Gå til innhold

Lett stødig mini reise stativ til speirefleks


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et kompakt lite og lett 3ben reise stativ til D7000.

Jeg så en her om dagen med et blankt metall stativ. Det var meget tynnt, og ikke så langt, sammenslått. Hva kan det ha vært for noe? Det må ha vært ca 1,5 meter i høyde. Og noe sånnt kunne jeg tenkt meg.

Eller et 4 ledds stativ. Så det ikke blir for langt sammenslått. Hva fabrikater og modeller finnes av dette? Det bør jo også være av litt kvalitet, så det ikke dingler i alle retninger.

Gorillapod har jeg.

Noen som har tips om egnet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen alternativer:

 

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Alum-Travel-stativ-A2680TBH1-KIT-Stativ-med-BH-1-kulehode-124821.aspx

 

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Alum-Travel-stativ-A0690TB00-KIT-Stativ-med-B-00-kulehode-125164.aspx

 

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Aluminiumstativ-Flat-A0180TB00-Kit-Flatt-trebenstativ-med-B-00-kulehode-124786.aspx

 

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Karbon-Travel-stativ-C1690T-3-bens-stativ-i-karbon-H%C3%B8yde-33-146-cm-124258.aspx

 

Husk å se på sammefoldet høyde, min. høyde, max høyde; og MAX vekt. Om stativet tåler mye, er det nok stødig. F.eks. den siste linken inneholde et stativ som er bittelite, og holder 8kg. Kanskje en litt stiv pris, men mest sannsynlig et veldig godt stativ.

 

Du burde også vurdere hvorvidt du ønsker kulehode, eller treveis-hode. :)

 

Dette så bra ut. Det siste stativet ser ut som noe for meg. Ja, prisen var stiv, men så er det vel sikkert kvalitet og varer der etter. Ellers var modellene som var flate, litt smarte. Mindre volum. Bare de da har samme mulighet som de andre. Men før man kjøper noe, så er det beste å se og kjenne på teste stativet. Så man vet hva man får. Og høre hva andre brukere har av erfaringer med modellene, så som her. Mye ser jo flott ut på papiret. Så jeg får styre innom en foto sjappe eller 2 for å se. Ellers takk for bra tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette så bra ut. Det siste stativet ser ut som noe for meg. Ja, prisen var stiv, men så er det vel sikkert kvalitet og varer der etter. Ellers var modellene som var flate, litt smarte. Mindre volum. Bare de da har samme mulighet som de andre. Men før man kjøper noe, så er det beste å se og kjenne på teste stativet. Så man vet hva man får. Og høre hva andre brukere har av erfaringer med modellene, så som her. Mye ser jo flott ut på papiret. Så jeg får styre innom en foto sjappe eller 2 for å se. Ellers takk for bra tips :thumbup:

 

Har selv ikke prøvd noen av disse, så på spesifikasjoner. Stiv pris kan være verdt det om stativet gir deg mange gode bilder, og holder i noen år.

 

Men ja; prøv i butikk. Fotovideo har i hvertfall mange Benro og manfrotto stativer.

Lenke til kommentar

Benro stativet mitt har jeg hekta til reimfeste på Think Tank Retrospective 30 veska, så det er med meg overalt. I kveld kommer det til nytte under Chris Medina m/fler på Schools Out konsert her i Notodden.

 

Sikker bra det, men sa meg ikke så mye om hva modell av Benro det var.

Lenke til kommentar

Står i signaturen hans ;)

 

Ups, ja det første en blir blind på, er aua. Som dem sier.

 

Ellers har jeg nå bestillt Benro C-069. Det var/er, lite og lett. Holder mer enn nok til formålet. Kun 890 gram, og ganske kort og kompakt.

 

Ellers er det en bråte med forskjellige modeller. Ikke lett å finne det rette. Å velge på nett, uten å ha sett/testet det, kan jo bli en skuffelse. Prisene er jo ganske høye på mange av de.

 

Butikkene burde ha en test/visnings modell av hvert produkt de selger.

Lenke til kommentar

Benro C-069 så flott ut.

 

Noen og tredve cm sammenfoldet er nok praktisk tenker jeg. :) Du kan jo poste en update etter å ha prøvd det litt, og si noe om pros og cons med stativet.

 

Ja, mål og vekt var viktig for meg. Skal bare ha mindre utstyr på det, og da passer det utmerket. Skal som sagt ut på en fjell tur senere, så da blir det å teste ut litt. Kommer tilbake med en meld på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja da fikk jeg testet stativet på en tur til Kjerag. Opp dit er det ikke noe serlig å dra på for mye. Stativet fikk jeg plass til i bunnen av sekken, og på tvers. Så dette er kompakt. Å ha det i bunn var en dårlig løsning, så jeg hang det på utsiden av sekken etter hvert.

Stativet er så lett at du merker det ikke. Brukte det både til video kamera og foto. Hadde Nikon D7000 med Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II, montert på det, og det fungerte helt fint. Hang også hele ryggsekken(ca 5 kg) på midtsøylen, uten problemer. Stødig som bar det. Høyden på stativet var grei nok for meg.

Stativet er veldig presist bygget, så det er ikke noe slerk å irritere seg over. Når jeg gjorde video opptak langs bakken, så hang video kameraet på hodet, i midt søylen. Bildet blir på hodet, men det snur man etterpå. Stativet hadde jeg også nedi bekker og vann pytter. For å komme langt nok ned. Bena fyllte seg med vann, men rant fort ut igjen. Kulehodet som fulgte med, er greit nok. Og passer fint mellom bena, når det er sammenslått. Så dette stativet kan man dra med seg over allt. Det følger også med en bæreveske og umbrako nøkkel for stramming/justering. Fungerer også greit med Nikkor 70-300mm. Men noe tyngre/lengre enn det, så vet jeg ikke.

Prisen var litt stiv, men du får et flott og lett stativ. Som ser ut til å holde en stund. Når det gjelder video, så er nok et video hode å anbefale. Sånn for presis pan og tilt.

Så dette stativet kan jeg trygt anbefale.

Nå blir det mange turer, med stativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...