Gå til innhold

Win7 student/OEM/fullversjon ?

Anbefalte innlegg

Heisann på dere !

Har en maskin med Win7 Ultimate OEM versjon, men skulle ønske jeg hadde investert i fullversjon den gang jeg kjøpte (pga maskinvare utskiftninger)

Skal nå oppgradere til ny 1155 HK, og da bli det jo ny RAM og CPU og dette (antar jeg)vil min Windows anse som en ny maskin, så den vil jeg kanskje ikke få aktivert ?

Har ikke lyst til å bruke ca 2000,- på ny fullversjon, men jeg er for tiden student, så vurderer å kjøpe en Win7 professional upgrade til studentpris (ca 725,-) og oppgradere en gammel WinXP pro jeg har liggende. Vil denne Win7 pro bli en fullversjon der jeg kan bytte skjermkort , CPU og RAM uten at det brukes noe poeng eller nekter meg å aktivere ?

Andre mulige forslag mottas med takk

Olenr1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis da ikke technet avtale, er alternativet?

Skal du ha office så er det lønnsomt.

Men ellers er nok student versjonen mere en bra nok.

Technet er vel for it/data studenter, jeg studerer økologi/biologi så gjelder nok ikke for meg.

Vet noen om jeg må ha WinXP installert, før jeg installerer Win7 upgrade ?

Og jeg har jo WinXP i 32bit versjon, kan jeg da oppgradere til 64bit, eller må jeg oppgradere til lik bit-versjon?

Endret av Olenr1
Lenke til kommentar

Ja du må ha XP installert.

Tidligere (XP) kunne oppgradere hvis du satt inn windows 2000/ME under installasjon men slik er det ikke lengere.

Du kan fint oppgradere, men du bør slette partisjonen under installasjon.

Og da mister du filer og det som finnes på den partisjonen.

Husk du da må boote fra bios, siden 32 bits operativsystemer ikke forstår 64 bits kode.

Husk at hvis du sletter partisjonen og ikke fullfører installasjonen.

Så må du begynne helt på nytt, altså først installere XP igjen også formatere og installere windows 7, så det blir tungvint måte.

Derfor er nok retail lisenser foretrekket om man installerer ofte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ha noe OS på maskinen for å bruke oppgraderingsplatem. Men for å få aktivert må du bruke en liten hack:

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Hvis du ikke ønsker å gjøre dette, er det samme om du har Windows XP, Vista eller faktisk Win7 installert om du bruker oppgraderingsplaten. Du får aktivert på alle versjoner.

Så lenge du gjør en clean install (http://samfunn.myhken.com/?p=819), er det samme hvilken bit versjon du velger til installasjonen. Om du starter installasjonen fra windows, får du ikke startet 64bit fra 32bit, men du kan starte 32bit på 64bit.

Lenke til kommentar

Ikke for å kapre tråden, men hva er en OEM versjon?

En OEM versjon er egentlig ment for å følge med ferdige pcer, som bærbare. Lisensen er låst opp mot den spesifikke pcen (og/eller produsenten og type pc) og kan derfor i teorien ikke brukes på andre pcer.

Du kan kjøpe OEM versjoner hos de fleste nettbutikker, og denne er lavt priset i forhold til fullversjon og oppgradering.

Men har bakdeler i at den ikke kan brukes flere ganger (om du får ny pc, eller bytter f.eks hovedkort) og du har ikke krav på support fra Microsoft hvis noe er feil med Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...