moby_duck Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Nå er det nok en gang slutten på skoleåret, og nok en gang tid for årets klager. Jeg har skrevet en klage på spanskkarakteren min, men vil høre med dere om det er noe mer jeg bør legge til. Klagefristen er ikke før om 8 dager, så jeg har masse tid. Men uansett, her er klagen min: [mitt navn] [min postadresse] [mitt postnr. og -sted] 09.06.2011 [Mottakers navn] [Mottakers postadresse] [Mottakers postnr. og –sted] KLAGE PÅ STANDPUNKTKARAKTER Jeg ønsker å klage på standpunktkarakteren i spansk. Jeg fikk karakter 5, og ikke 6, slik jeg ønsket. Jeg mener retningslinjene for karakterfastsetting ikke er fulgt, fordi karakteren har blitt basert på et gjennomsnitt av prøvene i løpet av året, og ikke en vurdering av min nåværende faglige kompetanse. Jeg føler også at alle prøvene har hatt like stor verdi i totalkarakteren, uansett størrelse og vanskelighetsgrad på prøven, noe jeg mener er feil. I det siste semesteret har jeg hatt to prøver. Hvis vi regner med hele året, har jeg hatt fem. Jeg har fått 6 på alle de prøvene, utenom én liten overraskelsesprøve. Det var en faktaprøve om et tema fra boka, og på denne prøven føler jeg at vurderingsgrunnlaget først og fremst ligger på dine kunnskaper om temaet, og ikke dine språkkunnskaper. Det var i tillegg som sagt en overraskelsesprøve, altså at jeg ikke visste om prøven på forhånd og ikke hadde mulighet til å forberede meg. Og det er på grunnlag av dette jeg føler at vurderingen var feil. I de siste tre semestrene har jeg fått 6 på samtlige prøver, jeg har vært veldig muntlig aktiv, jeg har gjort og levert samtlige lekser, og jeg har til og med lært meg preteritumsbøyning på egenhånd, til tross for at det ikke har vært en del av pensum. Derfor er det litt urettferdig at jeg må trekkes ned en hel karakter fordi jeg var uheldig på én prøve. Jeg ber derfor om at karaktervedtaket oppheves, og at jeg får karakter 6 i spansk. Jeg kan kontaktes på telefon [mitt tlf nummer] eller e-post [min e-post] Med vennlig hilsen [Mitt navn] Lenke til kommentar
Fuocco Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Ser veldig lovende ut! Jeg ville ikke lagt til mer. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du trenger dessverre ikke begrunne klagen din overhodet. Det holder å skrive "Hei jeg vil ha seks i spansk, hilsen per." Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Du trenger dessverre ikke begrunne klagen din overhodet. Det holder å skrive "Hei jeg vil ha seks i spansk, hilsen per." Trenger ikke å begrunne? Men det må vel ha noe å si om jeg begrunner det eller ikke? Lenke til kommentar
anna1992 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du trenger dessverre ikke begrunne klagen din overhodet. Det holder å skrive "Hei jeg vil ha seks i spansk, hilsen per." Trenger ikke å begrunne? Men det må vel ha noe å si om jeg begrunner det eller ikke? Det er viktig å legge til den dokumentasjonen som du har lagt til. Uten en begrunnelse for hvorfor du mener at du burde få en karakter blir det vanskelig for læreren å legge et grunnlag for en ny karakter... Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Du trenger dessverre ikke begrunne klagen din overhodet. Det holder å skrive "Hei jeg vil ha seks i spansk, hilsen per." Trenger ikke å begrunne? Men det må vel ha noe å si om jeg begrunner det eller ikke? Det er viktig å legge til den dokumentasjonen som du har lagt til. Uten en begrunnelse for hvorfor du mener at du burde få en karakter blir det vanskelig for læreren å legge et grunnlag for en ny karakter... Trenger jeg å legge ved prøveresultater og lignende, eller misforstod jeg nå? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hvilket pisspreik er det du kommer med da, anna1992? Det står vel ikke i dokumentasjonen det han ville si. Det med at prøven var en overraskelsesprøve er ikke, finner man ikke automatisk ut ved å se på prøvearket. Det beste er å snakke med læreren først. Edit: Nå ser jeg hva du skal fram til, men jeg mener likevel at det er lurt å nevne denne overraskelsesprøven. Endret 9. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du trenger dessverre ikke begrunne klagen din overhodet. Det holder å skrive "Hei jeg vil ha seks i spansk, hilsen per." Trenger ikke å begrunne? Men det må vel ha noe å si om jeg begrunner det eller ikke? Nei dessverre er det helt irrelevant hva du skriver i forhold til klagebehandlingen. Læreren må begrunne hvorfor du fikk karakteren uansett, og det er hans begrunnelse som vil bli behandlet. Lenke til kommentar
anna1992 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Trenger jeg å legge ved prøveresultater og lignende, eller misforstod jeg nå? Du kan vel bare skrive det som stod i første innlegg med at du hele tiden har lagt til en 6'er i faget, nevn også det med overraskelsesprøven... Som Reg2000 skriver kan det være irrelevant, men siden jeg aldri har klaget på en karakter før vet jeg ikke helt hvordan det fungerer. I mange fag er det jo slik at karakteren skal fastsettes etter det nivået eleven ligger på ved slutten av året. Så om overraskelsesprøven var på slutten av året kan den gjelde. Imidlertid har jeg erfart at læreren ser på prestasjoner i løpet av terminet sett i forhold til siste prøve. Jeg fikk f.eks. 5'er i Kjemi 2, selv om fikk en 4'er på årsprøva... Huff, det er ikke lett... Endret 9. juni 2011 av anna1992 Lenke til kommentar
Araho Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Skriv det slik du har skrevet det her. Prøv også å prate med læreren din, og gjerne ta direkte kontakt med første klageinstans om dette er noen på skolen (rådgiver, fagansvarlig eller lignende). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå