Gå til innhold

Reklamasjon på klesplagg etter ett år, men lite bruk - mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som arkeolog. I fjor sommer kjøpte jeg et Helly Hansen regntøysett, fra en av arbeidstøyseriene deres. Jeg fikk derimot knapt nok brukt det i ordentlig regnvær før utgravningen jeg jobbet på var over. Nå er det sommer og feltsesong igjen, og etter noen dager med ordentlig møkkavær denne uka mistenker jeg at sømmene på regntøyet ikke er helt tette. Det blir bløtt både her og der. Samboeren min, som kjøpte det samme settet samtidig, tror også det.

Spørsmålet da er - er det noen som helst sjanse for at jeg får reklamert på dette? Jeg ser at jeg egentlig er for sent ute i forhold til forbrukerkjøpsloven - samtidig så har jeg liksom ikke hatt mulighet til å finne feilen før nå. Noen som har erfaring med lignende problemstillinger?

Og hva er egentlig vanlig praksis ved reklamasjon på slike ting? Er det å få ny vare? Pengene tilbake? Og gjør man det med en gang? Jeg skal på ny jobb på vestlandet til uka, og har egentlig bare morgendagen til å stikke innom butikken hvor jeg kjøpte det. Det skal jaggu ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor mener du at du reklamerer for sent? En regnjakke er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og du har derfor 5 års reklamasjonstid, jf forbrukerkjøpsloven § 27, andre setning (http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27)

Hva du enn gjør, ikke begynn å sy i den selv. Materialet i regntøy er ikke ment å syes i av ukyndige. Du vil også kunne ødelegge mulighetene for reklamasjon hvis du prøver å fikse det selv.

Vanlig praksis avhenger veldig av butikken. Noen velger å fikse jakken, andre gir deg en ny umiddelbart, mens andre igjen tilbyr seg å gi deg tilbake kjøpesummen. Ta en tur ned til butikken du kjøpte den, og hør med dem, så ordner det seg sikkert :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å vite mer om hvilken type regndress det er er det vanskelig å snakke om "lekasjer" i sømmer. Enkelte plagg skal puste. Disse fungerer ikke alltid i alle typer vær. Er de for tette dannes det kondens på innsiden - mange tar feil av dette og lekasjer.

I tillegg er det vanskelig etter 1 år å si om det er en produksjonsfeil. Hvordan er plagget oppbevart? Hvordan er det håndtert? Brettet? etc.

Men for å kunne gi et et plagg av denne arten lengre liv ville jeg benytett spinnakertape i sømmene (på innsiden). All sying er tabu. det vil bare perforere plagget.

Jeg regner med at TS har kvittering eller kan fremskaffe det.

Ta plagg og kvittering med til butikken og hør med dem. Evt. ta kontakt med HH's kontor i Norge og sjekk med dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Troll-I-Hatt og PerB!

Hvorfor mener du at du reklamerer for sent? En regnjakke er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og du har derfor 5 års reklamasjonstid, jf forbrukerkjøpsloven § 27, andre setning (http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27)

Du har selvfølgelig helt rett, jeg har misforstått en annen paragraf og hang meg litt opp i den. Da blir det en butikktur i dag ihvertfall.

Uten å vite mer om hvilken type regndress det er er det vanskelig å snakke om "lekasjer" i sømmer. Enkelte plagg skal puste. Disse fungerer ikke alltid i alle typer vær. Er de for tette dannes det kondens på innsiden - mange tar feil av dette og lekasjer.

Godt poeng - men jeg tviler på at det er tilfellet. Det blir store, klissbløte flekker, stadig på de samme stedene. Det er EN343-merket, som jo skal være tilpasset vær i relativt store mengder. (det er forøvrig snakk om denne jakken og denne buksen) Spinnakertape var jo en kjempesmart løsning om reklameringen ikke fører fram! Takker!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I og med at dette ble kjøpt inn som arbeidstøy, reguleres vel dette av kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Ikke at det har noen praktisk forskjell siden plagget er under to år.

Uansett må du ta dette med til butikken å høre med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...