Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Norsk Muntlig

Anbefalte innlegg

God Morgen!

I går hadde vi muntlig trekk, og er dermed forresten så heldige at vi faktisk har "5" dager forberedelsestid (over helg + helligdag). Uansett, jeg kom opp i norsk muntlig med følgende tema:

1. Folkediktning før og nå

Oversikt over folkediktning generelt (sjanger, funksjon osv). Innsamlingsarbeidet i Norge sett i sammenheng med litterær periode og forestillingen om det norske. Paralleller til moderne litteratur og eventuelt underholdningsindustrien.

Jeg satt meg følgende problemstilling: Hva kjennetegner de ulike typene folkediktning, og hvilken form har den i dag? Har dens form og funksjon endret seg gjennom tidene?

Spørsmålet mitt er, hva burde jeg ha med under framføringa og hvordan bør framføringa mi være? Jeg tenkte jeg skulle åpne med problemstillinga mi, deretter fulgt av en forklaring på hva folkediktning er (hvordan det ble til osv. og nevne nedskrivningen til Asbjørnsen og Moe). Deretter vil jeg følge opp med med forskjellige sjangere, kjennetegn og funksjoner.

Tingen er at jeg sitter litt fast etter dette. Burde jeg gå videre på å utdype problemstillinga og avslutte med en konklusjon - eller burde jeg svare på stikkordene jeg fikk med temaet? Hadde satt stor pris på litt veiledning! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...