Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilket drivstoff til en plenklipper?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hei.

Har en vanlig plenklipper, og lurer på hvilket drivstoff den skal ha? trodde at man bare brukte vanelig bensin på dem, men så ser jeg at det er noe som er spesielt til plenklippere? Og hvis det er det, hvordan ser det ut? (har en kanne med noe blankt og det lukter ikke så veldig mye, passer det?)

Og, lukter man forskjell på parafin og gressklipperbensin? (har noen kanner med forskjellig på, men usikker på hva som er hva)

Og, blir motoren ødelagt hvis jeg nå tar på noe som ikke passer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vanlig 95 blyfri går fint til gressklippere. Andre ting, som parafin eller diesel, er sjelden suksess...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er svært få plenklippere som har 2-taktmotor, og som skal ha oljeblanding. De fleste har 4-takter, som skal ha ren bensin. Finn ut hva den heter (merke/modell), ev hvilken motor den har (merke/modell).

HVIS din skal ha det, skal du bruke 2-taktsolje (spør på bensinstasjonen). Dersom du skulle hatt olje i bensinen, og ikke har det, vil sylinderen ikke få tilstrekkelig smøring, og vil brenne seg fast.

Lenke til kommentar

Som andre allerede har sagt så skal den mest sannsynlig ha vanlig blyfri 95. Om det er en 2taktsmotor må du ha olje i bensinen, mest sannsynlig 2%, men noen motorer skal ha 4%.

Aspen lager noe de kaller miljøbensin, både med og uten olje. Blir ofte brukt til gressklippere, kantklippere, motorsager osv.

Det er også fult mulig å lukte forskjell på ren bensin, oljeblandet bensin, diesel og parafin (som du hvertfall ikke skal ha på klipperen din). Lett å lukte forskjell om du har 2 kanner med forskjellig innhold, krever mer øvelse å kun lukte på en kanne og si hva det er. Uansett, det er ikke bra å lukte for mye på bensin.

Endret av SKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis en del her inne som enten har bodd under ei steinrøys de siste 30 årene, eller så er det folk som aldri har tatt i en plenklipper. 99,9 % av alle gressklippere solgt de siste 30 årene har vært 4 taktere noe som vil si at de skal ha blyfri 95. Sist jeg så en 2-takts plenklipper, var det på et *bygdemuseum*

Huff sier jeg bare....

Lenke til kommentar

Har noen hevdet noe annet da?

Huff.

Min gressklipper har to-taktsmotor, men det er slik håndholt type.

Huff ser slik ut ja. ;)

zanta ga et helt korrekt svar og det burde vel ha hold? de andre innspillene med 2-taks olje og blandingsforhold ect. rotet til en ukomplisert problemstilling. Når det er sagt så er det ikke en gressklipper du har, det er en kantklipper/gresstrimmer og der er de fleste modellene 2-taktere pga lav vekt og enkelt vedlikehold.

Edit: Uansett så fant trådstarer ut av dette selv, så det endte godt tross alt.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når var det vanlig med gass på plenklippere? Tidlig på 80-tallet? Mine siste har alle hatt "full gass" hele tiden, ingen justering.

Lenke til kommentar

Huff ser slik ut ja. ;)

zanta ga et helt korrekt svar og det burde vel ha hold? de andre innspillene med 2-taks olje og blandingsforhold ect. rotet til en ukomplisert problemstilling. Når det er sagt så er det ikke en gressklipper du har, det er en kantklipper/gresstrimmer og der er de fleste modellene 2-taktere pga lav vekt og enkelt vedlikehold.

Du stopper ikke å klage nei.

Zantas svar var korrekt ja, det har du rett i. Alle svarene var korrekte. Hun spurte faktisk om hvor mye olje det skal være, les tråden du.

Jeg bruker min maskin til å klippe gresset med, jeg kaller det derfor en gressklipper. For alt jeg vet, så kan det ha vært en slik maskin hun mente med en "vanlig gressklipper", greit å være sikker gjerne?

Har du videre noen innvendinger kan du ta det på pm, dette ble oT.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Når var det vanlig med gass på plenklippere? Tidlig på 80-tallet? Mine siste har alle hatt "full gass" hele tiden, ingen justering.

Det finnes veldig mange gressklippere med regulerbar gass (hvertfall når en kommer opp i proffe klippere). Ikke spør meg hvorfor, man kjører de jo på full pinne uansett.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Hva om man har være uheldig (les: sløv) og brukt oljeblandet bensin på en 4-takter klipper som ikke skal ha olje i bensin? Hva kan konsekvensene bli...motorhavari eller bare ekstra mørk eksos?

Den vil ryke litt mer svart/mørkeblått, men motoren tar ikke skade av det. Det er verre å gjøre omvendt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-1432

Jeg har et lite annet spørsmål og, angående plenklippere:

Når man skal skylle av dem, er det viktig hvordan man stiller dem opp? Altså, hvilken side man bikker dem på. I dag når jeg var ferdig så stilte jeg plenklipperen til venstre side, så jeg kunne skylle bort gresset under.

Og da kom det en del røyk/damp ut av den, og det har jeg ikke opplevd før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...