MacWillern Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er 4 forskjellige gardiner og 5 forskjellige tepper. En av de fire gardinene er blå og en av de 5 forskjellige teppene er blå. Først trekker jeg av gardinene, og så trekker jeg av teppene. Hva er sannsynligheten for at jeg trekker både de blåe gardinene og det blåe teppet? Lenke til kommentar
bamsemums1995 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 siden det er 1/5 sjans for at man trekker det blå teppet og 1/4 sjans for at man trekker en blå gardin, blir svaret 1/9 fordi man ganger 1 med 1 og 4 med 5. Regler for sansynlighet: Regler i sannsynlighet: ??????????ℎ??= (antall gunstige)/(antall mulige) Likeverdige svar: brøk , forkortet brøk og % Eks: Du slår en terning. Hva er sannsynligheten for å få et partall. antall mulige: 6 (det er 6 alternativer du kan få når du slår en terning) antall gundtige: 3 (partallene er 2,4 og 6) S=G/M= 3/(6 )=1/2=50% alle tre svarene like riktig. Kombinatorikk: Når hendelser gjentar seg. Både og – sannsynligheter: Dersom en hendelse gjentar seg og begge skal skje, kan du multiplisere sannsynlighetene Eks: Slå en terning to ganger. Hva er sannsynligheten for at du først får partall og deretter 5 S=3/6 • 1/(6 )= 3/36 Enten eller og både og – sannsynligheter: Eks: Kai har tre blå skjorter og 7 som ikke er det. Han skal ta med 2 skjorter. Hva er sannsynligheten for at en og bare en er blå. Svar: Du må regne ut sannsynligheten for at nr. 1 er blå og nr 2 ikke + sannsynligheten for at nr. 1 ikke og nr. 2 blå S = 3/10 • 7/9+ 7/10 ∙ 3/9= 42/90 Merk at når en skjorte er tatt, er det bare 9 igjen.+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå