er det ikke forskjell mellom nedlastbar og bokset programvare. Musikkregler vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du heller kjøpe et produkt fra meg, når du heller kan laste det ned fra Internett helt gratis, med minimal sjanse for å blir straffet?

For jeg har ikke lyst til å piratkopiere eller laste ned.

Og om du vil eie produktet du kjøper, og altså ikke bare en brukerlisens, så har du også rett til å selge det til meg helt lovlig for 10 kr.

På en annen side; hvorfor skal Microsoft fortsette å bruke millioner av dollar på å utvikle et program som de ikke eier en gang, og som de knapt har muligheter for å tjene penger på?

Lenke til kommentar
På en annen side; hvorfor skal Microsoft fortsette å bruke millioner av dollar på å utvikle et program som de ikke eier en gang, og som de knapt har muligheter for å tjene penger på?

Hmm, vi kan komme til å slite. Det er jo ingen som ville lage et gratis operativsystem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...