Nabbest Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hei, jeg kom opp i IT i dag - muntlig eksamen. Jeg sliter veldig med faget, og når jeg skal bruke Dreamweaver, blir jeg veldig usikker. Hittil har det gått veldig bra, men et hinder dukket opp for litt siden: Oppgaven min går ut på at jeg skal lage en webside hvor filmer og skuespillere står oppført - et filmregister. Der skal jeg lage forskjellige websider med forskjellige funksjoner. Men da jeg skulle lage en websiste som lister opp alle registrerte filmer og tilhørende skuespillere og regissør, klarte jeg det ikke. Derfor lurer jeg om noen kan si hva gjør feil? Her ligger det noen bilder som viser hvor jeg har stoppet opp: Modellen http://imageshack.us/f/38/modellen1.jpg/ Informasjon i Workbench: http://imageshack.us/f/19/bench1bz.jpg/ Her oppstår feilen, jeg får flere av samme skuespillere, egentlig skal jeg bare ha en på hver, men det er fire stykker. http://imageshack.us/f/64/stopp1.jpg/ http://imageshack.us/f/685/stopp.jpg/ Modellen er obligatorisk, da den ble gitt ut sammen med oppgaven, så jeg tror ikke det er noe fil med den. Lenke til kommentar
Killerchill Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Eg trur det er noke feil med programvaren. Jeg jobber med IT, kan du inte sende meg mail på [email protected] angående problemet, så skal jeg sjekke detta opp. Endret 10. juni 2011 av Runar Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Har litt problemer med å få se modellen din klart. Post et bedre bilde? Men ser ut som dataen er spredt over fler tabeller. Ta en titt på JOIN. Lenke til kommentar
Nabbest Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Hei, jeg sliter veldig, og derfor lurer jeg på om noen som kan programmet godt kan hjelpe meg? Jeg er villig til å betale de som hjelper meg over paypal eller med kontonr, bare PM meg. Oppgaven er slik: Filmregister. a) Du skal lage et register som inneholder informasjon om filmer og personer som har i arbeidet med disse. Du skal lage en database som holder oversikt over de ulike filmene og personer med ulike roller i tilknytning til disse. Til hver film skal det lagres informasjon som tittel, lengde (antall minutter) og årstall for utgivelse. En film skal ha kun en regissør. En film skal kunne ha mange skuespillere. En regissør kan også være skuespiller. Vi bruker derfor tabellen person i begge disse tilfellene. Selv om feltet heter personid i tabellen person har vi valgt å kalle fremmednøkkelen regissoer i tabellen film. Ta utgangspunkt i filen Datamodell oppgave 3.mwb og opprett databasen filmregister. Krav til databasen: Du skal legge inn tilstrekkelig testdata. Lag et nettsted for et filmregister Krav til design: - Banner/logo utviklet i et bildebehandlingsprogram (for eks Photoshop) - Meny med navigasjonsknapper utviklet i et bildebehandlingsprogram ( Photoshop) - Minst 4 sider med gode navigeringsmuligheter - Fargevalg og brukervennlighet Krav til kommunikasjon mellom nettsted og database: Lag en kobling mellom nettstedet og databasen og lage følgende websider: - Lag en webside som lister opp alle registrerte filmer fra databasen. - Lag en webside som lister opp alle registrerte filmer og tilhørende skuespillere, regissør. - Lag en webside for å legge til filmer og informasjon om disse. - Lag en administrasjonsside der det er mulig å slette og oppdatere data. b) Det et aktuelt å videre utvikle datamodellen slik at en film kan knyttes til en eller flere kategorier / sjangere. - Du skal utvikle datamodellen over slik at den tar hensyn til dette. Ta utgangspunkt i vedlagte modell for dette arbeidet. Dette skal ikke lages i Dreamweaver, men vises og forklares som ny modell på eksamen. BILDE AV MODELLEN: Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Et lite eksempel som kanskje hjelper deg litt på vei /** Liste opp filmer med tilhørende regisør fra person tabellen **/ $sql = mysql_query('SELECT * FROM film LEFT JOIN person ON film.regissorer = person.personid ORDER BY tittel ASC'); while($row = mysql_fetch_array($sql)) { echo 'Filmid: ' . $row['filmid'] . '<br>'; echo 'Tittel: ' . $row['tittel'] . '<br>'; echo 'Utgivelseår: ' . $row['utgivelseaar'] . '<br>'; echo 'Lengde: ' . $row['lengde'] . '<br>'; echo 'Regisør: ' . $row['fornavn'] . ' ' . $row['etternavn'] . '<br>'; echo '<hr>'; } Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Ligner på det vi holder på med (Dreamwiever + Workbench) i IT. Når du henter data fra flere tabeller, må du bruke WHERE hovednøkkel/primary key = fremmednøkkel/foreign key. F.eks. så må du ha med "WHERE film.filmid = rolle.filmid" om du henter du data fra tabellene film og rolle. Hvordan er det du har koblet film og person sammen? Endret 12. juni 2011 av Fred7555 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Når du henter data fra flere tabeller, må du bruke WHERE hovednøkkel/primary key = fremmednøkkel/foreign key.F.eks. så må du ha med "WHERE film.filmid = rolle.filmid" om du henter du data fra tabellene film og rolle. Det er det samme som å skrive INNER JOIN. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg vet det, men når han bruker de programmene på den måten (design-modus/ikke skriver noe særlig koder selv) og boken + lærerne bruker WHERE ... = ...., så ville jeg nok anbefalt å bruke det. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 På HiO hvor jeg går har vi fått så latterlig mange oppgaver som pusher "WHERE Person.id = Utover.id" i stedet for INNER JOIN at folk flest virker som å vegre seg for å bruke denne joinen. Gjør det faktisk selv, men det er fordi jeg har vært for lat til å sette meg inn i all JOIN-syntaxen. Usikker på om det har noen effektivitetsfordeler eller åpenbare syntaxfordeler. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Ved feilsøking av kode syns jeg det har vert lettere når det er brukt "WHERE Person.id = Utover.id"... men det er min ting da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå