Gå til innhold

PC til jobb og spill - 15.000,-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal straks gå til innkjøp av ny PC hvor bruksområdet vil være grafisk design (trenger altså en tålig god skjerm), noe 3D-modellering (Cinema4D) og spilling.

Jeg er ytterst lite oppdatert på hardware og lurer derfor på om det er noen hjelpsomme og flinke sjeler der ute som kunne hjulpet meg med å finne mest bang for the bucks.

Budsjettet er på rundt 15.000,- og jeg bygger gjerne selv.

Med vennlig hilsen

Thomas

Endret av kiltflip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

redigeringsp.png

Får det ikke så mye dyrere og bedre enn det.

Du kan faktisk fint gå litt ned uten og merke så mye heller på f.eks. SSD.

Det du kan gjøre selv er å legge til flere harddisker etter behov, endre kabinett etter smakssak(ville ikke gått for et billigere uansett) og vurdere om du skal legge ekstra penger i et redigerings skjermkort.

Sistnevnte har jeg lite peiling på, kanskje noen andre kan skyte inn noe, men jeg vett at det er Quadro serien til Nvidia som gjelder, som f.eks. http://www.dustinhome.no/pd_5010469668.aspx

Enn billigere løsninge er eventuelt å velge et gaming skjermkort og benytte seg av CUDA.

Lenke til kommentar

I følge denne linken: http://www.maxoncomputer.com/faq_detail.asp?idnum=2071&searchType= har ikke grafikkort noe å si, bortsett fra dette:

Graphics cards won't affect rendering speed, but will speed up the redraw in the Editor Window, enabling you to work more interactively with complex scenes.

Virker som om hvilket som helst kort vil fungere, samme som med spill. Så du kan egentlig gå for hva du vil der.

ATI Radeon 6970 og Nvidia Geforce GTX 570 er begge gode kort, eventuelt gå for 580 hvis du vil ha enda bedre.

Lavere prisklasse er Nvidia Geforce GTX 560Ti et godt valg, eventuelt ATI Radeon 6950.

Og ville heller gått for en OCZ Vertex 3, da den er basert på nyeste Sandforce kontrolleren.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske fra en tidligere post at det var ønskelig med mest mulig VRAM for å kunne ha størst mulig 3d-scene. Altså kjøper du GTX 580 3GB eller et HD 6970/6950 2GB ;)

Angående skjerm skal HP ZR24W være en god skjerm etter kalibrering, om du vil ha en god skjerm med en gang er Dell Ultrasharp U2410 et godt valg. Begge bruker samme IPS-panel av god type og er veldig gode.

EDIT:

Blandt SSDer på 120GB er Intel 510-serien god, Sandforce 22xx-kontrolleren har problemer for øyeblikket og blandt annet Corsair har tilbakekalt alle SSDene med denne kontrolleren. Den er best, men det er bedre å ha en SSD som fungerer fra dag 1 enn en som trenger ørten oppdateringer og reinstallasjoner for å fungere ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...