Gå til innhold

Litt hjelp ?

Hveding

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, forskjellen er som du sier at GTX 590 har 2 GTX 580 GPUer og det kjører SLI på et kort. Klokkehastigheten er lavere enn GTX 560Ti, men ikke la deg lure. GTX 590 er mye bedre enn GTX 560Ti, derfor er det også mye dyrere. Grunnen til at GTX 590 har lavere klokkehastighet er fordi Nvidia ikke har greid å løse problemene med varme utvikling og det høye strøm forbruket fra 2 x GTX 580 på samme PCB (Printed Circuit Board), altså det kortet som GPU sitter på.

Video minnet er på 3 GB fordi hver GTX 580 GPU kommer med 1536 MB, altså 1,5 GB VRAM hver, 2 x 1,5 GB = 3 GB VRAM eller GDDR5 minne om du vil. Etter som også video minne utvikler varme når det blir belastet, har Nvidia valgt å klokke ned minne for å unngå at GTX 590 blir for varmt. Når det gjelder ytelse vil nok GTX 590 "mose" GTX 560Ti, men er det verdt pengene. Det vet ikke jeg, og jeg er ikke den rette til å svare på dette da jeg har et MSI GTX 580 Lightning og har bestilt et til for å kjøre dem i SLI. 2 x GTX 580 i SLI vil normalt "mose" et GTX 590, men det er jo min oppfatning da.

Lenke til kommentar

Gir dette deg det rette svaret??

"As the benchmark shows, in the resolution of 1920 x 1080, GTX 570 SLI is 30% Max faster than GTX 590 in playing Alien vs Predator. GTX 570 SLI will give much more you need. This benchmark was taken on Windows 7 Ultimate, 64bit."

Tror nok det er sant, fant en annen web side på spansk, samme historien der, 2 x GTX 570 SLI slår nok GTX 590.

Lenke til kommentar

Att det holder for deg med 570/6970 betyr jo ikke att det samme gjelder for alle andre. jeg får litt følelsen av att dere som skriker ut om e-penis og att det er penger bortkasta på toppkort ikke har råd dette selv. man kan gjerne argumentere med att man ikke har brukt for slike kort, men hvis man ser på benchmarks så ser man fort att selv 6990 og 590 (og SLI/CF oppsett) sliter i mange spill med høy nok oppløsning og mye eyecandy.. så når slike kort sliter, så sliter jo 570/6970 enda mer. enkelte vil ha det beste og slik er bare.

Har man ikke råd til 2 kort eller et toppkort kan man like gjerne ti stille.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg har råd til dyrere og bedre oppsett, jeg har prøvd dette før, jeg har for hver generasjon nå gått for kort/oppsett som har lavere ytelse per generasjon enn tidligere. Av nyere kort har jeg hatt 8800GTX, GTX 260, GTX 460 SLI og nå et HD 6950 2GB.

Av alle disse kortene og oppsettene har jeg merket meg at GTX 260 og HD 6950 2GB har vært de jeg har fått mest for penga. HD 6950 kjører alt av spill jeg ber det om, uten å bråke eller skape masse varme, og gir desidert en kjempegod opplevelse. Det er også forfriskende å gå fra Nvidia til AMD og oppdage at driverne deres er bedre enn motparten.

Jeg har også prøvd å spille BF:BC2, COD, Crysis 2 og MOH på et HD 6990+HD 6970-oppsett over i7-2600k @ 4.5GHz hos en kompis. Jeg må ærlig talt innrømme at å spille på et HD 6950 er en mye mykere opplevelse og at jeg spiller bedre med dette så lenge oppløsningen er 1920x1080.

På 2560x1440 eller høyere burde man nok vurdere å kjøre Crossfire/SLI for masse eyecandy, men for meg holder et HD 6950 fint på 1920x1080. Jeg tar heller litt lavere innstillinger enn microstutter og driverproblemer.

Lenke til kommentar

Det er klart att kort i 2-3000kr klassen holder for de fleste, og man får jo en fin spillopplevelse utenom å betale 5000+. Det jeg mener er att vil man spille på høy oppløsning og mye detaljer så er gjerne toppkort alternativet. Men er man villig til å gå ned litt på oppløsning og/eller detaljer så holder det med kort som koster en del mindre selvsagt. Nå snakker jeg om de tyngste spillene. Når det kommer til problemer med CF så hadde ikke jeg noen problemer med hakking eller andre ting på mine to 2900pro kort jeg hadde for noen år siden, men dette er jo en stund siden, det er mulig det er annerledes nå. Mitt nåværende 4870X2 har jeg heller ikke hatt noe problemer med.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...