Gå til innhold

AKP (m-l) - ansvarlige for folkemord i Kambodsja, 1975-79 ?

Anbefalte innlegg

Bernt Hagtvedt skrev i Dagbladet 17. juli en lengre artikkel om de gamle "m-l-erne" som aldri tok noe oppgjør med deres flørt med totalitære systemer under ledelse av Stalin, Mao og Pol Pot. Partiets mest markante leder, Pål Steigan, møtte sistnevnte under en reise i Kambodsja i 1978. Vi finner flere bilder hvor han håndhilser på Pol Pot, som var en diktator i Kambodsja, og som estimert har tatt livet av 1.7 millioner mennesker.

Fremskrittspartiets grunnlegger, Anders Lange, gav sin støtte til det forferdelige undertrykkende Apharteid-regimet i Sør-Afrika - og fordi tankegangen bak det hele skled godt inn i Langes politisk-ideologiske oppfatning. AKP støttet Pol Pots systematisk utryddende system i Kambodsja - fordi motparten var USA. Henry Kissinger og USA ledet under regjeringen Nixon en grusom utenlandspolitikk, uten respekt. Men er det likevel rett av kommunistene å støtte noe som var om enda verre?

Hagtvedt beskylder også AKP for å ha drevet våpentrening, og kommer med uttalselser fra en rekke tidligere medlemmer av partiet som tyder på at det i en situasjon kunne bli aktuelt å ta livet av egen familie og foreldre.

Hva mener de politiske hodene her om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bernt Hagtvedt skrev i Dagbladet 17. juli en lengre artikkel om de gamle "m-l-erne" som aldri tok noe oppgjør med deres flørt med totalitære systemer under ledelse av Stalin, Mao og Pol Pot. Partiets mest markante leder, Pål Steigan, møtte sistnevnte under en reise i Kambodsja i 1978....................Men er det likevel rett av kommunistene å støtte noe som var om enda verre?

AKP har å sette seg i skammekroken pga deres aktiv støtte til Pol Pot og hans regime.

Litt forunderlig er det å diskutere et parti som kan knapt ha over 200 mennesker som betalende medlemmer.

Hagtvedt beskylder også AKP for å ha drevet våpentrening, og kommer med uttalselser fra en rekke tidligere medlemmer av partiet som tyder på at det i en situasjon kunne bli aktuelt å ta livet av egen familie og foreldre.  

Dette er jo myten nr 1 rundt AKP. Som så og si er 100% dementert.

Hva en enkelt person skulle ha funnet på er jo selvsagt ingen som vet. Men partiet AKP og den "store" masse drev ikke med cowboy&indianer leker.

Jeg har talt.

Lenke til kommentar

At AKP drev støtte til en rekke totalitære regimer, er godt kjent. At partiledelsen nekter en hver kjennskap til dette blir bare å forverre situasjonen - når mediene og internettet formelig florerer av bilder hvor den glisende partileder Pål Steigan hilser på massemorderen Pol Pot.

Steigan skrev i Klassekampen, i november 2002, at han ikke visste hva Pot stod for under besøket i 1978. Hvis den teorien skulle stemme, hadde han fulgt dårlig med i mediene - dette var nemlig meget godt kjent, og godt dekket av pressen hva som virkelig skjedde i Kambodsja på 70-tallet.

Angående våpentrening og drap håper jeg for AKPs del at dette ikke stemmer - det ville nemlig gått utenfor enhver fatteevne. Men det er sikkert at enkelte partimedlemmer er villig til å innrømme mer en dagens partiledelse.

Men ennå er lite bevist - det hele gjenstår å se. Blir det rettsak, kan ihvertfall det bli interessant.

Lenke til kommentar

Er helt imot de folkene som støtter opp totalitære og masseødeleggende styrer. Om Steigan & co støttet dette - fyfyfy.

Virker derimot som de fleste har tatt til fornuft etterhvert, og begynner å få med seg at dette er helt galt. Dermed ble jo også AKP-ml til AKP. Til dere som ikke kjenner til dette, så vil det si: Arbeidernes Kommunistiske Parti (marxistisk-leninistisk) ble til Arbeidernes Kommunistiske Parti. Altså: En slags reform i retningslinjene i partiet som fulgte en mer demokratisk tråd, og tok avstand fra såkalte kommunistiske ledere som gjorde det helt motsatte enn marxismen de betrodde seg til. De opprettet en ny elite: den statlige/politiske elite. Denne eliten ga ****** i resten, og fortsatte sin totalitære linje.

Ja en rettssak ville blitt interessant egentlig. Og jeg synes AKP undergraver seg selv ved å holde logger hemmelige.

Etter hva jeg har hørt, og som sannsynligvis ikke er løgn, har AKP gått helt fra ettpartis-modellen, og har vedtatt (?) at partiet, etter en revolusjon, skal oppløses.

Ville bare få frem et par ting om "det nye AKP". Ting har nok forandret seg litt siden folk satt og tilba Pol Pot, Stalin og andre diktatorer. Men det de gjorde på 70-tallet , vel det vil jeg hevde var mer fascistisk.

AKP-ml = nei takk :yes:

Lenke til kommentar

FreeBSD: Du sa at vi kunne fortsette på diskusjonen om kommunisme og dikatatur her...

Men kan noen forklare meg i detalj litt mer om AKP-ml og AKP og hva de stod/står for å hva det egentlig er?

Jeg er ganske lite opplyst på akkurat det området.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at akp bevisst støttet folkemordene i kambodsja.

Det er vel liten tvil om at de reagerte alt for sent,men dette har de tatt selvkritikk på og har i ettertid tatt et grundig oppgjør om dette innad i partiet.

Jeg mener også det vil være feil å stille sentrale akp`ere personlig ansvarlig.De fleste trodde nok at historiene om kambodsja rett og slett var løgn,man kan kalle dette naivy,men tross alt var det jo den samme pressen som sa dette,som nærmest nektet for bland annet napalm bombingen av vietnam.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at akp bevisst støttet folkemordene i kambodsja.

Det er vel liten tvil om at de reagerte alt for sent,men dette har de tatt selvkritikk på og har i ettertid tatt et grundig oppgjør om dette innad i partiet.

Jeg mener også det vil være feil å stille sentrale akp`ere personlig ansvarlig.De fleste trodde nok at historiene om kambodsja rett og slett var løgn,man kan kalle dette naivy,men tross alt var det jo den samme pressen som sa dette,som nærmest nektet for bland annet napalm bombingen av vietnam.

Enig, AKP-ML'ere trodde sterkt på at Røde Khmer var en god organisasjon, og avfeide mye av kritikken mot dem. Historien viste oss at denne kritikken var sann, og derfor får AKP-ML pepper for dette i ettertid. I beste fall kan man anklage AKP-ML for å være naive (som de var).

Som Warlock illustrerer er det seierherrene som skriver historien, Napalm-bombingen i Vietnam er det svært få som kritiserer på samme måte som man kritiserer AKP-ML i Kambodsja. Begge delene var like jævlig, men en blir trekt fram og den andre (mer eller mindre) feid under teppet...

Lenke til kommentar

Det var godt kjent hva Røde Khmer foretok seg på 1970-tallet. Motparten, USA, på samme tid en rekke grusomme bombinger, som drepte et enormt antall uskyldige mennesker. Handlinger det ikke finnes tilgivelse for, overhodet. Høyre i Norge støttet segsom vanlig til USA - hvilket beviser at det partiet også har litt av hvert å ta oppgjør med.

Men det er ikke dermed sagt at AKP var bundet til å støtte et regime hvis drev systematisk utryddelse av mennesker (1.7 millioner, antatt) fordi de ikke passet inn i den kommunistiske ideologi. De støttet med andre ord et totalitært regime, og de visste hva som stod bak.

Mange i AKP var også åpne maoister. Pål Steigan møtte Mao i Kina. Og Maos regime har antatt 50 - 80 millioner menneskeliv på samvittigheten. Det er så ufattelig, at det ikke finnes ord.

Helge Øgrim, tidligere AKPer, men som nå har meldt seg ut, og beklaget det hele, har skrevet en lang artikkel om AKPs forhold til våpen og totalitære regimer. Han viser blant annet til et bilde hvor professor Sigurd Allern (tidligere AKP-leder) leker seg med en salongrifle.

I denne saken er det umulig å ta noen side. Jeg misliker sterkt måten det USA-vennlige partiet Høyre håndterte denne saken på, men jeg misliker også sterkt AKPs støtte til slike forferdelige regimer som utspilte seg i disse landene.

De vet begge, at for slike hendelser, finnes ikke tilgivelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bernt Hagtvedt skrev i Dagbladet 17. juli en lengre artikkel om de gamle "m-l-erne" som aldri tok noe oppgjør med deres flørt med totalitære systemer under ledelse av Stalin, Mao og Pol Pot. Partiets mest markante leder, Pål Steigan, møtte sistnevnte under en reise i Kambodsja i 1978. Vi finner flere bilder hvor han håndhilser på Pol Pot, som var en diktator i Kambodsja, og som estimert har tatt livet av 1.7 millioner mennesker.

Grusomt det som skjedde i Kambodsja, ja.

Fremskrittspartiets grunnlegger, Anders Lange, gav sin støtte til det forferdelige undertrykkende Apharteid-regimet i Sør-Afrika - og fordi tankegangen bak det hele skled godt inn i Langes politisk-ideologiske oppfatning. AKP støttet Pol Pots systematisk utryddende system i Kambodsja - fordi motparten var USA. Henry Kissinger og USA ledet under regjeringen Nixon en grusom utenlandspolitikk, uten respekt. Men er det likevel rett av kommunistene å støtte noe som var om enda verre?

Og Unge Høyre stilte opp med paroler ala:

"Bomb Hanoi!"

Under fredsdemonstrasjoner. radikale sosialdemokrater hadde paroler som sa:

"Fred i Vietnam NÅ!"

Mens ml'erne hadde paroler som sa:

"Seier til FNL"

Det er også grunnen til at AKP(ml) støttet Pol Pot. De støttet Røde Khmers kamp mot okkupanten USA, noe som jeg også ville ha støttet. Men problemet oppstod når Røde Khmer drepte flerfoldige millioner mennesker direkte og indirekte pga dårlig landbrukspolitikk. At AKP(ml) ikke trodde på media er ikke så rart, for gjennom hele Vietnam krigen hadde de blitt foret opp på løgn propaganda i alle de store avisene og nyhetsbyråene. MEN, de trakk støtten til Pol Pot så fort de forstod hva som foregikk. AKP var også veldig kjapt ute med å støtte tribunalet i Kambodsja. lenge før Hagtvet fikk spredd eder og galle utover riksavisene.

hehe, pisspreik. Alle de gamle ml'erne jeg har snakket med sier det er bullshit. Det stemmer at de ble oppfordret til å lære seg å håndtere våpen og få bæretillatelse, men grunnen var ganske enkelt at AKP(ml) hadde forstått at en sosialistisk revolusjon mest sannsynlig ville blitt møtt av statens voldsapparat i form av væpnet politi og militær. At de måtte være villig til å ta livet av familie og venner er pisspreik og Hagtvet bæsjer saftig på leggen akkurat der. for det første så bruker han en dansk tredjehånds kilde som sannhetsvitne, og for det andre så har denne danske sagt at han ikke vet at det var sant. flaut for en professor. . .

Lenke til kommentar
Bernt Hagtvedt skrev i Dagbladet 17. juli en lengre artikkel om de gamle "m-l-erne" som aldri tok noe oppgjør med deres flørt med totalitære systemer under ledelse av Stalin, Mao og Pol Pot. Partiets mest markante leder, Pål Steigan, møtte sistnevnte under en reise i Kambodsja i 1978....................Men er det likevel rett av kommunistene å støtte noe som var om enda verre?

AKP har å sette seg i skammekroken pga deres aktiv støtte til Pol Pot og hans regime.

Hvorfor det? De har sagt at de støttet Pol Pot for lenge, skal de legge seg på knær og unskylde seg for hele verden eller? blir dere fornøyd da? De har lært mye av Pol Pot. bl.a. at en frigjøreren ofte kan utvikle seg til å bli undertrykkeren. . .

Litt forunderlig er det å diskutere et parti som kan knapt ha over 200 mennesker som betalende medlemmer.

Det er nok endel mer enn som så ja! AKP er det partiet på venstresdia som øker mest i medlemsmasse så vidt jeg vet. . .

Lenke til kommentar
At AKP drev støtte til en rekke totalitære regimer, er godt kjent. At partiledelsen nekter en hver kjennskap til dette blir bare å forverre situasjonen - når mediene og internettet formelig florerer av bilder hvor den glisende partileder Pål Steigan hilser på massemorderen Pol Pot.

Når har Jorun Guldbrandsen, som er leder i dag, benektet at AKP støttet Pol Pot? Har Pål Steigan benektet det? Sigurd Allern? De har jo alle innrømmet at de støttet Pol Pot, og at det var ett feiltrinn. . .

Steigan skrev i Klassekampen, i november 2002, at han ikke visste hva Pot stod for under besøket i 1978. Hvis den teorien skulle stemme, hadde han fulgt dårlig med i mediene - dette var nemlig meget godt kjent, og godt dekket av pressen hva som virkelig skjedde i Kambodsja på 70-tallet.

AKP(ml) var vant med løgn propaganda fra vietnam krigen, og tok derfor ikke det som stod i avisene for god fisk. synd, ja. forståelig? jepp.

Angående våpentrening og drap håper jeg for AKPs del at dette ikke stemmer - det ville nemlig gått utenfor enhver fatteevne. Men det er sikkert at enkelte partimedlemmer er villig til å innrømme mer en dagens partiledelse.

Den våpentreningen de fikk var i militæret ;-) Det var nok endel egenhendig våpentrening også, men aldri organisert våpentrening i Normarka ;) At AKP(ml) var forbredt på at en eventuell revolusjon ville være voldelig er forsåvidt riktig. . .

Men ennå er lite bevist - det hele gjenstår å se. Blir det rettsak, kan ihvertfall det bli interessant.

Hele saken er jo blåst ut av proposjoner. Det er ikke AKP's fortid Hagtvet vil til livs, men hele Marxismen. . .

Lenke til kommentar

Ja en rettssak ville blitt interessant egentlig. Og jeg synes AKP undergraver seg selv ved å holde logger hemmelige.

Det er flere grunner til at de ikke offentligjør møterefferater. En av grunnene er at det ikke finnes noe sentralisert arkiv, og det var ikke så voldsom refferering på møtene. En annen ting er at møterefferatene inneholder masse navn, og disse vil ikke bli offentligjort av respekt for de som står oppført der, da mange ønsker å holde hemmelig at de er med/var med i AKP/AKP(ml). Forsåvidt så blir mye annet offentligjort, bl.a. interne tidsskrifter, Klassekampen fra den tiden er vel offentligjort, og Røde Fane blir litt etter litt offentligjort, men det er ett arbeid som tar tid. . .

Etter hva jeg har hørt, og som sannsynligvis ikke er løgn, har AKP gått helt fra ettpartis-modellen, og har vedtatt (?) at partiet, etter en revolusjon, skal oppløses.

Feil, etter revolusjonen vil partiet stille seg i opposisjon igjen, ikke oppløses.

Lenke til kommentar

Som Warlock illustrerer er det seierherrene som skriver historien, Napalm-bombingen i Vietnam er det svært få som kritiserer på samme måte som man kritiserer AKP-ML i Kambodsja. Begge delene var like sinnsvakt, men en blir trekt fram og den andre (mer eller mindre) feid under teppet...

Skal man følge Hagtvet sin logikk, så er jo Unge Høyre medansvarlig i napalmbombingen av Vietnam. . .

Lenke til kommentar
Det var godt kjent hva Røde Khmer foretok seg på 1970-tallet. Motparten, USA, på samme tid en rekke grusomme bombinger, som drepte et enormt antall uskyldige mennesker. Handlinger det ikke finnes tilgivelse for, overhodet. Høyre i Norge støttet segsom vanlig til USA - hvilket beviser at det partiet også har litt av hvert å ta oppgjør med.

Jeg skal ikke begynne å diskutere hvem som har flest liv på samvittigheten i Kambodsja, men de lærde strides om hvor mange liv USA tok, hvor mange liv Røde Khmer tok og hvor mange liv feilslått landbrukspolitikk tok. . .

Men det er ikke dermed sagt at AKP var bundet til å støtte et regime hvis drev systematisk utryddelse av mennesker (1.7 millioner, antatt) fordi de ikke passet inn i den kommunistiske ideologi. De støttet med andre ord et totalitært regime, og de visste hva som stod bak.

AKP(ml) støttet Røde Khmers kamp mot okkupasjonsmakten, på samme måte som AKP i dag støtter Irakernes kamp mot okkupasjonsmaktene, men gjorde det feilsteget å fortsette å støtte Røde Khmer etter at okkupasjonsmakten var drevet ut. Og Pol Pots ideologi var ikke mye Marxistisk heller, for å si det slik.

Mange i AKP var også åpne maoister. Pål Steigan møtte Mao i Kina. Og Maos regime har antatt 50 - 80 millioner menneskeliv på samvittigheten. Det er så ufattelig, at det ikke finnes ord.

Mange er det enda, men ikke på den måten at man støtter alt Mao foretok seg, for det var mye feilslått politikk og drap, tortur osv osv. Men Mao hadde endel poenger og maos lille røde er jo glimrende :-)

Helge Øgrim, tidligere AKPer, men som nå har meldt seg ut, og beklaget det hele, har skrevet en lang artikkel om AKPs forhold til våpen og totalitære regimer. Han viser blant annet til et bilde hvor professor Sigurd Allern (tidligere AKP-leder) leker seg med en salongrifle.

En artikkel som Allern svarte på i artikkelen "Det store bilde beviset" ett par dager senere.

I denne saken er det umulig å ta noen side. Jeg misliker sterkt måten det USA-vennlige partiet Høyre håndterte denne saken på, men jeg misliker også sterkt AKPs støtte til slike forferdelige regimer som utspilte seg i disse landene.

Jeg har ingen problemer med å ta side med AKP(ml). Jeg har heller ingen problemer med å se at de dreit seg kraftig ut ved flere anledninger. Forskjellen på AKP(ml) og Unge Høyre/Høyre er at Høyre støttet drap og okkupasjon, mens AKP(ml) støttet en kamp mot okkupasjonen, men dreit seg ut ved å fortsette å støtte frigjøringsgruppen. . .

Lenke til kommentar

Historien har vist at Høyre støttet vinnerne (kapitalismen), og at AKP støttet taperne (kommunismen). Synd at AKP'ere ikke kan si: "OK, vi tok feil og dreit oss ut, å nå burde vi ligge lavt og drite i å sparke på USA og høyresiden som vi tross alt kan takk for at vi lever i et fritt og demokratisk land og ikke et j*** sosialistisk helvete!"

Olsen: Du er kanskje med i Førde Communist Gerilija?? eller skal vi si Gorilla.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? AKP har da sagt at de dreit seg ut. tidligere medlem av AKP, nå leder av RV, Torstein Dahle sier at å støtte Pol Pot er hans største feilsteg. Men om du forventer at AKp vil ramle på kne og be om tilgivelse for gamle synder, så kan du bare glemme det. det kommer ikke til å skje. Forsåvidt så var ikke Røde Khmer kommunistiske, selv om de kallte seg det. Mye av den politikken de førte brøyt med Marxismen på flere viktige punkter.

At du tydeligvis mener at Vinneren har rett, uansett og "taperen" (i dette tilfellet vistnok AKP) bør holde kjeft og slutte å kritisere "vinneren" (I dette tilfellet vistnok Høyre og USA. . .) er jo litt oppsiktsvekkende, og ikke rent lite antidemokratisk . . .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...