Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Overklokket pc - bildet forsvant

Anbefalte innlegg

Hei.

Bestemte meg i går kveld for å prøve å klokke pcen min. Leste meg opp på det ved hjelp av forskjellige guider og forumtråder. Lastet også ned SpeedFan, så jeg kunne overvåke temp på forskjellige komponenter.

Etter å ha lest litt rundt tok jeg beslutningen om å klokke via BIOS, siden dette riktignok skulle gi best resultater.

Har medijoker kunnskap på pc, så skal kort forklare hva jeg skjønner så langt når det kommer til tema klokking.

Slik jeg har forstått det har alle cpuer en klokkefrekvens. Ganger man dette med multiplieren ( kommer ikke på fagnavnet her ), får man cpuens hastighet oppgitt i Ghz. Fikk også med meg at hvis man skrur opp klokkefrekvensen eller multiplier, må man i noen tilfeller øke spenningen.

Så utifra dette startet jeg med å gå inn i bios. Her lette jeg meg frem til klokkefrekvensen.

Den stod på 200 Mhz. Multiplieren var på 16, så hastigheten på cpuen er altså 3,2 Ghz. Utfra det jeg fikk med meg kunne jeg ikke øke eller minke multiplieren, så jeg holdt meg til klokkefrekvensen. Denne kunne jeg øke, men ikke noe høyere enn 232 Mhz.

Først startet jeg med å øke klokkefrekvensen til 217 Mhz. Maskinen startet greit, og tempraturene gikk ikke så veldig mye høyere, 2-3 grader sånn ca. Tenkte at dette gikk greit, og bestemte meg får å øke litt til på klokkefrekvensen. Denne gangen økte jeg klokkefrekvensen til 225 Mhz. Og her begynte altså problemet mitt. Pcen starter og går, samt vifter. Men jeg får ikke noe bilde på skjermen.

Burde vel også nevne at det er en rimelig gammel pc, type 6 år. Byttet ut ram, strømforskyning, hardisk og cpu-vifte for et halvt års tid tilbake.

Så dette er det jeg lurer på:

-Har jeg trasha pcen min?

-Hvis ikke, hva gjør jeg for å fikse feilen?

-Med tanke på alderen på pcen, var det noen særlig god idè i førsteomgang å klokke?

-Isåfall, er det noen andre parametre jeg burde øke?

Så en sticky øverst i forumet hvor det stod om hvordan man resetter bios, hvis dette er det som trengs å gjøres for å få løst problemet, trenger jeg ikke svar på noe mer enn de to siste spørsmålene.

Har heller ikke tatt med noe navn på noe av komponentene i pcen, men tenkte at dette var et ganske generelt spørsmål. Hvis det skulle trenges får dere bare si ifra.

På forhånd hjertelig takk hvis en av dere tar dere tid til å hjelpe meg :-)

-Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du resetter bios. Se i manualen på hovedkortet for hvordan du gjør det. Det er som regel tre pinner med en jumper på to av dem. Flytt så jumperen til de andre to pinnene (felles pinne i midten altså).

La jumperen stå i denne posisjonen i noen sekunder før du flytter den tilbake til opprinnelig posisjon.

Husk å koble fra strømmen når du gjør dette, ellers kan du risikere å gjøre skikkelig skade på hovedkortet.

post-87910-0-84339500-1307636871_thumb.png

post-87910-0-83366600-1307636881_thumb.png

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Stryk forrige spørsmål, det klarer jeg nok å finne ut av selv. Men jeg har et problem jeg ikke like lett finner ut av. Jeg har nå problemer med å komme inn i BIOS igjen etter at jeg har rebooted BIOS. Når jeg trykker DEL, får jeg spørsmål om hva jeg ønsker å boote fra. Floppy, hd eller bios.

Hvordan kommer jeg inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...