AnonymDiskusjon Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg skal kanskje flytte, men hvis jeg blir boende så vil huseieren at jeg bor her i minst et år til. Hvis jeg vil bli boende, så vil han at jeg skal sende en mail hvor jeg skriver at jeg blir boende her et år til. Hvis jeg skriver en slik mail, da må jeg bo her i et helt år til? Tenkte å prøve meg på en formulering som dette: "Jeg blir boende her til neste år også" "Jeg blir boende her et års tid til" (det kan f.eks. bety 10 mnd) Evt andre forslag? Og altså, er en slik mail bindende? Postet av anonym: 7eccf6c03535b84eafc2a39e22d31e75 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du kan eventuelt si at du forlenger den nåværende avtalen med et år (12 måneder). Da vil du ha de samme rettigheter som den tidligere avtalen din mtp. oppsigelsestid osv. Hvor bindende denne mailen er kommer helt an på hvordan du uttrykker deg. Hvis du tar forbehold om eventuelt uforutsette forhold osv. eller er mer løs og henviser til at eventuell ny avtale må inngås. Hva innebærer den nåværende avtalen din? Har du i det hele tatt noen avtale? Ellers følger husleieloven med sine bestemmelser. Noen kan fravikes, andre ikke. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvorfor prøve å lure utleier? Da er du bare drittsekk. Og avtaler er bindende, ja. Men det finnes regler for hva som er lov å avtale. Sjekk husleieloven. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Hvorfor prøve å lure utleier? Da er du bare drittsekk. Og avtaler er bindende, ja. Men det finnes regler for hva som er lov å avtale. Sjekk husleieloven. Lurer utleier? Er han som ikke vil holde seg til den nåværende avtalen, med 3 mnd oppsigelsestid. Postet av anonym: 7eccf6c03535b84eafc2a39e22d31e75 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du får nesten gjøre rede for innholdet i den nåværende avtalen, når det gjelder oppsigelsestid og avtalens varighet osv. Blan annet hvis leietiden er kortere enn 3 år, er det ugyldig, med mindre utleier har saklig grunn. Da vil leieavtalen være tidsubestemt, jfr. husleieloven § 9-2. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Er ikke noen avtalt varighet, og oppsigelsestiden er som nevnt 3 mnd. Han vil bare sikre seg at jeg leier rommet fram til sommeren/høsten, når det er en haug med studenter som er på jakt etter et sted å bo. Postet av anonym: 7eccf6c03535b84eafc2a39e22d31e75 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Han kan da ikke si opp avtalen med mindre han har en saklig grunn til dette, og du bor der i den tid du ønsker, med oppsigelsestid på 3 måneder. Så hvis du sier opp nå så må du i det minste betale leie ut august. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå