Gå til innhold

Kaptein eller MarineSoldat

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker og bli kaptein eller Marinesoldat , Og bli kaptein har jeg hørt at det er en lang utdannelse (?)

Og bli marinesoldat i militæret på krigsflåter etc. trenger man mye fysisk styke for det?

Jeg har hørt at de er noen av de tøffeste i militæret.

Endret av kinglarsi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar en god stund å bli Kaptein, ja. Er en del år. Kan faktisk spørre fatter'n, som selv har vært det, men innen det har du vel fått svar av noen andre. Han var det dog som offiser i Hæren, så vet ikke om det er annerledes til sjøs. :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke , men det hadde jo vært fint og fått vite det av en som har vært kaptein selv i tiden !

Er det ikke slik og bli kaptein at man må jobbe seg høyere i rang , for eks. at man først må være styrmann ect.

Hadde vært fint vis du kunne spurt ! :)

Lenke til kommentar

Kaptein i Forsvaret er noe helt annerledes enn det en kaller sjefen på et sivilt skip. På et krigsskip bruker vi betegnelsen Skipsskjef som for eksempel har rangen Kaptein Løytnant i den stillingen han innehar. Kaptein eller skipper som vi sier om sjefen på et sivilt fartøy har vel en rang/tittel etter hva rederiet som eier båten skulle operere med.

Marinesoldat har også mange betydninger. For eksempel er en matros, eller en maskinist, eller en artillerist på et krigsskip i Sjøforsvaret en marinesoldat. I Sjøforsvaret har vi utallige stillinger, hvor alle er "Marinesoldater" i den forstand at de er soldater i Sjøforsvaret.

For å bli skipssjef i Sjøforsvaret må du gå befalsskole og krigsskole. Dette er en ganske lang utdannelse. Man må dog gå gradene fra rekrutt og menig, til utskrevet menig, korporal, sersjant osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar , mine ønsker vipper nok mest mot Kaptein på Cruiseskip , Og da tenker jeg på høyeste rang i stabben.

Altså at jeg har lyst til og utdanne meg til det , men jeg vet ikke hvilken vei jeg skal ta for og komme dit heller :)

Lenke til kommentar

Korporal i Sjøforsvaret= Ledende menig, Sersjant= Kvartermester, ja tilsvarende det samme avhengig av forsvarsgren. Ikke noen foskjell. Kystjeger er det man kommer nærmest marineinfanterist. Infanterist er uansett en meget upresis betegnelse på en soldat uansett, da en infanterist kan være så mangt. En geværsoldat i Hæren er vel det man kan kalle en "Standard fotsoldat/infanterist" i Norge.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...