Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Løs mage av penicillin, tips? blir gal snart

guesswho

Anbefalte innlegg

Hei. Har slitt med hals og øyrebettennelse, muligens kyssesyken (vet ikke enda) i et par uker og er nå begynt på min andre penicillin kur. Første kuren ble jeg dårlig i magen av og fikk diarè og bløt avføring mange ganger for dagen. Etter en stund ble det også sår, og kom litt blod når jeg hadde avføring. Dette er, som du sikkert kan tenke deg, veldig smertefullt og jeg gruer meg til å gå på do.

Har begynt på ny kur og ba doktoren om en annen kur denne gangen og fikk det. Men han sa at mageproblemer er vanlig å få av alle kurene, og sa ikke mer om det.

Jeg har ikke fått direkte løs mage enda, men kjenner noe er på gang, og det gjør fortsatt fryktelig vondt når jeg skal ha avføring. Noen tips som kan gjøre dette bedre??

Jeg vasker alltid etterpå jeg har hatt avføring og tar på sinksalve, sånn som babyer bruker for å prøve å få det til å gro... Men bør kanskje drikke biola eller noe for å prøve å opprettholde den naturlige bakteriefloraen?

HJeeelp, jeg trenger virkelig noen tips. Er så vondt og ubehagelig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er et direkte overgrep at leger setter folk på antibiotikakur uten å gi beskjed om å ta probiotika for i det minste å kompensere litt.

Antibiotikaen knekker rundt 90% av bakteriene og det disponerer til soppoppvekst som kan skape mye problemer senere. I tillegg så kan mage/tarm rekoloniseres på en helt annen og negativ måte etter en slik kur.

En annen ting er at nyere forskning viser at antibiotika kan medføre permanente endringer i genuttrykk i magen noe som kan medføre dysregulering og senere fordøyelsesproblemer.

Biola og Avtiva inneholder relativt små mengder probiotika, så jeg anbefaler tabletter. Idoform er en god serie du får tak i på apoteket. De har også mer spesialdesignede serier med probiotika fra f.eks NDS på en velasortert helsekostbutikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...