Gå til innhold

Lånekassen og privatist hos sonans, ikke tatt eksamen?

Anbefalte innlegg

Jeg er elev hos sonans, og tok før jul 2 av 3 eksamen, og etter jul hadde jeg egentlig 4 eksamen som jeg ikke møtte opp på noen.

Grunn til det var rett og slett for at jeg hadde mer enn nok studiepoeng etter de to første.

Hva kommer til å skje nå? Vil bare mer av stipendet bli til lån, eller tror dere jeg vil miste mer støtte til studie i år?

Det er jo ikke poeng som mistes av at man ikke møter opp på eksamene.

Noen erfainger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fult lån og stipend ja.

Håper på at det er kun omgjøringen det går ut over, men ble usikker

da jeg hørte at en venn av meg skippet flere fag på uni. nivå da han ville gå noe annet neste år, og fikk kraftig redusert utbetaling året etter.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om slike tilfeller, og vet ikke hva som må til for at slike tiltak iverksettes.

Det høres litt drøyt ut å få redusert utbetalingen for året etter hvis en ikke avlegger eksamen. Det kan likevel være at det er en form for sanksjonering for dem som lar være å møte, i forhold til dem som møter og stryker/leverer blankt.

Jeg gjorde dette selv et halvt år, og eneste som skjedde var at alt forble lån.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Nei.. Man kan være forsinket med hele 60 studiepoeng før man mister lånet. Er man dog forsinket mer enn 60 studiepoeng får man ikke lenger støtte fra lånekassen. Avbryter du utdanningen skal du dog informere lånekassen om dette, da avslutter de utbetalingen.

Merk at du vil igjen få retten til lån når du har tatt nok eksamener til å dekke opp de manglende studiepoengene som overstiger 60 sp.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sonans og påbygg generellt så er det symbolsummer vi får i stipend uansett, så jeg ville ikke tenkt så mye på det. Tror jeg fikk 800 kroner eller noe sånn i stipend, resten var i lån.

Lenke til kommentar

Åh? Det var synd. :\

Til opplysning til andre: Sonans er det mest idiotiske jeg har blitt med på. Du kan lese like godt selv, samtidig som du jobber for å holde deg på beina enn å måtte ta opp lån for denne dritten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Snakket med lånekassen.

Om du har søkt om full støtte for ett år hos sonans, og du skipper noen eksamen, så regnes disse ut i manglende studiepoeng, og du vil slite , VIRKELIG slite med å få støtte til annen utdannelse.

fml

Lenke til kommentar

Men som nevnt tidligere må du ligge 60 studiepoeng bak før du sliter.

Hvis du meldte deg opp i ett fullt år så er det tilsvarende det du kan ligge bak før støtten opphører.

Så hvis du besto kun en eksamen vil det være nok til å sikre deg videre støtte. Merk at du da ikke kan stryke eller "lure deg unna" mer.

Hvis du ved en senere anledning tar flere studiepoeng enn det du får støtte for vil det kompensere for de studiepoengene du ligger bak idag.

Dette er iallefall det lånekassen har opplyst meg om, og det stemmer også med de andre jeg har snakket med i lignende situasjoner

Endret av Draned
Lenke til kommentar

Prøver å finne ut hvordan sonansfagene regnes ut i studiepoeng. Jeg tok iallefall 2 av 6 (6 var fulltid).

Før dette tok jeg 50 av 60 studiepoeng på et årsstudie. I år så strøyk jeg på en 15p og en 7,5p som jeg skulle prøve å ta tidligere, men det ble ikke satt opp eksamen før jul på disse for vi som strøyk.

Det vil si a jeg ligger iallefall 32,5p etter og det uten sonansgreiene som virkelig p**te meg. Hadde jeg visst at dette ville gå ut over poeng så hadde jeg selvfølgelig tatt de eksamene der, men så vel ikke den lille skriften

Lenke til kommentar

BertNaked: tok du høgskolefagene og fagene på Sonans parallelt? Det er strengt tatt ikke hvor mye du stryker som betyr noe, men hvor mye du består.

For hvert semester med fulltidsstøtte du får, må du bestå 60 studiepoeng (eller tilsvarende). Hvor mange studiepoeng har du tatt, hvor mange sonansfag har du bestått (og har du fått støtte til dem?), og hvor mange semester har du fått støtte for?

Anbefaler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...