Spansk Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hva forskjellen på kunsten i islam og kristendommen, og hva som er likt. Da mener jeg ikke bare visuelt men også bakgrunnen. Takk ! Lenke til kommentar
Bastardo Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Uten at jeg kan mye om temaet, kan jeg si at kristen kunst ofte avbilder helgener, profeter og andre helligdommer vi finner i Bibelen - også Gud og Jesus (i katolsk kunst ofte som barn i Marias favn). Islamsk kunst har billedforbud på slike hellige personer, derfor blir kunsten preget av dette. Her er det symboler og rikt utsmykkede arabiske skrifttegn, ofte vers fra koranen, som danner hovedrammene for kunsten. 1 Lenke til kommentar
Spansk Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Wow. Veldig bra svart Et flott utgangspunkt for et lengre framlegg. Hvis noen har noen flere bidrag er jeg fortsatt åpen, men som sagt utrolig bra svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Wow. Veldig bra svart Et flott utgangspunkt for et lengre framlegg. Hvis noen har noen flere bidrag er jeg fortsatt åpen, men som sagt utrolig bra svar Du kan godt ta med siden det finnes forskjellige retninger i islam, så er naturligvis forskjellige tolkninger. I shia islam er de ikke like strenge når det gjelder bildeforbud på hellige personer. Hvis du søker på "Imam Ali" og "Imam Hussain", så skjønner du hva jeg mener. Det finnes også mange bilder der man tegnet profeten Muhammed for mange hundre år siden. (regel tegnet av sunni muslimer, ikke shia) http://zombietime.com/mohammed_image_archive/islamic_mo_full/ Så egentlig har det aldri vært et problem å tegne hellige personer i islam. (med respekt, selvfølgelig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå