Gå til innhold

Monterte ny harddisk, i bios står den som IDE mens en helt lik står som HDD? LØST

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Ok, har 2 harddisker fra før, 1stk wd 1TB black caviar og 1stk SSD 60GB som windows disk, kjøpte meg nylig ny WD black caviar 1tb disk til backup og monterte denne slik:

link til hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597524

u_08060377.jpg

Spørsmålet mitt er:

1. I bios står de 2 første harddsikene med HDD i forbokstaver, mens den nye (som er lik den ene fra før av) står med IDE som forbokstaver. Også kan jeg kan jeg løse ut den siste nye harddisken som om det var en ekstern som var tilkoblet! Men jeg vil at den skal opføre seg som en normal harddisk som ikke kan løses ut via windows utløseren!

Har jeg koblet til feil? Trodde alle de var for sata tilkoblinger?

2. Og hvis jeg må koble den om, må jeg formatere etter å ha koblet den om? (tenker på at det er masse Gigabytes med data på den nå)

Takker for svar ^^

Mvh Erlend

Endret av Slettet+987123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er forskjellig farge på SATA kontaktene så pleier det å bety at det er to forskjellige kontrollere.

Antar de sorte er "Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA"

mens de hvite er "Marvell 88SE9128 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA"

Det er bare å bytte kontakt. Skjer ikke noe med disken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Hehe ja ordnet seg nå ja;) takker igjen for svar^^ grunnen til at jeg tok den nederste porten var at grafikkkortet stod montert i veien over disse portene, derfor tok jeg den mest tilgjengelige uten å vite fargen på de andre som var gjemt bak, tenkte jo litt over dette da jeg lastet opp bilde her og såg det selv, men ville vente på svar ^^

Så nå er alt OK og den står som HDD i bios og fungerer som en fast montert harddisk :D

God helg allesammen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...