Gå til innhold

Vi trenger et piratparti i Norge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi trenger et piratparti i Norge!

Jeg synes vi har nok kjeltringer på stortinget.

Leste du HELE posten min? :p

Jeg skal ikke være uenig i at det er mye uærligheter blant politikkerene i Norge, men siden nåværende partier er under stort press fra interessorganisasjoner til å gjør fildeling straffbart og ikke finne løsninger som gavner begge parter, derfor trenger man et parti som representerer den delen av befolkningen som allerede bryte åndsverkloven, (siden en betydelig del av befolkningen allerede er "pirater").

Vi skal ikke åpne for at det skal være fritt fram for å laste ned å dele åndsverk uten betaling, men når alternativet er mellom å laste ned en sang gratis, eller kjøpe hele albumet til 200kr, er det mange som ikke ser at de får det de betaler for.

Og vi trenger dette til å være saklig og ikke masse 14-åringer som ønsker anarki!

-frank

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe om folk som oppfordrer til å kopiere andres åndsverk uten tillatelse. 25% laster ned? Vel, hva så? Hvis 25% mobber, er det greit å mobbe, da?

Jeg synes du bør starte en interesseorganisasjon i stedet for et parti.Et politisk parti bør være seriøst. Det bør ha klare meninger om alt fra økonomi til militærvesen. Det er misbruk av demokratiet å gå til valg på en enkeltsak som dette.

Endret av islending
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og jeg syntes ikke noe om folk som tar altfor mye betalt og alltid legger skylden på andre:p

Men til sak: Jeg syntes også at vi burde få Pirat parti i Norge. Spør du meg så blir man nesten "straffet" av å kjøpe filmene på blu-ray/DVD da man alltid får den plagsome reklamen +alle trailerene.

I tillegg synes jeg det begynner å bli veldig ekstremt med copyrights og patenter :nei:

Endret av burndrinker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi trenger et Norsk Pirat parti, men i motsetning til Cannabis Partiet burde dette partiet kun fokusere på kopirettigheter og fildeling, etc.. og ikke vandre verken til høyre eller venstre(Noe som er vanskelig å gjøre). Man trenger da ikke karisma for å starte ett parti, bare for å få til et suksessfylt parti :whistle: .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi trenger et Norsk Pirat parti, men i motsetning til Cannabis Partiet burde dette partiet kun fokusere på kopirettigheter og fildeling, etc.. og ikke vandre verken til høyre eller venstre(Noe som er vanskelig å gjøre). Man trenger da ikke karisma for å starte ett parti, bare for å få til et suksessfylt parti :whistle: .

Det er fult mulig å ikke være på høyre-venstre-skalaen i politikken, men ja et slik parti må begrenses til en håndfull kjernesaker og eksistere for å fremme dette, og på andre politiske saker må man kanskje rett og slett ikke ha noe politikk på, for er vel teknisk sett mulig å sitte på stortinget uten å stemme på noe?

-frank

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å ikke være på høyre-venstre-skalaen i politikken, men ja et slik parti må begrenses til en håndfull kjernesaker og eksistere for å fremme dette, og på andre politiske saker må man kanskje rett og slett ikke ha noe politikk på, for er vel teknisk sett mulig å sitte på stortinget uten å stemme på noe?

-frank

Vel hvis partiet er nødt til å velge en side ville jeg nok tro at å kopiere Venstre sine økonomiske ideologier hadde vært det beste, da det ikke ville skremme folk så mye vekk fra partiet. Videre ville jeg tro at folk som hadde stemt på Pirat Partiet ville vært mer liberal enn gjennomsnittet på sosiale spørsmål.

Lenke til kommentar

-frank

Vel hvis partiet er nødt til å velge en side ville jeg nok tro at å kopiere Venstre sine økonomiske ideologier hadde vært det beste, da det ikke ville skremme folk så mye vekk fra partiet. Videre ville jeg tro at folk som hadde stemt på Pirat Partiet ville vært mer liberal enn gjennomsnittet på sosiale spørsmål.

er vel bare å følge tradisjonell sosial-demoratisk kapitalisme, (er det som har gjort Norge til det landet det er idag :p )

EDIT: "rettskriving"

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Nei! Vi trenger ikke noe Piratparti! Smak på navnet, "Piratparti". Det blir som å starte et cannabisparti eller et råkjørerparti. Det vil ikke bli tatt seriøst, og det kommer til å skremme bort lassevis med velgere.

Jeg vet ikke hva navnet på partiet bør være. Men ikke piratparti.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei! Vi trenger ikke noe Piratparti! Smak på navnet, "Piratparti". Det blir som å starte et cannabisparti eller et råkjørerparti. Det vil ikke bli tatt seriøst, og det kommer til å skremme bort lassevis med velgere.

Jeg vet ikke hva navnet på partiet bør være. Men ikke piratparti.

Det som er at "Piratpartiet" er veletablert i sverige (på rekordtid), samtidig er det flere "piratparti" verden over som bruker variasjoner av "the pirate party" i navnet sitt. Siden "nedlasternes samlingsparti" eller "åndsverksmoderatene"(good one BTW) blir litt for "pretentious" er det ikke mye alternativer, men å følge samme navnkonvensjon til eventuelle søskenpartier i utlandet gjør at man bygger solidaritet og seriøsitet gjennom å frambringe en felles front for noe som er et internasjonalt spørsmål.

Hva slags logo hadde du tenkt deg da? :) (Kanskje litt off-topic, men :p)

jeg hadde en ide, men har ingen konkrete planer :p

Vi har allerede venstre som står for det meste du vil frem til her.

Og venstre har tapt stemmer og medlemmer som bare juling pga all annen politikk de har, som innvandrerpolitikk, religion, og alt annet man ikke bør ta stilling til da nedlasting, fildeling, og åndsverk har lite overlapp med religøse spørsmål. Jeg har ikke mye forkjærlighet for svensker, men "piratpartiet" i sverige har vist at det er fullt mulig å få til.

Lenke til kommentar

Hva slags logo hadde du tenkt deg da? :) (Kanskje litt off-topic, men :p)

jeg hadde en ide, men har ingen konkrete planer :p

Tell me :)

vet du hva, jeg ble så ivrig nå, ser ut til at jeg må sette meg ned å stokke noen konkrete ideer, og en grov outline av en plan, for jeg følte jeg ble plutselig veldig engasjert :p

men en "jolly roger" variant er jo alltid en god ide til å bringe fram budskapet ;).

men man skal ikke støtte ulovligheter, men man skal kjempe for å gjør ting tilgjengelig, siden folk vil ha det.

Lenke til kommentar

jeg syntes ikke noe om folk som tar altfor mye betalt

Vet du hva du gjør da? Du lar være å kjøpe produktene deres.

Jeg kan ikke se hvor jeg skrev at jeg laster ned :hmm: Men selvfølgelig kjøper jeg ikke produktene når de er rådyre! Det burde komme noe likt spotify til filmer, eneste problemet er at plateselskapene liker bedre å bruke pengene på å saksøke fildelere enn å tilpasse seg markedet!

Men jeg syntes det blei litt off-topic (ikke at jeg ikke klarer å duskutere det asså :tease: ) så kansje avslutte akkurat denne diskusjonen? :blush:

Lenke til kommentar

Det burde komme noe likt spotify til filmer, eneste problemet er at plateselskapene liker bedre å bruke pengene på å saksøke fildelere enn å tilpasse seg markedet!

De har rett til å ikke tilpasse seg markedet. Men hør her, hvorfor går du ikke i bresjen og lager et film-spotify, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...