Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluscreen etter oppvekking fra søvn

Anbefalte innlegg

Først litt om maskinen:

PSU: Nexus 630 Modulære kabler

CPU: i7-860 [email protected]

RAM: 6 GB DDR3 SDRAM@ 1333MHz

HK: Gigabyte GA-P67A-D3-B3

Disk1: Corsair SSD Force F120 (120GB)

Disk2: Seagate Barracuda 7200 SATA (500GB)

Case:

Lot maskinen stå å oppdatere seg over natten og når jeg skulle vekke den i dag, så startet den normalt. Men etter ca 15 minutter (uten bruk) så gikk den i bluescreen.

Hodebry:

Problem signature:

Problem Event Name: BlueScreen

OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.4

Locale ID: 1044

Additional information about the problem:

BCCode: f4

BCP1: 0000000000000003

BCP2: FFFFFA8006E13B30

BCP3: FFFFFA8006E13E10

BCP4: FFFFF80002DCE240

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

061011-9937-01.zip

Endret av Freke88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, kan du laste opp Minidump filen så det er mulig å ta en titt på den? Lettere å finne ut hva som forårsaket BSOD ved hjelp av minidump filen.

Du finner den i C:\Windows\Minidump. Mulig du må åpne Windows Explorer med Admin rettigheter for å laste den opp.

Lenke til kommentar

Okay, har sett litt på minidump og krasjet var forårsaket av csrss.exe som er en Windows fil. Gjorde et rask google søk og fant dette om den filen:

"What is “csrss.exe”?

Csrss.exe is an integral part of all Windows operating systems: without it, Windows will cease to function. Csrss.exe is a computer utility that stands for Client/Server Runtime Subsystem and it is basically a directory of files that manage Windows. It is always in the “c:\windows\system32” folder, but should you find it anywhere else—you most likely have a virus or Trojan (which are for all intents and purposes of this piece, basically the same thing).

Csrss is commonly used to infect computers

Evil people who create viruses love to nickname their viruses with either cute little names like “Zlob” or serious names like Csrss.exe. The latter file types are used with viruses primarily because they help to disguise the virus that’s in your file system as just another registry entry. The benefit of doing this is confusing unscrupulous users into downloading a seemingly helpful file. It has been advertised as a virus removal/virus protection program and also as programs like “Employee Watcher”, Buchon, Meheerwar, IETray, Findwhatever and so forth.

Determine if you have a corrupted or infected Csrss.exe folder

One effective way to discover if you have inadvertently downloaded one of these Csrss.exe imposters is to check the Windows task manager (alt + control + delete). Under “processes”, make sure there is not more than one Csrss.exe program running—which should be the legitimate one. If you are unsure, refer back to the Windows32 rule: it will be operating in under c:\windows\system32.

Furthermore, look inside your system startup folder; if you find crcss.exe in it, it almost certainly a virus, Trojan or worm. If this is the case, immediately acquire a trusted virus removal software program (McAfee, AVG, Norton, Avast, etc). If you still have web access, then search for “Csrss.exe removal tool” and ONLY download it from a website that you trust 100%."

Vær obs på at den filen som er i C:\Windows\System32 må du ikke slette da den er nødvendig for at Windows skal funksjonere normalt. Csrss.exe sluttet plutselig å virke eller ble avsluttet, dermed krasjet Windows fordi det kan ikke fungere uten den filen. Grunnen til det virker som Windows ikke kunne lese minne adressen hvor den filen lå da den blir lastet opp i minnet, enten i RAM eller i swap filen på hard disken. Lå filen i RAM, kan du ha feil på RAM brikkene dine. Last ned Memtest86+ og installer det til en USB stikke. Velg den linken som sier *NEW*. Start så PCen via USB stikken og kjør en minne test, la dsen kjøre i 2-4 timer for å være sikker.

Men som nevnt over, finner du den noe annet sted, da kan det være ugler i mosen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hei Chavalito

Takk for et godt svar.

Maskinen er helt ny og ble installert i går så det kan godt være RAM, setter på Memtest og ser hva den har å si til meg.

Kan poste resultat før jeg avslutter arbeidsdagen i dag (15:00)

for min del hadde det vært lettest om det var et ram problem hehe

Lenke til kommentar

En annen ting du kan gjøre er å sjekke hvilken firmware den Force F120 SSDen har, har hørt at Corsair hadde litt problemer med Sandforce kontrolleren, men hvis den disken er nyere enn november 2010, bør den ha siste firmware som er versjon 2.0.

Dette kan du sjekke med CrystalDiskInfo. Last ned og installer programmet. Når du kjører det vil du finne firmware versjon rett under info om selve disken.

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest om dette selv og sa dette til butikken da de satte opp maskinen, dette gjaldt for 3 serien mens den jeg har fått er 2 serien som ikke skal være utsatt men tar den med et klype salt enda så vi får se hva memtest sier først så kan jeg ta ssd som neste trinn :)

Lenke til kommentar

Nå har den tatt 3 runder med memtest uten å finne feil på minnet, får vell feilsøke ssd disken på mandagen da :/

Lar bare memtest fortsette enn så lenge maskinen har bare godt av å jobbe litt i helgen så får jeg se om den har funnet feil på mandag.

Lenke til kommentar

Da var helgen og feriedagen over for denne gang. Dessverre kan jeg ikke si det samme om problemene.

Maskinen har stått og surret i helgen og har gjennomført 80 Memtest pasninger uten en eneste feil. Så det er nokk ikke noe feil med minnet.

Kjørte CrystalDiskInfo og fikk bekreftet at det var en CSSD-F120GB2-BK med firmware 2.0.

Men jeg fant ut at det var en 3GB/s disk, har det noe å si at den står i en 6GB/s SATA kontroller?

Endret av Freke88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...