Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Heihei, kom da opp i norsk muntlig eksamen og vil veldig gjerne ha innspill fra dere om hva dere synes om oppgaven / gi meg noen pekepinner på hva jeg burde ta med osv.

Eksamensoppgaven lyder slik:

Del 1:

KVN arrangerer en konferanse for norsklærere i videregående skole. I denne anledning er du som påbyggingselev blitt invitert til å holde et inlegg i en debatt om norsk språk. Debatten har titelen: "Nynorsken, nede for telling?". Din oppgave er å lage dette debattinnlegget og presentere det.

Læreplanmål som oppgaven søker å omfatte:

- Gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid.

- Drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg på rett spor, og takker på forhånd ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angående punkt 1:

http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_spr%C3%A5khistorie_(1830%E2%80%931900)#1830

angående punkt 2:

les opp om norsk språk råd. Vis at selv om engelsk får en dypere og dypere penetrering inn i det muntlige norske språk så ser man på noen arenaer en endring i andre retningen. Hvordan f.eks Rap musikk var noe som for 10-20 år siden kun ble gjort på engelsk, men nå ikke bare blir gjort på norsk eller nynorsk, men også på dialekt. For å aktualisere mer kan du også nevne debatten som herser i disse dager om nynorsk og dens plass i skolen; truer den bokmålen og det norske språk som en helhet i konkuranse mot den internasjonale engelske kulturimperialistiske bølgen?

Lenke til kommentar

angående punkt 1:

http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_spr%C3%A5khistorie_(1830%E2%80%931900)#1830

angående punkt 2:

les opp om norsk språk råd. Vis at selv om engelsk får en dypere og dypere penetrering inn i det muntlige norske språk så ser man på noen arenaer en endring i andre retningen. Hvordan f.eks Rap musikk var noe som for 10-20 år siden kun ble gjort på engelsk, men nå ikke bare blir gjort på norsk eller nynorsk, men også på dialekt. For å aktualisere mer kan du også nevne debatten som herser i disse dager om nynorsk og dens plass i skolen; truer den bokmålen og det norske språk som en helhet i konkuranse mot den internasjonale engelske kulturimperialistiske bølgen?

takker for svar, det eneste problemet er at jeg skal gjøre rede for alt dette på 10 min.. og å gjjøre rede for 80år med språkhistorie på 10 min blir litt vanskelig, noen tips til hva jeg burde ha tatt med?

Lenke til kommentar

del 1 skulle du kunne klare å komme gjennom ganske greit på rundt 5 min eller mindre.

Det Viktigste er ikke å tenke på dette kun som en tale, du må også være forberedt på spørsmål som går dypere.

få med deg begynnelsen av det norske skriftspråk. Nevn kort angående fødselen til bokmål (fornorskningen av dansken) og konflikten mellom bruk av hovedmål alla nynorsk vs bokmål. Kanskje nevne litt om de ulike kulturhistoriske perioden. Nasjonalromantikken etc etc.

under punkt 2 få med litt om norsk språkråd og deres arbeid. Her er det en debatt del som blir viktig. så jeg ville jeg ta fram nynorsk debatten. Og det hva som angår den mot bokmål og engelsk. har jo vært en god del om det i media i det siste. Viktigste blir nok å holde deg til din lærelan da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...