BertNaked Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg er elev hos sonans, og tok før jul 2 av 3 eksamen, og etter jul hadde jeg egentlig 4 eksamen som jeg ikke møtte opp på noen. Grunn til det var rett og slett for at jeg hadde mer enn nok studiepoeng etter de to første. Hva kommer til å skje nå? Vil bare mer av stipendet bli til lån, eller tror dere jeg vil miste mer støtte til studie i år? Det er jo ikke poeng som mistes av at man ikke møter opp på eksamene. Noen erfainger? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvis du har søkt om fult stipend og lån for dette semesteret vil du nå ikke få omgjort lånet til stipend. Ellers er det vel lite som skjer. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Fult lån og stipend ja. Håper på at det er kun omgjøringen det går ut over, men ble usikker da jeg hørte at en venn av meg skippet flere fag på uni. nivå da han ville gå noe annet neste år, og fikk kraftig redusert utbetaling året etter. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har ikke hørt om slike tilfeller, og vet ikke hva som må til for at slike tiltak iverksettes. Det høres litt drøyt ut å få redusert utbetalingen for året etter hvis en ikke avlegger eksamen. Det kan likevel være at det er en form for sanksjonering for dem som lar være å møte, i forhold til dem som møter og stryker/leverer blankt. Jeg gjorde dette selv et halvt år, og eneste som skjedde var at alt forble lån. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Du måtte opp og leverte blankt? Hadde muntlige stort sett, lot være å møte opp. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg møtte aldri opp. Fikk lån for første semester, fikk ingenting andre da jeg meldte fra om at jeg hadde sluttet. Har aldri fått noen problemer i forbindelse med dette, annet enn litt ekstra studielån. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Du måtte opp og leverte blankt? Hadde muntlige stort sett, lot være å møte opp. Hoooh! der redda du dagen min. Har kommet til å bli oppspist innenfra om jeg ikke hadde fått høre det der. Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Monsterbump, men noen som vet hva som skjer om man bare lurer seg unna en av eksamene man har meldt seg opp på? Forsvinner hele støtten? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Nei.. Man kan være forsinket med hele 60 studiepoeng før man mister lånet. Er man dog forsinket mer enn 60 studiepoeng får man ikke lenger støtte fra lånekassen. Avbryter du utdanningen skal du dog informere lånekassen om dette, da avslutter de utbetalingen. Merk at du vil igjen få retten til lån når du har tatt nok eksamener til å dekke opp de manglende studiepoengene som overstiger 60 sp. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Lurte på en annen ting her. Har man mulighet til å ta opp de eksamene man lot være å ta hos Sonans senere og få omgjort lånet til stipend? (deler av lånet) Lenke til kommentar
Ned Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Når det gjelder Sonans og påbygg generellt så er det symbolsummer vi får i stipend uansett, så jeg ville ikke tenkt så mye på det. Tror jeg fikk 800 kroner eller noe sånn i stipend, resten var i lån. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Åh? Det var synd. :\ Til opplysning til andre: Sonans er det mest idiotiske jeg har blitt med på. Du kan lese like godt selv, samtidig som du jobber for å holde deg på beina enn å måtte ta opp lån for denne dritten. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Snakket med lånekassen. Om du har søkt om full støtte for ett år hos sonans, og du skipper noen eksamen, så regnes disse ut i manglende studiepoeng, og du vil slite , VIRKELIG slite med å få støtte til annen utdannelse. fml Lenke til kommentar
Draned Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Men som nevnt tidligere må du ligge 60 studiepoeng bak før du sliter. Hvis du meldte deg opp i ett fullt år så er det tilsvarende det du kan ligge bak før støtten opphører. Så hvis du besto kun en eksamen vil det være nok til å sikre deg videre støtte. Merk at du da ikke kan stryke eller "lure deg unna" mer. Hvis du ved en senere anledning tar flere studiepoeng enn det du får støtte for vil det kompensere for de studiepoengene du ligger bak idag. Dette er iallefall det lånekassen har opplyst meg om, og det stemmer også med de andre jeg har snakket med i lignende situasjoner Endret 3. juli 2012 av Draned Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Prøver å finne ut hvordan sonansfagene regnes ut i studiepoeng. Jeg tok iallefall 2 av 6 (6 var fulltid). Før dette tok jeg 50 av 60 studiepoeng på et årsstudie. I år så strøyk jeg på en 15p og en 7,5p som jeg skulle prøve å ta tidligere, men det ble ikke satt opp eksamen før jul på disse for vi som strøyk. Det vil si a jeg ligger iallefall 32,5p etter og det uten sonansgreiene som virkelig p**te meg. Hadde jeg visst at dette ville gå ut over poeng så hadde jeg selvfølgelig tatt de eksamene der, men så vel ikke den lille skriften Lenke til kommentar
Draned Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Men fikk du støtte for både sonansfagene og for årsstudiet ? Hvis du kun fikk støtte for fagene på sonans gjør det ikke noe at du strøyk i fagene på Høyskolen/Universitetet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 BertNaked: tok du høgskolefagene og fagene på Sonans parallelt? Det er strengt tatt ikke hvor mye du stryker som betyr noe, men hvor mye du består. For hvert semester med fulltidsstøtte du får, må du bestå 60 studiepoeng (eller tilsvarende). Hvor mange studiepoeng har du tatt, hvor mange sonansfag har du bestått (og har du fått støtte til dem?), og hvor mange semester har du fått støtte for? Anbefaler Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Nei, årsstudiet var året før sonans. Hos sonans fikk jeg støtte for 6 fag over ett år, hvor jeg kun tok to eksamen det første semesteret. På nett står det 87 AT bak de fagene, ikke studiepoeng. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Vel, hva trodde du kom til å skje? Du får støtte fra lånekassen for å ta utdanning. Om du ikke tar den utdanningen, får du ikke støtte. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 At stipend ikke ble omgjort til lån, ikke at jeg kom til å bli forsinket med studiepoeng da det ikke har blitt nevnt en eneste gang under dette. Om det var tilfelle ville jeg ikke ha gitt det opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå