Andzel Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Var i en kollisjon for to mnd siden og dem sin forsikrings selskap lurer veldig på når jeg skal på jobb igjen osv, og lurer på hvor lenge jeg skal gå hos legen, kiropraktor osv. Maser veldig om jeg hatt disse skadene før osv. Men noen sier de ikke har rett til å spørre om jeg skal på jobb igjen osv, har de rett til dette osv? Nå skal de få fullmakt ifra meg for å sjekke min helse osv, legebesøk før i tiden osv angående om jeg har hatt plager og sånt får noe jeg ikke har. Veit noen mer om mine rettigheter her? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du vil jeg selv fremlegge legeattester o.l. for å vise at du har blitt skadet i forbindelse med ulykken. Får du sykemelding eller blir ufør e.l. så er det du som må fremlegge dokumentasjon på at det er slik. Så får eventuelt forsikringsselskapet forsøke å motbevise dette, og finne feil ved legeundersøkelsen. Er dette ditt forsikringsselskap, eller er det den som eventuelt kjørte på deg? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du kan nekte å samtykke til utlevering av helseopplysninger ja. Det står litt om prosedyrer for utlevering av opplysninger her: http://www.legeforeningen.no/asset/48166/1/48166_1.pdf Dog, hvis du nekter å ulevere noen opplysninger overhodet er det liten sjanse for at du får utbetalt erstatning. Du bør kontakte lege og avklare hvilke opplysninger som kan sendes ut. Lege skal kun utlevere opplysninger som er relevante ift. den skaden du har pådratt deg. Dvs. at full, uredigert helsejournal skal være unntaket. Legen skal utøve skjønn ift. hvilke opplysninger han/hun ser som relevante og ikke. Forsikringsselskapet kan ikke kreve opplysninger utover dette. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 De skal ha informasjon angående sykemeldinger osv, som jeg forsto det. De syntes vel det var rart at det tok så langt tid med disse skadene. Men har aldri hatt vondt i nakken før og har det nå etter ulykken med en trailer i 80 KM. Men kan de spørre om jeg skal snart på jobb osv? Fremover planer hva jeg har tenkt å gjøre angående jobb osv? Folk sier de ikke har lov til det men vil bare vite. @Antara: Dette er motparten sin forsikring som tok på seg skylda etter ulykken. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 De kan spørre, men du plikter ikke å oppgi dette. Du vil derimot være tjent med å opplyse om skadene og diverse legeattester på dette. Desto bedre grunnlag du har, desto mindre vil forsikringselskapet kunne trekke skadene i tvil og lage sak utav det. Har du fått sykemelding? Hvorfor går du ikke på jobb nå? De er jo interessert i å vite hvor stort erstatningsbeløpet vil bli, og om de eventuelt vil bestride dine krav vedr. beløpets størrelse. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg er sykemeldt pga smerter i nakke, rygg og skulder. Og noen ganger hodepine. Og jobben min jeg jobbet hos er bare tungt løfting. Verdt sykemeldt over en mnd jeg nå. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Har du fått sykemelding langt frem i tid, eller er det mer etter behov og undersøkelse av lege? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Vi tar uke på uke, ettersom er det de liker best. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 De skal ikke trenge å vite noe mer enn at du er sykemeldt, evt. grad av sykemelding, og hvor lenge denne gjelder for, samt informasjon om hvor omfattende skaden du har pådratt deg i denne ulykken er. All utlevering av helseopplysninger avhenger av ditt samtykke, men hvis du ikke utleverer de nødvendige opplsyningene kan også forsikringsselvskapet bestride kravet ditt. Legen din kan, som sagt, avgjøre hva som er nødvendige opplysninger og ikke. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Da er jo det strengt tatt alt du kan si til forsikringselskapet også, og jeg ser ikke hvorfor du eventuelt ikke vil si dette. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg sier til dem at jeg er sykemeldt en uke til og vi tar det på uke på uke. Men da ville de plutselig vite alle sykemeldingen mine, helsetilstanden min osv. Venter på brevet ifra de nå. Høres nesten sånn at du har å pelle deg på jobb snart eller dekker vi det ikke. Vist de tar så langt tid så må de se på saken osv. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Så lenge legen vurderer at du skal være sykemeldt har forsikringsselskapet nada, null og niks de skulle ha sagt. Tidligere sykemeldinger har de ikke noe med å vite så lenge legen dokumenterer at sykefraværet ditt nå er relatert til skaden du pådro deg i ulykken. Mitt råd er at du slapper av og forholder deg til legen sine vurderinger Edit: Ellers, hvis du blir veldig stressa og bekymret av det her, så kan du evt. kontakte advokat for å få rådgivning ift. hva du bør gjøre og rettigheter. Står litt om det her: http://www.gratisadvokat.no/?gclid=CJiHidvtqKkCFQGGDgodzjGvLQ Endret 9. juni 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Skal til legen på onsdagen så får høre med legen da angående saken. Bare lurer på hvorfor de skal ha informasjon angående helsa min :S Gjennom livet, som jeg forsto det i tlf. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 De er selvfølgelig interessert i å betale deg så lite som mulig. I den forbindelse leter de etter ting i journalen din som kan tilsi at det ikke var ulykken som forårsaket skaden, og dermed at de ikke må dekke tapet ditt. Som Hugo sier, forhold deg til legen din. Så lenge du har sykemeldingen dokumentert er det lite de kan gjøre. Eventuelt kan du kontakte advokat for å være sikker, kan også hende ditt forsikringselskap har en form for rådgiving som kan hjelpe. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 De vil vel prøve seg ift. å se om de kan hevde at sykefraværet er relatert til noe annet enn ulykken. Kanskje er det like greit å kontakte advokat først som sist - det koster jo ingenting (bokstavlig talt) å spørre. Begynner forsikringsselskapet å mase igjen kan du bare si at du ønsker å få klarlagt hva du har av rettigheter og plikter med advokat først. Tipper de roer seg ned et par hakk da. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg kan jo prøve det. . De skulle finne ut om NAV skulle dekke arbeidsinntekten min i påsken ettersom jobben gjør det ikke ettersom jeg er ekstravakt. . Er bare styr der også, så da skulle de sjekke sykemeldingene osv om nav skulle betale meg det osv. Mye styr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå