Andzel Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hei. Skal snart kjøpe meg en bruktbil ifra en forhandler og da veit jeg at 5 års reklamasjon gjelder ettersom det ikke er privat. Men bilen har godt langt og ettersom noen deler har blitt fikset i år så har jeg reklamasjon på dette i fem år fremover eller vist det har gått over en vis KM. Bilen er jo 2004 modell. Gått litt over 300 tusen. Så før jeg skal kjøper den skulle de fikse noe på hjulene foran, og da blir vel sikkert bilen bra. Veit at bilen ikke har rust på diverse steder og den var veldig godt bevart. Ser ut som ny! Så da lurer jeg på om vist jeg kjøper denne bilen og sjekker bilen hos merkeverkstedet og de finner en del feil. Hva har jeg krav på da? Kan jeg da heve kjøpet? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Siden det er en brukt bil så regner jeg med at den blir solgt som den er. De fleste bruker å selge bruktbiler av såpass ny karakter med bruktbilgaranti på enten 3 eller 6 månder. DVS at hvis det dukker opp noen problemer så fikser deres verksted det kostnadsfritt. Hvis dem ikke vil gi deg noe bruktbilgaranti kan det tyde på at dem anser det som så stor sannssynlighet at noe kan skje med bilen innenfor den tiden. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det er vel bare 2 års reklamasjonsrett på bruktbiler og 5 år på nye biler? Men man har uansett bedre rettigheter enn privatkjøp, der bare kjøpsloven gjelder. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det er fem års reklamasjon på "nyere bruktbiler" - dvs biler som er under 5 år ved kjøpsdato. Det er to år på biler som er eldre. Kjøper man hos forhandler får man ofte en bruktbilgaranti på 3-6-9mnd, avhengig. Denne dekker ofte det vesentligste, som motor og drivverk.. Du kan også reklamere, dog bør det være en vesentlig feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå