Gå til innhold

EGG - to eat, or not to eat?

Anbefalte innlegg

Jeg er en stor sucker for egg. I omelett, stekt, kokt, you name it. Egg har 12-14g proteiner per 100g, endel bra umettet fett og omtrent null karbohydrater. For ikke å nevne at det smaker fortreffelig da.

Dog har egg etterhvert fått et litt frynsete rykte, bl.a. for å være en stor kilde til kolesterol i maten. Dette er et rykte som er på bedringens vei, da man har funnet ut at kolesterol i maten ikke nødvendigvis betyr at du får tilsvarende mengde kolesterol rett i blodomløpet. (kroppen lager selv 75% av kolesterolet i blodet ditt)

Men jeg er ingen ernæringsfysiolog på noen måte, og har stort sett fått min kunnskap om dette via the almighty google.

Er det noen som har peiling og følger med på diskusjonen rundt egg?

Er det trygt å spise opptil 4-5 egg om dagen i perioder, uten å få blodpropp i en alder av 24?

EDIT!Det viser seg at Treningsforum har en sticky på akkurat dette emnet, for eventuelt interesserte er det denne: Egg usunt på grunn av kolesterolet? Les her...

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kolesterol i maten går ikkje i blodet, det er vel konklusjonen til dei fleste studier. Enkelte fekk lågare kolesterol etter å ha ete store mengder ein periode. Høgt kolesterol kjem av livsstil, der mat sjølvsagt spelar ein stor rolle, men ikkje direkte på den måten.

Et egg med godt samvit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...