Gå til innhold

Hvor kan jeg få kjøpt Saflor olje (sufflower oil) og / eller riskli olje (rice bran oil)?

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt å gå over til litt sunnere olje i frityrkokeren og siden vi for det meste lager oss hjemmelagde vårruller så har vi forhørt oss med noen asiatere og de anbefaler Rice Bran Oil som visstnok heter riskli olje på norsk som er en av de sunneste oljene som er, som er relativt anonym i smak og som tåler frityrkoking. Alternativ nummer to ble sufflower oil kjent som saflor olje som ikke er like sund men også er anonym og tåler frityrkoken.

Greia er jo at begge disse er en god del sunnere enn vanlig frityrolje som du får kjøpt på Mega osv.. Men det store spørsmålet er hvor vi kan få kjøpte dette i Oslo området. Er det noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Nei sunflower oil er noe helt annet med for lavt røykpunkt som gjør at det ikke egner seg noe særlig til frityrkoking, sufflower oil stammer fra mye av det samme men har høyere røykpunkt.

wat?

Siden når egner ikke solsikkeolje seg til fritering? Husker jeg ikke helt feil har solsikkeolje et røykepunkt på over 200 grader, og hvis frityren din holder over 200 grader tror jeg den bør justeres ned før du brenner ned kåken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...