Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei. Skal klage på standpunktkarakteren i faget Informasjonsteknologi, og lurer på om klagen ser grei ut; Jeg ønsker med dette å klage på standpunktkarakteren gitt i vedkommende fag, da jeg mener min måloppnåelse i faget gir grunnlag for en høyere karakter. I tråd med norsk lov skal standpunktkarakteren relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes, ei heller være noe ”gjennomsnitt” av tidligere karakterer; § 3-17. Sluttvurdering i fag Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3. Sluttvurderingar i grunnskolen er standpunktkarakterar og eksamenskarakterar. Sluttvurderingar i vidaregåande opplæring er standpunktkarakterar, eksamenskarakterar og karakterar til fag-/sveineprøve og kompetanseprøve. Sluttvurderingar er enkeltvedtak og kan påklagast etter reglane i kapittel 5. I løpet av semesteret har jeg fått følgende karakterer: Fagdagsprøve (9 mars): ¾ Avsluttende tentamen: 6- Standpunktkarakteren jeg endte opp med var 4 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Edit: Det er heller ikke sikkert at årsprøven var ordentlig innom alle læreplanmålene. Dermed blir den/de prøven/prøvene et mål av din sluttkompetanse på de emnene du ikke var innom på årsprøven. Endret 9. juni 2011 av hoyre Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Det er der bare rør. Lærere er helt sjansesløse. De fleste klager kommer igjennom. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Det er der bare rør. De fleste klager kommer igjennom. Hehe! Finn statistikk for den påstanden! Har du forresten prøvd? Utrolig morsom den ene påstanden: "Lærere er helt sjansesløse." Hvordan kan du mene at læreren er sjanseløs når den har byrokratiet og rektoren på sin side, mens du står helt alene? Endret 9. juni 2011 av hoyre Lenke til kommentar
treant Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 bare prøv å klag! 3 av 4 klager gikk igjennom hos meg, den som ikke gikk igjennom var dog den som burde ha gått igjennom... men pytt pytt Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Takk for svar. Burde klagen inneholde noe mer? Som innleveringer vi har hatt, fravær osv? Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Basert på karakterene du har oppgitt ligger du an til 5 i standpunkt, sett at karakterene veier like mye. Vi tar utgangspunkt i karakterverdiene 1-26. 3/4=13 6-=25 (13+25)/2=18,5 => Punktet mellom 5/4 og 5- Endret 9. juni 2011 av Pingas Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Edit: Det er heller ikke sikkert at årsprøven var ordentlig innom alle læreplanmålene. Dermed blir den/de prøven/prøvene et mål av din sluttkompetanse på de emnene du ikke var innom på årsprøven. Ikke helt sant. Jeg klagde meg fra 3 til 4 i mat & helse. For øvrig mener jeg at jeg burde hatt 5 eller 6, i hvert fall i forhold til kunnskap, men innsatsen min i faget var vel ikke god nok. Dritkjedelig å steke frossenfisk OM OG OM IGJEN. Fikk ikke lov å vike fra oppskriften i det hele tatt, trekk for å bruke salt når det ikke står i oppskriften. Jeg leverte skriveboken, samt en skriftlig klage. Endret 9. juni 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Basert på karakterene du har oppgitt ligger du an til 5 i standpunkt, sett at karakterene veier like mye. Vi tar utgangspunkt i karakterverdiene 1-26. 3/4=13 6-=25 (13+25)/2=18,5 => Punktet mellom 5/4 og 5- ..Noe de ikke gjør. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Det er der bare rør. De fleste klager kommer igjennom. Hehe! Finn statistikk for den påstanden! Har du forresten prøvd? Utrolig morsom den ene påstanden: "Lærere er helt sjansesløse." Hvordan kan du mene at læreren er sjanseløs når den har byrokratiet og rektoren på sin side, mens du står helt alene? http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=4899&amid=3467065 Fant dette, kan sjekke statistikken fra videregående også. Kan du nå finne statistikken for din påstand? NB: Ja, jeg har prøvd. Jeg har fått 3/5 klager igjennom, selv om jeg egentlig ikke fortjente noen av karakterene. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Hei! Det skal veldig mye til for at en klage skal gå igjennom. Læreren må ha brutt karakterreglementet. Selv om du sier læreren har gjort det, så har læreren alltid siste ordet - altså de nekter for at de har gjort det du anklager dem for. Jeg har også klaget på stp.karakter, og der hadde jeg det punktet du nevner som en av mange "lover" læreren hadde brutt i forhold til karakterfastsetting. Så det skal nok ekstremt mye til om den går igjennom, men du kan prøve. Du går aldri ned, i hvert fall. Det er der bare rør. De fleste klager kommer igjennom. Hehe! Finn statistikk for den påstanden! Har du forresten prøvd? Utrolig morsom den ene påstanden: "Lærere er helt sjansesløse." Hvordan kan du mene at læreren er sjanseløs når den har byrokratiet og rektoren på sin side, mens du står helt alene? http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=4899&amid=3467065 Fant dette, kan sjekke statistikken fra videregående også. Kan du nå finne statistikken for din påstand? NB: Ja, jeg har prøvd. Jeg har fått 3/5 klager igjennom, selv om jeg egentlig ikke fortjente noen av karakterene. Dette forklarer litt av hvorfor det er vanskelig å få den igjennom: "Ved medhold i klage på standpunktkarakter sendes saken tilbake til skolen for ny vurdering. Skolen kan nå la karakteren bli stående eller endre den. Den nye avgjørelsen skal begrunnes." Endret 9. juni 2011 av hoyre Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Klage funker sjeldent. Prøvde på både mat&helse karakter, og tysk. Ingen av de gikk igjennom. Hater når lærerne har så synlig trynefaktor som et par av mine.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Ikke for å yppe, men jeg synes kanskje tonen i klagen ligger et par nivå over det du faktisk behersker. Jekk den ned et par hakk, da fremstår du ikke som en snørrete besserwisser. Greit å gi et godt inntrykk. 1 Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 du skal få bedre standpunktkarakter når du øker din kompetanse i faget gjennom året. når du først fikk 3/4, og så 6- på den siste, viser det at du har økt din kompetanse betraktelig. i matte på vgs fikk jeg på prøvene gjennom året 4, 4 og 5 på den siste, standpunkt ble da 5. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Ikke for å yppe, men jeg synes kanskje tonen i klagen ligger et par nivå over det du faktisk behersker. Jekk den ned et par hakk, da fremstår du ikke som en snørrete besserwisser. Greit å gi et godt inntrykk. Har aldri skrevet en klage før, så hvor formelt det skal være vet jeg ikke. Det er da meninga å overbevise den som leser klagen? Skal se om jeg kan gjøre det på en måte uten å virke som en snørrete besserwisser Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Dropp å bruke "da" som årsakskonjunksjon og du vil være på god vei. Endret 9. juni 2011 av Pingas Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Nå vet jeg ikke akkurat hva de formelle kravene til en slik klage er, så om det kreves at du forklarer nøyaktig hvorfor du mener du burde ha bedre karakter, er jeg ikke sikker på. Uansett burde du kutte ut knot som "med dette", "vedkommende", "norsk lov" (det er nok ingen fare for at de tror du mener ghanesisk hvis du ikke understreker det, si heller "loven"), "ei heller" samt det stakkars semikolonet. Vet ikke om det er så lurt å sitere lovteksten heller. Ikke hold lanken til den som skal ta avgjørelsen (og her kommer et korrekt brukt semikolon); jeg tror ikke lærere mer enn andre yrkesgrupper setter pris på å bli fortalt hvordan de skal gjøre jobben sin. Ja, også dette da: Dropp å bruke "da" som årsakskonjunksjon og du vil være på god vei. Endret 9. juni 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Dropp å bruke "da" som årsakskonjunksjon og du vil være på god vei. Trodde det ble brukt i formelle sammenhenger? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er vel en retorisk form for brusing med fjærene, men det skal ikke du gjøre. Du skal være normalt ydmyk. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Nå vet jeg ikke akkurat hva de formelle kravene til en slik klage er, så om det kreves at du forklarer nøyaktig hvorfor du mener du burde ha bedre karakter, er jeg ikke sikker på. Uansett burde du kutte ut knot som "med dette", "vedkommende", "norsk lov" (det er nok ingen fare for at de tror du mener ghanesisk hvis du ikke understreker det, si heller "loven"), "ei heller" samt det stakkars semikolonet. Vet ikke om det er så lurt å sitere lovteksten heller. Ikke hold lanken til den som skal ta avgjørelsen (og her kommer et korrekt brukt semikolon); jeg tror ikke lærere mer enn andre yrkesgrupper setter pris på å bli fortalt hvordan de skal gjøre jobben sin. Ja, også dette da: Dropp å bruke "da" som årsakskonjunksjon og du vil være på god vei. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå