Gå til innhold

Feilmelding: Operating system not found

Anbefalte innlegg

Laptopen gikk tom for strøm. Jeg satte på lading og da jeg skulel starte maskinen litt senere igjen fikk jeg følgende feilmelding:

Realtek PCI Express Gigabit Ethernet Controller Series v2. .....

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE: M0F: Exiting PXE ROM

Operating system not found

Hvorfor skjer dettte og hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gå inn i bios og sett harddisken din som første boot enhet

utifra meldingen du skriver her så ser det ut som pcen din prøver å gjennomføre en såkalt PXE boot, altså den prøver å reinstallere operativsystemet over nettverket

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

regner med det er noe i nærheten av "Dell Vostro V13"

http://support.euro..../no/sm/Bios.htm

Slå på (eller omstart) datamaskinen.

Når den blå DELL™-logoen vises, venter du til du ser F2-ledeteksten.

Etter at F2-ledeteksten vises, trykker du umiddelbart på <F2>.

du skal da til området som heter

Boot (Oppstart)

Boot-kategorien lar deg endre oppstartssekvensen.

kan du si noe om hva du ser på den fanen ?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg kommer inn på noe som heter Phoenix SecureCore Setup Utility og har følgende faner:

Main

Advanced

Security

Boot

Exit

Main: Bla. BIOS Version A01, ulike CPU verdier, og systeminfo.

Advanced: Boot-time Diagnostic Screen disabled, Keyboar Click disabled, resten enabled.

Security: Password on boot: disabled

Boot: Hard drive, USB storage, CD/DVDBD-ROM, Removable devices, Network

Exit: Exit saving changes, Exit discarding changes, Load setup defaults, discard changes, save changes

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

I bios under Alternativer i System Setup (Systemoppsett) -> Main (Hoved)

ser du noe på følgende verdier:

Fixed HDD (Fast harddisk)

Viser modellnummeret på harddisken.

HDD Size (Harddiskstørrelse)

Viser størrelsen på harddisken.

Lenke til kommentar

hum etter å ha googlet litt ser det ut som du ikke er helt alene med dette problemet

flere av dem nevner at de har testet å restartet pcen flere ganger så har den plutselig fungert

ligger en hel haug med lurte folk som har forskjellige ideer til årsaken til problemet, men jeg tror dette var den beste forklaringen jeg kom over:

Call Dell have have them replace the audio board. Hopefully yours is still under warranty.

Its a stupid design of the Vostro V13 where the hard drive is connected to the MB via the audio board. I have the same issue and pulled the hard drive and tested it via SATA to USB connection and it worked fine. I inspected the audio board and it it really hot when power up. Also it is located at the bottom right corner of the unit which is prone to a lot of flexing; especially if you ever picked up the laptop using the palm rest.

link til bilder av den merkelige oppsettet med å koble hardisken til hovedkortet via lydkorter:)

http://support.euro....D_Audio_HDD.htm

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg får prøve å restarte noen gange og se om det fungerer. Uansett bør jeg kanskje ringe Dell og høre om dette er noe som går på garantien, hvis ikek så skjer det vel igjen, etter at garantien har gått ut. :-/

Tusen takk for hjelp!! :-)

Moderator har redigert alle innlegg og fjernet helt unødvendig sitering som gjorde tråden vanskelig å lese.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Garanti er en sak, men du har fortsatt reklamasjon....

Der har du 3 år men mest sannsynlig 5 år, dette må du dog ta opp med forhandleren hvor du har kjøpt maskinen her til lands.

Oi! Her påpeker du noe veldig vesentlig. Hvor går grensen mellom garanti og reklamasjonsrett? Jeg bestilte maskinen direkte fra Dell i februar/mars i fjor, så garantien gikk ut for fire mnd. siden, ergo ble jeg satt direkte over fra kundeservice til betal-support og fikk opplyst at servicetekniker (som mest sannsynlig blir eneste løsning) koster nærmere 3 000 spenn. :-O Oh my!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...