Gå til innhold

Farlig forbikjøring


Andzel

Anbefalte innlegg

På E14 mellom Stjørdal og Sverige/Åre har man opplevd en del.

Blandt annet en Suv som begynte med forbikjøringer i de siste bakkene inn mot grensen.

Jeg endte opp bak en tankbil opp bakkene der i min lille Mazda 323 med 75 hk....

Først ble jeg forbikjørt, så fotsatte det med tankbil i motbakke og svinger....

 

Et annet tilfelle var vel fremdeles i Stjørdal kommune, en utenlandsk regget bil begynte å ta flere biler i slengen, ikke langt unna en sving og med bla en bobil i mot.

 

En gang endte jeg selv opp bak en eldre fyr i stor amerikaner som kjørte tregt og meget ustabilt, skjenet fra side til side.

Holdt ut en stund siden jeg visste at det kom en brukbar rett strekning etterhvert.

Dro på i begynnelsen av strekningen, med en Audi i ræva som tok meg i samme slengen.

 

Min bil var en 88 mod 323.

 

Har forsåvidt også vært med på at bussen man har sittet på på samme vei har tatt forbikjøringer.... ;)

Sært.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbikjøring og å kjøre over fartsgrensen er generelt lite å tjene på sånn tidsmessig, iallefall på kortere distanser (eks Kr.sand - Stavanger) Men jeg forstår veldig godt hvorfor folk gjør det, og gjør det selv på lengre turer.

 

NB NB! Har ikke sett filmen pga slikt er sperret på jobb

 

Årsakene til at det blir mange farlig situasjoner er selvsagt sjåfører som ikke klarer å ha oversikt over trafikk-bildet, men også hvordan de andre bilene i samme feltet kjører er innvirkende. Bilisten er tydelig bestemt på å kjøre forbi, da burde sjåføren foran senke farten slik at det er god avstand til bilen foran der igjen og slik at det tar kortere tid å kjøre forbi. I tillegg kan man være behjelpelig med å holde godt til høyre og gi signal når det er mulig å kjøre forbi.

 

Jeg kjører daglig mellom Buøy og Tananger er også turer på Sandnes og ser mye rar kjøring. Største problemet jeg opplever er biler som ikke har kontakt med speilene sine og ikke kontroll på hva som skjer bak dem. Når folk ligger på motorveien i 90km/t med en bil tydelig har høyere fart, så burde man få opp farten eller flytte seg. Når jeg i tillegg tar i bruk langlys og uttrykker at jeg vil forbi ved å kjøre enda nærmere (legger meg bakover igjen etterpå) og fremdeles ingen reaksjon. Da mener jeg at personen ikke har noe bak rattet å gjøre!

 

Usj.. Nå gjør jeg meg selv populær ved å innrømme at kjører over fartsgrensen. :(

 

 

helt enig med deg, sånn jeg har ikke så mye kjøreerfaring av langkjøring etc, men når jeg får folk som ligger i ræva på meg ser jeg ikke noen grunn til å irritere dem mer enn nødvendig hvis jeg kjører et sted jeg ikke er helt 100% kjent og kan veien, så da kan jeg godt slakke ned og blinke til høyre bare for å slippe han forbi trygt.

 

Selvom norge er et helt idiotisk land egentlig, setter opp dobbel sperrelinje på rette fine sletter. Jeg ihvertfall kjører heller forbi her, enn å kjøre forbi der hvor det er "lovlig", men utrolig farlig pga mye svinger og dritt, selvom man sikkert får en mye heftigere bot ved dobbelsperrelinje holder man hvertfall livet i behold til samtlige på veien.

Lenke til kommentar

Selvom norge er et helt idiotisk land egentlig, setter opp dobbel sperrelinje på rette fine sletter. Jeg ihvertfall kjører heller forbi her, enn å kjøre forbi der hvor det er "lovlig", men utrolig farlig pga mye svinger og dritt, selvom man sikkert får en mye heftigere bot ved dobbelsperrelinje holder man hvertfall livet i behold til samtlige på veien.

 

 

Hvis det er doble sperrelinjer så er det en god grunn til det.

 

Legg inn en google kartreferansen til strekningen du tenker på, så skal jeg forklare hvorfor det er doble sperrelinjer :cool:

Lenke til kommentar

okey, har du kjørt den "nye" veien til drøbak ved hurum siden rett før oslofjordtunnelen på hurumsiden, der er det doble sperrelinjer på hele fuckings veien, i de siste tunnelene der er så er det fine rette strekker med god sikt, dette er bare et eksempel der jeg vil si at det er tryggere å kjøre forbi på dobbel sperrelinje

 

selvfølgelig er det ikke alle steder det er sånn, men noen steder vil jeg si det er tryggere der det er dobbel sperrelinje

Endret av Looke
Lenke til kommentar

Jeg ligger i 110-120km/t på motorveien, så fremt værforholdene tillater dette. Når jeg ser at en bil forran meg ligger i lavere fart, slipper jeg gassen men lar bilen min gli nærmerer enn jeg normalt ville kjørt en bil for å vise at jeg faktisk vil forbi. Hvis bilen etter lengre tid fremdeles ikke føler for å flytte seg, prøver jeg med langlys. Men dette er dessverre ganske ubrukelig på dagtid, så da legger jeg meg nærmere for opplyse om min intensjon. Men ligger ikke nærme lenge (så fremt bilen forran meg bevist står i veien og hopper på bremsa titt og ofte) og har alltid oversikt forran denne bilen igjen for å være klar hvis det skjer noe...

 

Sorry at jeg sier dette, men det er folk som deg jeg ikke kan fordra i trafikken. Skaper unødig stress i trafikken med slik holdning. Regner med du snakker om motorvei på østlandet når du snakker om 110-120 km/t? Jeg ser problemet dersom vedkommende forran deg ligger under fartsgrensen, men dersom vedkommende ligger i fartsgrensen eller mer har ikke du noe mer rett enn vedkommende til å kjøre fortere på veien.

Lenke til kommentar

Tja, det eneste jeg lurer på, er om de som ligger foran også kjører forbi, hender jeg ser folk som trykker seg helt opp i hekken på biler som også er i frobikjøring. Som virker nokså unødvendig, man får nesten la dem finne en egnet luke i høyrefila før man blir utålmodig.

Men hvis ikke, så er det da helt naturlig å legge seg inn i høyrefila når det er en luke, og slippe forbi bilen bak.

 

Men ellers så ser jeg at det snakkes om å gi tegn for å slippe biler forbi, dette vil jeg faktisk advare mot å stole for mye på. Kjører ikke en kjempestor bil på jobb(Sprinter), men den er stor nok til å hindre nesten all sikt for bilister av typen som hekter seg på hengerfestet når jeg ikke kjører fort nok for dem.

 

Har selv opplevd at på svingete og trange veier, at når jeg blinker til høyre for at jeg skal svinge inn en liten stikkvei eller liknende, så tror bilen bak at jeg signaliserer at det er trygt å kjøre forbi. Utrolig skumle opplevelser, som heldigvis ikke har ført til ulykker enda, men det har vært nære på et par ganger.

Lenke til kommentar

Kom nettopp på en idiot, en gang jeg kjørte hjemover på E39 ifra orkanger til Trondheim.

Ny vei, med flere tuneller og forbikjøringsfelt.

 

Like etter ha kjørt inn på veien ble jeg tatt igjen av en bil.

Hold ganske god avstand til å begnne med, kom til første forbikjøringsfelt, som er rett før en tunnell, men slutter et par hundre meter før.

 

Hadde vel knapt kjørt hundre meter inn i tunellen før fyren kjørte forbi meg.

Bør vel nevne fotoboksen som står et lite stkke inni der.... :thumbup:

Lenke til kommentar

okey, har du kjørt den "nye" veien til drøbak ved hurum siden rett før oslofjordtunnelen på hurumsiden, der er det doble sperrelinjer på hele fuckings veien, i de siste tunnelene der er så er det fine rette strekker med god sikt, dette er bare et eksempel der jeg vil si at det er tryggere å kjøre forbi på dobbel sperrelinje

 

selvfølgelig er det ikke alle steder det er sånn, men noen steder vil jeg si det er tryggere der det er dobbel sperrelinje

 

Helt enig der, veldig rart. Men har kjørt forbi der flere ganger når det ikker kommer noen imot og bilren foran ligger i 60-70 i 80 sone..

Lenke til kommentar

(...)

i de siste tunnelene der er så er det fine rette strekker med god sikt, dette er bare et eksempel der jeg vil si at det er tryggere å kjøre forbi på dobbel sperrelinje

 

Grunnen til at det er dobble linjer i tunneller er skadeomfanget HVIS det skulle skje noe. En kollisjon i en tunnel vil i de fleste tilfeller ha større konsekvenser enn på "åpen" vei.

 

Sorry at jeg sier dette, men det er folk som deg jeg ikke kan fordra i trafikken. Skaper unødig stress i trafikken med slik holdning. Regner med du snakker om motorvei på østlandet når du snakker om 110-120 km/t? Jeg ser problemet dersom vedkommende forran deg ligger under fartsgrensen, men dersom vedkommende ligger i fartsgrensen eller mer har ikke du noe mer rett enn vedkommende til å kjøre fortere på veien.

 

Jeg forstår at det for noen vil være unødvendig stress, men hadde folk faktisk følgt med bakover (forvedelig mange som ikke får med seg utrykkning til og med!) så hadde det ikke vært stress i det hele tatt. Det står vel i traffikkloven at man ikke skal være til hinder for andre, på motorvei hvor det er to felt er det INGEN grunn til å ikke slippe folk forbi! Og nei, det er i Stavanger i 90-sone (VW-bil, så har 5 km/t for høy hastighet inni bilen)

 

Men ellers så ser jeg at det snakkes om å gi tegn for å slippe biler forbi, dette vil jeg faktisk advare mot å stole for mye på. Kjører ikke en kjempestor bil på jobb(Sprinter), men den er stor nok til å hindre nesten all sikt for bilister av typen som hekter seg på hengerfestet når jeg ikke kjører fort nok for dem.

 

Har selv opplevd at på svingete og trange veier, at når jeg blinker til høyre for at jeg skal svinge inn en liten stikkvei eller liknende, så tror bilen bak at jeg signaliserer at det er trygt å kjøre forbi. Utrolig skumle opplevelser, som heldigvis ikke har ført til ulykker enda, men det har vært nære på et par ganger.

 

Jeg er kritisk til ALLE tegn andre traffikanter gir, jeg ser heller på hvilken vei sjåføren ser enn hvor h*n blinker f.eks. Jeg ligger aldri langt oppi noen når det kun er et felt, da holder jeg faktisk større avstand slik jeg ser langt forbi blien og kan bygge opp litt fart før jeg legger med ut og kjører forbi (ikke fult så nødvendig med nyere diesel bil, men avstand og oversikt er viktig!)

Lenke til kommentar

 

Selvom norge er et helt idiotisk land egentlig, setter opp dobbel sperrelinje på rette fine sletter. Jeg ihvertfall kjører heller forbi her, enn å kjøre forbi der hvor det er "lovlig", men utrolig farlig pga mye svinger og dritt, selvom man sikkert får en mye heftigere bot ved dobbelsperrelinje holder man hvertfall livet i behold til samtlige på veien.

 

Du snakker om doble sperrelinjer som om det er et norsk fenomen, men da tror jeg ikke du har kjørt mye nedover i Europa. Spesielt i Nederland og Sveits er det MYE mer doble sperrelinjer enn det er her hjemme. Også på rettstrekker, tilsynelatende uten grunn. Selv om jeg ikke er uenig i at en forbikjøring over dobbel sperrelinje kan godtas i enkelte tilfeller.

 

I tunneller flest er forbikjøring lovlig, det er relativt få tunneller som har sperrelinje. I land som Sveits er tunnell lik sperrelinje.

Lenke til kommentar

Problemet ligger jo i at du ligger for nær, en ting er det at bilen foran tar en bråbrems for å gi et hint om at du ikke har kontroll når du ligger så nært.

Men sannheten er at en aldri hadde hatt det problemet vist enn holdt enn så noenlunde trygg avstand.

(ser mye sånn idioti selv på e39 mellom sandnes og stavanger i venstre feltet, selv om jeg gjerne ligger både 10 og 20 kmt over grensa)

 

BTW, fra og med 1. juni er 3 prikker (6 innen prøveperioden) på lappen vist enn ligger for nær bilen foran.

 

Jeg ligger i 110-120km/t på motorveien, så fremt værforholdene tillater dette. Når jeg ser at en bil forran meg ligger i lavere fart, slipper jeg gassen men lar bilen min gli nærmerer enn jeg normalt ville kjørt en bil for å vise at jeg faktisk vil forbi. Hvis bilen etter lengre tid fremdeles ikke føler for å flytte seg, prøver jeg med langlys. Men dette er dessverre ganske ubrukelig på dagtid, så da legger jeg meg nærmere for opplyse om min intensjon. Men ligger ikke nærme lenge (så fremt bilen forran meg bevist står i veien og hopper på bremsa titt og ofte) og har alltid oversikt forran denne bilen igjen for å være klar hvis det skjer noe...

Jeg tror ikke vi har samme definisjon på nære, de gangene jeg har klaget i tråden her på folk som ligger nære så har jeg ikke kunnet se frontlysene i speilet, så da kan du trykke på lyshornknappen til du dør uten at jeg ser det.

 

Derimot om jeg ikke kan se frontlysene dine og du blir liggende så vil du rimelig fort finne at nålen på speedometeret ditt kryper ned til en tiendel av farten du holdt når du trykkket deg opp.

 

Ellers må jeg bare slenge meg på klagekoret om taxier her, de stiller under audi-førere i min bok.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så nærme at de ikke kan se lysene mine (Som allerede sitter litt høyere enn andre biler), men jeg ser ikke poenget med å på død og liv stå i veien når de kan bytte fil, la meg kjøre forbi og legge seg tilbake igjen. Ved å hoppe på bremsen utgjør de jo faktisk en større risiko enn at jeg ligger 5 meter bak dem..

Lenke til kommentar

Det verste som finnes er i alle fall vogntog og trailere som ligger for nærme og vil forbi, særlig hvis man ligger på fartsgrensen eller litt over. Pappa opplevde det engang. Han blinka med bremsalysa til en trailer som lå alt for tett alt for lenge. Traileren ville ikke gi seg, og det var ingen mulighet til å kjøre forbi på stedet uansett. Pappa gidder heller ikke stoppe for å slippe forbi, når han ligger godt over fartsgrensa (mellom 80 og 90 i en 70-sone). Til slutt blir pappa så irritert at han før en LANG og bratt oppoverbakke bremser godt ned (gangfart) og så gir på opp bakken (kjørte taxi med veldig sprek motor). Han så ikke den traileren på en stund. :p Ikke miljøvennlig, og ikke særlig hyggelig, men et titalls tonns vogntog er ikke det man vil ha bak seg dersom man må bråstoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...