Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utleie av egen bil

elmoh

Anbefalte innlegg

Vi har en bekjent som er dårlig stilt økonomisk. Han har en bil som ikke går lenger etter et besøk hos en privat "mekker" og det koster for mye for han å reparere denne bilen. Gjennom NAV skal han få støtte til bil, men de hadde foreslått å leie.

Nå er det slik at vi har en ekstra bil, 1999-modell som vi etterhvert har tenkt til å selge for ca 35.000,- Denne har vedkommende lånt av og til for å komme seg til butikken blant annet. Han spør nå om vi er interessert i å leie ut denne bilen til han.

Dette er i utgangspunktet litt usikkert, men hvis det er slik at NAV skal dekke leien så håper vi det går greit. Mitt spørsmål er da, hva skal man ta i leie? Vi kommer til å betale forsikring (kreves kanskje ekstra forsikring da det er andre som bruker bilen?), årsavgift, en service før han tar den i bruk og annet som faller naturlig. Vi tenkte 3.000,- per måned. Er dette for mye -for lite -grei pris??? Hva er greit å ha med i en avtale med vedkommende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleie av bil krever egen forsikring. Sjekk med ditt selvskap.

Det kan være problemer med å få NAV til å akseptere en "privat" utleieordning slik du skisserer. I tilfelle synes prisen lav i forhold til hva du sier du dekker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei folkens.

Nå var dette diskusjonen i juni over et år siden. Jeg har nemlig en flott Mersedez E klasse 2004 mod som jeg ikke øsnker og selge og heller ikke ønsker og la bilen stå i ro. Jeg har planer om og leie den ut privat hvordan skal jeg gå frem eller hvor skal jeg annosere dette? Det er en risiko projekt men hvis man ser perosnen og vurdere det selv om personen er ærlig og pålitelig så trur jeg dette går greit. Hvordan skal man betale eventuelt skatt av leien? Fordellen med privat leie for leietaker personen trenger ikke tenke på forsikring årsavgift og helt blank bil uten firmakerlamer eller leiebil. Personen trenger kun og fulle på disel og betale bompenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...