Gå til innhold

Bzzz-lyd av kabinett og varmeovn !?

Anbefalte innlegg

Når jeg tar fingeren på kabinettet og drar den bortover kommer det en Bzzzzzzzz-lyd.

Jeg skjønner at det har noe med at det er strøm i pc en. Men når jeg drar ut psu ledningen og skjermledningen og internett ledningen kommer det fortsatt Bzzzzzz. Mulig at jeg ikke ventet lenge nok, ligger vel lagret strøm i pc en.

Samme Bzzzzzz- lyd kommer det fra en varmeovn som jeg har her.

Noen som kan gi meg en litt god forklaring om dette "fenomenet".

Er det farlig? Er det + - strøm? eller begge deler,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bor du i nærheten av høyspent eller? Så et program på tv om det der. Elektriske felt.. Hvis det er det så vet man ikke helt om det er skadelig for deg.

Hvem vet :shrug:

Jeg har ikke sett noen høyspent her? Eneaste jeg kjenner til er en transformator som ligger mellom 50 - 100m herfra. Men jeg tror ikke den er i bruk lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd et lignende fenomen i visse metaller, fx et meget gammelt kabinett, metallskjrmen til en bordlampe, og noen andre mattslipte eller lakkerte stålplater. Vet ikke om det er samme som skjer hos deg, men jeg kom fram til at det ikke var elektrisitet, men omtrent det samme som skjer når man drar en fiolinbue over en streng, eller gnir rundt kanten på et glass for å frembringe en tone. Hvis men gjør dette mot en skarp kant, kan man også få følelsen av at man får støt eller skjærer seg. Det var dette som fikk meg til å se nærmere på saken, når jeg flere ganger uforvarende kom til å gni mot en kant og det kjentes som om jeg fikk støt av den. Fenomenet oppstår lettest med relativt tørre fingre, og en hastighet på ca 1 cm/s.

Hvis du hører lyden uten at du er borti overflaten, er det nok derimot snakk om høyspenning fra en eller annen kilde.

Lenke til kommentar

Mja..Når jeg tar ut strømledningen fra varmeovnen da får jeg ikke frem lyden lenger. Men uansett så har det noe med at "delen" er i stikk kontakt.

Det finst et verktøy som kan måle det her. Kanskje det er overledning eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...