Howie-O Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har prøvd å finne en måte å unnslippe lisensgebyret ettersom jeg er en fattig student, og bruker tven som monitor for en xbox. Jeg vet jeg kan få antenneingangen plombert og dermed slippe lisens, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal gå for å få fiksa dette. Er det noen her som vet hvor i Bergen jeg kan gå for å få fikset noe slikt? På forhånd takk. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det kan være du er dekket av dine foreldrers TV-lisens. Så det kan være du forsøker å løse et problem som ikke er der. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Regelen er vel egentlig at du må betale lisens hvis du har mottakerutstyr leil eller hus, men skulle tv-en eksempelvis være kjøpt i dine foreldres navn så kommer du unna med det. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Etter HDMI og rikstv sin inntreden så kommer man nok ikke så langt ved å plombere antenneinngangen. Må vel fjerne scart og hdmi inngang i samme slengen. Men siden du vet at man kan plombere antenneinngang og slippe avgift så er det jo godt mulig jeg tar feil. Hvem som står som eier av TV er totalt irrelevant btw. Bruker av mottakerutstyr skal betale lisens. Siden det er så mye snakk om foreldre så kan jo denne nevnes: Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Etter HDMI og rikstv sin inntreden så kommer man nok ikke så langt ved å plombere antenneinngangen. Må vel fjerne scart og hdmi inngang i samme slengen. Nja, har du en mottaker som kan kobles til vha scart eller hdmi er du like langt. Det er ikke tven du betaler lisens for, men for mottaker(ne). Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hadde det bare vært sånn. Bruker man en tv(mottaker eller ei) så er det lisenstid. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Når ble det slik at man ikke slipper unna dersom man har plombert antenneinngangen, og ikke har andre TV-mottakere? Kan man ikke ta imot TV-signaler så er jo TVen din per definisjon ikke en TV, men heller en videomonitor . Endret 15. juni 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Trodde dette ble gjort om på for 1-4 år siden, til å gjelde PC'er også. Eller var dette bare et forslag som ble lagt frem, og senere avkastet? Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Gjort om på, for PCer? Slik at man ikke lengre kan plombere PCer for å slippe lisens? Eller mener du at PCer med TV kort nå er lisenspliktige? Det tror jeg de alltid har vært, likens som VHS-spillere også var lisenspliktige siden de inneholdt TV-tunere. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Gjort om på, for PCer? Slik at man ikke lengre kan plombere PCer for å slippe lisens? Eller mener du at PCer med TV kort nå er lisenspliktige? Det tror jeg de alltid har vært, likens som VHS-spillere også var lisenspliktige siden de inneholdt TV-tunere. Eneste argumentet jeg husker var at man kunne se TV på internett samt koble uttak til maskin med tv-kort som du nevner, derfor burde det lisenseres også på lik linje med en TV. Jeg er ikke akuratt den mest opplyste på innenriks, så hva som skjedde i denne saken videre kjenner jeg ikke til. Derfor håper jeg noen husker dette og kan fylle ut mer, eller noen som er sikre på hvordan loven er i dette tilfellet Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Når ble det slik at man ikke slipper unna dersom man har plombert antenneinngangen, og ikke har andre TV-mottakere? Kan man ikke ta imot TV-signaler så er jo TVen din per definisjon ikke en TV, men heller en videomonitor . I dette tilfellet skal det betales lisens for bruk av TVen. TV signal eller ikke spiller ingen rolle for NRK. Plombert antenneinngang betyr heller ikke at TVen ikke kan ta imot TV signal da de fleste tver vanligvis har scart. Men kanskje jeg forutsetter litt for mye. Ser uansett ikke hvordan TS skal kunne kutte alle tilkoblinsmuligheter i forhold til mottakere og fremdeles kunne koble opp xboxen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Plombering skal ikkje du bry deg med, det er det eventuelt NRK som må kreve å få gjort. Å plombere alt av innganger er sjølvsagt uaktuelt, det får bli NRK sitt problem å halde styr på sånt. Sidan det i dag går meir og meir over til bruk av HDMI er det ikkje usannsynleg at loven blir endra i ein eller anna retning. Loven heng litt etter utviklinga. Send brev til NRK at du har eit TV-apparat som ikkje blir brukt til TV (du har ikkje mottakar) og at du difor ikkje vil betala kringkastingsavgifta. Eg meiner å ha lese at dei må ha eit fysisk brev, e-post er visst ikkje nok. § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. 0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007). Merk at det står "mottaker", ikkje "fjernsynsapparat". Det står heller ingenting om å plombere andre innganger enn mottakar og/eller antenneinntak. Ein HDMI-inngang er ikkje ein mottakar. Endret 15. juni 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Når ble det slik at man ikke slipper unna dersom man har plombert antenneinngangen, og ikke har andre TV-mottakere? Kan man ikke ta imot TV-signaler så er jo TVen din per definisjon ikke en TV, men heller en videomonitor . I dette tilfellet skal det betales lisens for bruk av TVen. TV signal eller ikke spiller ingen rolle for NRK. Plombert antenneinngang betyr heller ikke at TVen ikke kan ta imot TV signal da de fleste tver vanligvis har scart. Men kanskje jeg forutsetter litt for mye. Ser uansett ikke hvordan TS skal kunne kutte alle tilkoblinsmuligheter i forhold til mottakere og fremdeles kunne koble opp xboxen. I tilfelle du har scart hvor du kobler til en annen tv-mottaker, så er det vel denne tv-mottakeren du skal betale lisens for? Dersom du har en, da. I praksis er jo en TV uten antenneinngang funksjonelt likestilt med en PC-skjerm med HDMI-inngang. Man trenger ikke betale lisens for slike PC-skjermer selv om man kan koble til en hvilken som helst kabelTV-dekoder på de. Endret 15. juni 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå