SIVE8 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg vurderer å kjøpe en fisheye linse til mitt canon eos 550d.. Tenker på en 8mm Sigmalinse. Er dette en god linse å investere i? Og er det noen som vet om den passer til mitt Canon kamera? Noen som har forslag til andre linser som eventuelt er bedre? Linsa ser slik ut: http://www.sigmaphoto.com/shop/8mm-f35-ex-dg-circular-fisheye-sigma Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kjøper du den med Canon-fatning, så passer den på ditt kamera. For øvrig ikke noe galt med det objektivet hvis du vil ha en fisheye. For enkelte vil en ekstrem vidvinkel være bedre, da du får med like mye i bildet, men uten den runde fiskeøye-effekten som jeg personlig ikke er noen stor fan av. Noen tror at kun fisheye gir ekstrem vidvinkel, men f.eks Sigma 10-20 gir deg nesten like mye med i bildet på 10mm, men gir deg et mye mer realistisk bilde. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Støtter Marekatten, fisheye er vel noe man ofte synes er kult i to uker, deretter blir man lei av effekten (skal legges til at jeg ikke har hatt noe erfaring med fish-eye selv.) Hva har du av optikk til kameraet da? Lenke til kommentar
SIVE8 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Canon fatning? Jeg er heelt ny.. Fikk kameraet for 1 mnd siden, og fikk med en Sigmalinse som er helt vanlig.. Hehe.. Har du en link til en sånn vidvinkel da? Om det er anbefalt, og gir en kul effekt, vurderer jeg det i stede! Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Sigma lager optikk til forskjellige kameraer, blant annet Canon og Nikon. Derfor må man passe på at man får et objektiv tilpasset kameramerke, en Nikonversjon av et Sigma-objektiv passer ikke på et Canon-kamera og omvendt. Viktig å tenke på ved bruktsalg iallefall, regner med at de fleste butikker passer på dette. Jeg har dette objektivet, Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Canon og er godt fornøyd. Nå har prisen gjort et solid hopp i det siste, koster vel nesten en tusen mer enn det det gjorde bare for noen måneder siden. Gir ikke like "kul" effekt, med er mye mer anvendelig enn et Fish-eye, veldig bra til f.eks landskapsbilder. Her er en del eksempelbilder http://www.pbase.com/cameras/sigma/10_20_4_56_ex_dc_hsm Edit; Her er noen eksempler med 8mm fisheye http://www.pbase.com/cameras/sigma/8_4_ex_circular_fisheye&t=1307655415 Endret 9. juni 2011 av awesnes Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Du har også samyang-8mm f/3.5 billigere og gir samme moroa Du kan se på bildekvalitet/uttrykk ved og søke etter spesifikke objektiver på flickr. Lenke til kommentar
langevidar Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Du har jo Sigma 8-16, som et alternativ. Med den får du like vidvinkel, men ikke fisheye effekten. Den koster en del, men er det videste du får av vidvinkelzoom. http://www.multicom.no/SIGMA-AF-8-16mm-F4,5-5,6-DC-HSM-Canon/cat-p/c/p2993808 mvh. Vidar Lenke til kommentar
SIVE8 Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Du har også samyang-8mm f/3.5 billigere og gir samme moroa Du kan se på bildekvalitet/uttrykk ved og søke etter spesifikke objektiver på flickr. Hva er forskjellen på samyanglinsa 8mm og sigmalinsa 8mm? Er jo en stor prisforskjell... Sigma ligger på rundt 8 lapper, mens samyanglinsa ligger på rundt 3! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Tror ikke det er store forskjellen på bildekvaliteten, kan hende de er laget på samme fabrikk, du får tak på den 8mm fisheye under mange forskjellige navn. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Samyang'en har jo ikke noe elektronikk i seg, så man må jo fokusere manuelt. Der ligger det sikkert noen kroner i forskjell i allefall. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Samyang'en har jo ikke noe elektronikk i seg, så man må jo fokusere manuelt. Der ligger det sikkert noen kroner i forskjell i allefall. Der sier du noe, er nok der hovedforskjellen i pris ligger. Autofokus klarer men seg fint uten, på denne type objektiver. Lenke til kommentar
SIVE8 Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Samyang'en har jo ikke noe elektronikk i seg, så man må jo fokusere manuelt. Der ligger det sikkert noen kroner i forskjell i allefall. Der sier du noe, er nok der hovedforskjellen i pris ligger. Autofokus klarer men seg fint uten, på denne type objektiver. Okei Jeg kommer til å bruke det kun til hobby.. Skal på folkehøgskole og gå fotolinje, og en mnd i USA, så derfor det hadde vært moro å ta bilder med litt effekt. Men om bildekvaliteten ikke er noe forskjellig, er det jo ikke et vanskelig valg! tusen takk:D Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Du skal nok også styre blenderen direkte på objektivet via blenderringen når det ikke er noen kontakter. Men - styrer du fokus og blender, og er klar over at søkeren blir mørkere når du blender ned, så er det tut og kjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå