Gå til innhold

Har du et Z68 kort? I så fall trenger jeg din hjelp! (vifteproblemer)

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med mitt Asus P8Z68-V Pro å få vifter på andre fan-headere enn den primære CPU headeren til å reagere og regulere seg i forhold til temperaturendringer. Jeg har testet CPU opt. chassis1 og chassis2 med både 3-pin vifter og 4-pin PWM vifter uten resultat.

Jeg har testet med både Q-fan av og på I BIOS og med flere forksjellige instillinger. Jeg har testet å sette grenseverdiene i FanExpert til minimum og maksimum for å fremprovosere av viftene endrer hastighet. Jeg har også med sjekket med Speedfan just in case. Ingen av disse fanheaderene reagerer på CPU temperaturen slik som FanExpert indikerer at de skulle, og om jeg endrer grenseverdiene i FanExpert til noe som burde med føre at de går på fullt så endrer de seg ikke. Setter jeg dem til instillinger som burde medføre minimum hastghet så endrer de seg heller ikke. Jeg har også testet å øke motherboard-temperatur sensoren til 70celcius med en hårføner bare for å teste at de ikke er koblet mot denne i stedet for CPU tempen slik som FanExpert indikerer at chassis-fan instillingene gjør.

La meg spesifisere at den primære CPU-headeren fungerer fint - og akkurat som man skulle forvente at den skulle gjøre i alle programmer (FanExpert og speedfan eller bare med Q-fan i BIOS) og det er IKKE denne jeg trenger hjelp med - det er alle de andre fanheaderene.

Kort sagt: Dersom du eier et slik kort (jeg vil annta alle Asus Z68 kort er like i denne forstand) så vil jeg gjerne at du testet om du kan fremprovosere en endring i viftehastighet fra en av disse fan-headerene:

CPU opt.

chassis1

chassis2

Det letteste er sansynligivs å gå inn i FanExpert, velge "user" setting på chassis-fans og sette temperaturgrensen til maksimale instillinger (slik at viftene begynner å gå minimum hastighet-60%). Sett dem så til minimale grenseverdier (slik at viftene går 100%). Trykk på "sensor" på høyresiden av programmet for å se RPM målingene (hvis du har 3 eller 4-pin vifter) og dermed lett se om de øker eller senker hastigheten.

Hvis du kan fremprovosere en hastighetsendring så vil jeg gjerne vite nøyaktig hva du gjorde for å klare det (q-fan BIOS instillinger og fremgangsmåten i FanExpert eller hva nå verktøy du valge å bruke). Ideen er at da kan jeg teste det selv på nøyaktig samme måte og dermed bekrefte elelr avkrefte om jeg har en feil i hovedkortet eller om dette faktisk er en brukerfeil og jeg bare er en idiot ;) Etter masse testing så begynner jeg å frykte at dette komponentet av hovedkortet mitt kan være defekt. Enten det eller så overser jeg noe helt fundamentalt...

Tusen takk til alle som kan hjelpe meg. Dette kan evt. spare meg en langtrukken e-mail support samtale med Asus supportfolk som sikkert ikke er vandt til å svare på en såpass a-typisk problemstilling. Jeg vil sette veldig stor pris på din hjelp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uvanlig at hovedkort har vifteregulering på andre kontakter enn cpu-kontakten.

Så en fysisk viftestyring er nok ditt beste valg i denne situasjonen.

Vel, nå er jeg rimelig sikker på at dette kortet skal ha nettop det da.

For det første så har Asus selv lagt med software der man kan sette opp grensetemperaturene for automatisk viftekontroll av chassis fans (i tillegg til CPUfan).

For det andre er det seperate instillinger for Q-fan for CPUfan og chassis fans i BIOS (Qfan er dynamisk viftestyring fra bios om man ikke bruker egen software for det).

For det tredje har jeg fått bekreftet av en av moderatorene på Asus forumet om at kortet skal regulere ihvertfall på chassis1 i tillegg til CPUheaderen. chassis2 er visst slavet til samme reguleringen som chassis2 kjører på slik jeg forstår det og har dermed også regulering, men ikke helt uavhengig.

Jeg er dermed rimelig sikker på at det skal være fullt mulig, ihvertfall fra noen av de andre kontaktene, spesiellt chassis1, og da blir det for dumt å betale for en tredjepartsløsning som gjerne ikke er like bra en gang (få tredjeparts kontrollere regulerer i forhold til temperaturer fra sensorene i f.eks. CPU).

Takker likevel for innlegget, men jeg håper noen kan hjelpe meg med det jeg spurte etter.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ah, leste litt for fort, beklager.

Du har sikkert allerede gravd, men på asus forumet påstås det at chassis-viftene fint skal kontrolleres fra speedfan:

"In SpeedFan I'm trying to figure out which chipset fan speed controllers correspond to which fan connectors on the motherboard. The first controller ("Sys") seems to handle both chassis fans CHA1 and CHA2. The second controller is for the CPU fan. And the third controller ("Aux") apparently does nothing. There's no control over the PWR fan connector at all. Can someone confirm or deny?"

Lenke til kommentar

Ah, leste litt for fort, beklager.

Du har sikkert allerede gravd, men på asus forumet påstås det at chassis-viftene fint skal kontrolleres fra speedfan:

"In SpeedFan I'm trying to figure out which chipset fan speed controllers correspond to which fan connectors on the motherboard. The first controller ("Sys") seems to handle both chassis fans CHA1 and CHA2. The second controller is for the CPU fan. And the third controller ("Aux") apparently does nothing. There's no control over the PWR fan connector at all. Can someone confirm or deny?"

Jau, jeg fikk en del god hjelp fra en Asus moderator med ca 60.000 posts, så han hadde litt peil følte jeg. Når jeg presenterte alle testresultatene mine for ham så innrømmet han også at han var forvirret over at det ikke fungerte, og at det burde ha fungert under de forholdene jeg testet.

Det er derfor jeg bare som en siste sikkerhetssjekk vil se om jeg kan eksakt etterape noen annens instillinger for på kunne bekrefte at det evt. er en fysisk defekt på hovedkortet. Om jeg skal reklamere på en såpass utypisk feil føler jeg nesten at jeg må ha tests så mye som jeg rimelig kan på forhånd.

-Stigma

Lenke til kommentar

Innen første 6 mnd trenger du ikke bevise noe ovenfor butikken, bare påpeke at det er en feil med produktet.

Takker for infoen - men jeg ville fremdeles kommet i trøbbel om det på en eller annen merkelig måte viste seg at det likevel var brukerfeil og ikke var noe galt med kortet. Det tror jeg dog jeg så og si har utelukket nå - men jeg liker å være litt ekstra grundig om jeg kan.

Kanskje jeg får prøve å slite meg gjennom Asus support først og se hva de har å si. Desverre nekter de å svare på spørsmål for dette produktet over telefon - så det skulle jo bli jævlig gøy å prøve å prøve å få hjelp der skriftlig. Jeg ser for meg et aldri så lite "førstelinjemareritt" og standard-eposter gallore! =P

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...