Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Uklar problemstilling om første og andre verdenskrig! (Muntlig eksamen)

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en muntlig eksamen i historie nå mandag, og har fått en litt uklar problemstilling..

"Den første og den andre verdenskrig å sees på som den samme krigen, bare med et opphold. Drøft denne påstanden"

Den første og andre verdenskrig var jo ikke den samme krigen? Jeg blir litt forvirret av den påstanden.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg kan tenke ut fra denne påstanden vil være at begge krigene gikk ut på at Tyskland ville ha verdensherredømme. Så dermed kan man vel forsåvidt si at Andre var en fortsettelse på Første verdenskrig?

Er du enig? Hvis ikke, hvorfor?

Lenke til kommentar

Det jeg kan tenke ut fra denne påstanden vil være at begge krigene gikk ut på at Tyskland ville ha verdensherredømme. Så dermed kan man vel forsåvidt si at Andre var en fortsettelse på Første verdenskrig?

Er du enig? Hvis ikke, hvorfor?

Første verdenskrig startes jo av en liten 'konflikt' mellom Østerrike-Ungarn og Serbia da Frans Ferdinands kone ble skutt av en terrorist, og den østerriksk-ungarske regjeringen tok dette som en trussel mot keiserriket av den serbiske nasjonalismen. Tyskland krevde at Russland skulle innstille mobiliseringen siden Tyskland ikke fikk noe svar fra Russland, erklærte Tyskland krig mot Russland. Jeg vil ikke si at Tyskland fra første verdenskrig var ute etter verdensherredømme, men når de da tapte 1.verdenskrig og følte seg ydmyket vil jeg si at lysten for verdensherredømme kom.

Lenke til kommentar

Det var jo stort sett de samme landene som kriget mot hverandre i begge krigene: England, Frankrike, Sovjet og USA vs. sentral-europa med Tyskland i spissen.

Greit det var de samme landene, men var jo to forskjellige grunner til at de startet.

Så jeg personlig vil egentlig ikke si at det var den samme krigen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...