Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan ser klagen ut? Standpunktkarakter

Anbefalte innlegg

Skjønner argumentet med at du fikk 6 på avslutende tentamen, men siden (jeg antar) den avslutende tentamen ikke inneholder alt du har vært gjennom det året, så er det ikke bare å sette den karakteren.

Det kan også vere noe med engasjemange ditt i faget/timene.

Jeg har akkurat fulført informatikk 2, og fikk 6. Mye av grunnen er såklart at jeg har så og si fått bare 6ere, men læreren min sa han kunne satt en 5er om jeg ikke var engasjert i timen, noe jeg heldigvis var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=4899&amid=3467065 Fant dette, kan sjekke statistikken fra videregående også.

Kan du nå finne statistikken for din påstand?

NB: Ja, jeg har prøvd. Jeg har fått 3/5 klager igjennom, selv om jeg egentlig ikke fortjente noen av karakterene. :)

Fylket sjekker kun ordlyden i begrunnelsen sendt fra læreren. Det er en kunst å skrive en begrunnelse slik at eleven ikke får medhold. At eleven får medhold betyr imidlertid ikke at eleven får endret karakteren. Det kun betyr at rektor i samarbeid med læreren skal vurdere karakteren på nytt, og da vil karakteren i de fleste tilfeller stå uendret. Du kan og risikere å bli satt ned en karakter.

Forøvrig betyr det ikke noe hva du skriver i klagen. Du kan like gjerne skrive "Hei jeg vil ha en sekser i IT hilsen per". Klagen blir behandlet på samme måte, og det er kun formen på lærerens begrunnelse som blir avgjørende(ikke innholdet).

Læreren kan da teoretisk sett like gjerne skrive "Jeg synes han bør ha fem" som sin begrunnelse istedenfor å bruke masse tid på en begrunnelse ingen er interessert i innholdet i. Det er nok ikke mange lærere som er tøffe nok til å vise hvor tåpelig klagebehandlingen egentlig er ved å gjøre dette.

Om du da får endret karakteren til slutt blir ofte avgjort av hvor feig rektor på skolen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...