Sinnsyk asylaspirant Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Det er så trist i Ringenes Herre når Elron forteller Arwen at hun ikke kan bli igjen og vente på Aragorn, fordi hun er udødelig blablabla... Jeg fikk en tåre i øyekroken sist jeg så det. 1 Lenke til kommentar
nolongeravailable Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) -snip- Endret 26. april 2016 av coyote93 Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg er nøyaktig like lite lysten på evig liv som evig død. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Må jeg leve evig i min kropp? Kunne jeg feks levd i en datamaskin? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Etter hvert ville man vel levd som en nomade og flyttet på seg etter mange nok år på ett sted. Udødelighet må nødvendigvis henge ganske tett sammen med usårbarhet og på ett vis også evig ungdom (i den forstand at kroppen alltid fornyer seg, slik den gradvis slutter med i virkeligheten og er det som fører til at man blir gammel). Så hvordan funker dette? Hvis du ikke er usårbar, kan du tømme kroppen for blod og fremdeles overleve? Snakker vi zombie-tilstander? Jeg satte vel litt vanskelige betingelser. Med ikke å være usårbar, mener jeg at du kan tømme kroppen for blod, eller skade deg på andre måter. Du vil oppleve smerter og alt som hører med, bortsett fra at du ikke vil dø. Så hvis du kutter av deg hodet, så vil du fortsatt være bevisst. Du vil være i live, men må leve uten kropp til noen har lappet deg sammen igjen. Vi kan vel si at man eldes saktere, og man slutter å eldes når man har nådd en alder på 60 år, eller alderen rett før du er for gammel og svak til å leve et normalt, aktivt liv. Psykiske lidelser, bortsett fra de som kommer som en følge av udødelighet, utelukker vi. Diskuter gjerne forskjellen mellom en avtale der man er evig ung og en avtale der man ikke er det. Jeg tror at begge deler har sine bakdeler. Fortelle også hvilke grunner dere ville ha for valget deres. Å være udødelig og ikke usårbar ville jo vært umulig. Hva tror du hadde skjedd hvis noen hadde kasta deg i et kjøttkvern, og det bare hadde vært gjørme igjen av deg, skulle du da forsatt liksom være bevisst? Jeg ville kun vært udødelig på den betingelsen at jeg var evig ung og og usårbar, uten en av disse ville det vært en forbannelse. Endret 11. juni 2011 av MrLG Lenke til kommentar
multisync Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Hva med bare evig liv hvis man ikke tar det selv eller blir utsatt for en ulykke? Det hadde vært bedre, da kan man ihvertfall unslippe hvis verden blir for ille om en 200-300 år Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Må jeg leve evig i min kropp? Kunne jeg feks levd i en datamaskin? Ja, hvis du forutsetter at det blir mulig for mennesker i framtiden. Å være udødelig og ikke usårbar ville jo vært umulig. Hva tror du hadde skjedd hvis noen hadde kasta deg i et kjøttkvern, og det bare hadde vært gjørme igjen av deg, skulle du da forsatt liksom være bevisst? Jeg ville kun vært udødelig på den betingelsen at jeg var evig ung og og usårbar, uten en av disse ville det vært en forbannelse. Ja, den gjørma ville være deg i levende live, men ute av stand til å bevege seg eller gjøre andre ting som er umulig for gjørme. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Med mulighet for å avbryte, ja. Udødelig for evig og alltid, selvfølgelig ikke. 1 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hvis man ikke blir evig ung så vil jo kroppen råtne bort og så henger sjelen din rundt i all evighet. Nei fysj, det hadde jeg ikke gått med på. Evig ung hadde jeg lett gått med på da, selv om jeg hadde foretrukket å være 20+ om noe sånt skulle skje. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Evig 15 år for eksempel, for et mareritt. 2 Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Om jeg kunne beholdt min unge alder og tilstand, og vært frisk og rask, med mulighet til å avbryte udødeligheten og dø når jeg ville; selvsagt. Alt annet hadde vært uaktuelt. Evig liv i all uendelighet uten mulighet for å slippe unna, anser jeg som en mye verre skjebne enn døden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå