Gå til innhold

Farlig forbikjøring


Andzel

Anbefalte innlegg

Hvert år så dør mennesker i trafikken pga rus og osv, men det er mange farlige forbikjøringer som kunne endt med å ta liv av flere. Bare filmen under viser jo at det er alt for nærme en front kollisjon. Og han hadde sikkert tatt med bilen ved siden av og bilen som filmer.

 

 

http://www.vgtv.no/?id=41529

 

Har du opplevd noen farlige forbikjøringer eller gjort noen selv?

 

 

Opplevde for noen dager kanskje en uke siden at det lå en bak meg lenge på 23 veien, og kunne ha kjørt forbi meg flere ganger på lange fine strekker. Men når det kommer en imot da skal idioten kjøre forbi. Står på tuten og han som kommer imot tuter og på fjernlys og ender med at jeg og han fyren som kommer imot må bremse ned for å ikke krasje. Rart jeg ikke kjørte etter han å pratet med han.

 

Jeg lå i 95 i 80 sone så farten var ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hadde en lignende idiot selv bak meg i helga, trafikken fløt greit og over fartsgrensen.

Han lå å pressa i raua på bilen min og ville forbi, jeg slapp han ikke forbi ettersom det var smalt(ikke midtdeler).

Ender opp med at bilen kommer i mot, han bak meg ligger for nært midten og klipper speilet på bilen i motgående kjørefelt.

Speilet datt av, og jeg fikk meg en god latter :-) Godt at noen får som fortjent.

 

Slike situasjoner hvor en tilslutt blir forbikjørt har jeg opplevd flere ganger langs E39 ned til hytta, opptil flere ganger hvor det har vært rett før jeg har kjørt etter og gidde en god dose juling (-: Men ender som regel opp på bedre tanker.

Lenke til kommentar

I fjor kjørte jeg en tur fra Kristiansand til Stavanger på en fredag ettermiddag, med mye trafikk. Ble forbikjørt på en ganske liknende måte på Søgneslettene. Den nevnte bilen fortsatte trenden, med masse farlige forbikjøringer, hele veien til Stavanger. Han foretok vel 20-30 forbikjøring, 4-5 av dem på nivå med den på videoen.

 

Hvordan kunne jeg telle dette? På samme strekning kjørte jeg forbi 4 biler, alle i dobbeltfil, og mistet ham nesten ikke av syne på hele turen, bortsett fra et og annet veldig svingete stykke.

 

Trafikken gikk ellers i jevn fart, rundt fartsgrensen. Eneste gangene det ble problemer, var når vi måtte bråbremse for å slippe den nevnte bilisten inn etter en av sine mange håpløse forbikjøringer. Da av stoppet bakerste del av køen nesten opp, som det gjerne gjør når bilene forover i køen må bremse hardt.

 

Resultatet var at han ankom bomstasjonen ved Forus, talte jeg 10 sekunder før jeg fikk grønt kryss, det var altså inntjeningen på å sette sitt eget og mange andres bilister i fare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forbikjøring og å kjøre over fartsgrensen er generelt lite å tjene på sånn tidsmessig, iallefall på kortere distanser (eks Kr.sand - Stavanger) Men jeg forstår veldig godt hvorfor folk gjør det, og gjør det selv på lengre turer.

 

NB NB! Har ikke sett filmen pga slikt er sperret på jobb

 

Årsakene til at det blir mange farlig situasjoner er selvsagt sjåfører som ikke klarer å ha oversikt over trafikk-bildet, men også hvordan de andre bilene i samme feltet kjører er innvirkende. Bilisten er tydelig bestemt på å kjøre forbi, da burde sjåføren foran senke farten slik at det er god avstand til bilen foran der igjen og slik at det tar kortere tid å kjøre forbi. I tillegg kan man være behjelpelig med å holde godt til høyre og gi signal når det er mulig å kjøre forbi.

 

Jeg kjører daglig mellom Buøy og Tananger er også turer på Sandnes og ser mye rar kjøring. Største problemet jeg opplever er biler som ikke har kontakt med speilene sine og ikke kontroll på hva som skjer bak dem. Når folk ligger på motorveien i 90km/t med en bil tydelig har høyere fart, så burde man få opp farten eller flytte seg. Når jeg i tillegg tar i bruk langlys og uttrykker at jeg vil forbi ved å kjøre enda nærmere (legger meg bakover igjen etterpå) og fremdeles ingen reaksjon. Da mener jeg at personen ikke har noe bak rattet å gjøre!

 

Usj.. Nå gjør jeg meg selv populær ved å innrømme at kjører over fartsgrensen. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hehe, ser mye av det samme selv.

Kjører en del til hytta ved Lindesnes fra Sandnes.

I begynnelsen var det snakk om å kjøre forbi(ikke så dristig som på filmen), men gjerne 3-4 biler om gangen på et godt strekk.

Men iallefall på den veien, lærte jeg fort at vist turen tar 2 og en halv time, sparer jeg gjerne 5 minutt, og da er det mer risikokjøring, større sjans for bot osv.

Rett og slett ikke verdt det.

 

Grunnen til dette er fordi du kun kjører forbi for å som regel havne bak noen som kjører enda tregere, typisk trailere osv.

Lenke til kommentar

Jeg og noen venner kjørte 3 forskjellige biler etterhverandre, der jeg ligger fremst. Han bakerste finner ut at han skal dra en forbikjøring forbi begge to. Det kommer en buss imot og jeg må kjøre opp på fortauet for at han skal få plass til å legge seg inn uten å kolidere med bussen. Kan nevnes at han hadde i overkant av 100km/t da han kjørte forbi meg, i 50 sona mitt i sentrum av byen jeg bor i.

Drøyeste jeg har sett, sikker på at han hadde kræsjet om jeg ikke hadde svingt av veien, riktignok påstod han å ha full kontroll i ettertid.

 

Klarer det mest utrolige den karen her, vraket 3 biler før prøveperioden gikk ut osv, godt foreldrene hans kjøpte han en 1.3 liter.

Lenke til kommentar

Kjører selv strekningen Stavanger-Kristiansand jevnlig og opplever mye stygge forbikjøringer. Grunnen er enkel, det er kronglete veier med lite forbikjøringsmuligheter og enorm mengde med vogntog.

Med relativt enkle midler kunne veimyndighetene ha redusert dette problemet, nemlig med å bygge flere krabbefelt.

Hvis bilistene vet at det kommer et krabbefelt om noen få kilometer så unnlater de kanskje å foreta hasardiøse forbikjøringer.

Pluss for at det er nylig kommet et langt og bra krabbefelt ved Helleland.

Håper det ikke bygges flere idiotkrabbefelt slik som retning sør på Kvinesheia der feltet slutter midt i bakken...akkurat når trailerne begynner å dabbe av på farten.

Lenke til kommentar

Kjører selv strekningen mye, både i jobb og privat. Og har ganske likt syn på dette som IT-henrik, at selv med mange forbikjøringer, så tar man bare igjen en ny kø rundt neste sving.

 

I det konkrete tilfellet jeg nevnte, så gikk som sagt trafikken i rundt fartsgrensen(selvsagt målt på GPS-en). Han som hadde alle forbikjøringene ville altså kjøre vesentlig fortere enn fartsgrensen. For min del må han gjerne gjøre det, men jeg syns ikke det er greit å sette mitt og andres liv i fare for å gjøre det.

 

Jeg syns også det blir litt for enkelt å bare si at det er veiens skyld, de som velger å utføre hasardiøse forbikjøringer, har vel tross alt hovedansvaret selv? Er det så viktig å komme frem kanskje 5-10 minutter tidligere(Hvis det er en lang tur), at det er helt greit å utsette seg selv og andre for fare?

 

Veien er tross alt som den er, og selv om det kommer 10 nye krabbefelt, som nok vil ta lang tid å bygge, så vil det fortsatt være lange strekk med dårlige forbikjøringsmuligheter. Må jo også minne om at en av plassene med mye ulykker på strekningen, nettopp er en plass med to filer opp bakken, Trybakkene.

 

Apropos det "flotte" krabbefeltet på Kvinesheia, hvor jeg er helt enig med deg Bond007. Jeg har blitt fortalt, at når de bygde den nye veien, så var vel anbudet på 1,2 milliarder. Entrepenøren som vant anbudet, skal visstnok ha levert inn et anbud på fullverdig firefeltsvei, og det skal da ha vært på 1,5 milliarder. Da snakker vi om å spare seg til fant... Men dette kan godt bare være et rykte som går, har ikke sjekket anbudspapirer eller noe sånt.

 

Og BIskOp: Hvis du ønsker å bli frustret over folk som kjører sent i venstrefila, kom ned til Kr.sand, og kjør østover på firefeltsveien ut fra sentrum her....

Lenke til kommentar

Veien er tross alt som den er, og selv om det kommer 10 nye krabbefelt, som nok vil ta lang tid å bygge, så vil det fortsatt være lange strekk med dårlige forbikjøringsmuligheter. Må jo også minne om at en av plassene med mye ulykker på strekningen, nettopp er en plass med to filer opp bakken, Trybakkene.

 

Uten at jeg har statistikk så vil jeg tro de fleste ulykkene skjer i nederste del av bakken, der veien svinger 90 grader og dosering mangler. Vi har sett flere tragiske ulykker i denne svingen og Kleppa har flere ganger hevdet at nå skal noe gjøres, men kjerringa er fullstendig handlingslammet. Nå avventer vi bare nye dødsulykker pga denne udugelige ministeren!

Lenke til kommentar

Uten at jeg har statistikk så vil jeg tro de fleste ulykkene skjer i nederste del av bakken, der veien svinger 90 grader og dosering mangler. Vi har sett flere tragiske ulykker i denne svingen og Kleppa har flere ganger hevdet at nå skal noe gjøres, men kjerringa er fullstendig handlingslammet. Nå avventer vi bare nye dødsulykker pga denne udugelige ministeren!

 

Ja, vurderte å nevne det med svingen, men syns innlegget mitt ble langt nok :blush:

 

De fleste ulykkene skjer nok som du sier i svingen, uten at jeg har sett noe mer statistikk på det enn deg. Bilister er utålmodige etter å komme forbi, og akselerer for hardt i svingen oppover. Selv pleier jeg å vente til etter svingen med forbikjøring, både for å redusere sjansen for sleng, og fordi jeg har opplevd at folk jeg skal kjøre forbi, kutter litt over i innerste fil.

 

Men der er vi nok også fort farlig nær den enkleste løsningen for akkurat nevnte plass, ikke åpne forbikjøringsfila før etter svingen. Det vil fort bli den klart billigste løsningen, og de løsningene har en tendens til å bli valgt.

Lenke til kommentar

Kjører selv strekningen Stavanger-Kristiansand jevnlig og opplever mye stygge forbikjøringer. Grunnen er enkel, det er kronglete veier med lite forbikjøringsmuligheter og enorm mengde med vogntog.

Med relativt enkle midler kunne veimyndighetene ha redusert dette problemet, nemlig med å bygge flere krabbefelt.

Hvis bilistene vet at det kommer et krabbefelt om noen få kilometer så unnlater de kanskje å foreta hasardiøse forbikjøringer.

Pluss for at det er nylig kommet et langt og bra krabbefelt ved Helleland.

Håper det ikke bygges flere idiotkrabbefelt slik som retning sør på Kvinesheia der feltet slutter midt i bakken...akkurat når trailerne begynner å dabbe av på farten.

 

På strekningen mellom Stavanger og Kr.sand synes jeg de områdene hvor det er anbefalt forbikjøring er helt på trynet! Ofte plasser med dårlig/kort sikt og gjerne i motbakke.. TALENTLØST! (Skal sies at det er en stund siden sist jeg kjørte den strekningen)

Lenke til kommentar

Tja, jeg opplevde å nesten få en trailer i fronten på vei til jobb en dag. Jeg skal ut på en vei, skal til høyre. Jeg ser til venstre, hvor det er klart, og svinger inn på veien. I det jeg kom ut på veien så ser jeg en trailer i mitt kjørefelt som var på vei forbi en traktor. På toppen av det hele var det nedoverbakke for traileren, så han hadde litt ekstra "boost" der. Støkk veldig og trampet på bremsa med en gang. Stoppet vel 5 meter fra traileren og ble et herlig kaos. Ingenting logikk, alle virket veldig forvirret. Alt stoppet opp og mange måtte i revers osv slik traileren kom inn i sitt kjørefelt igjen.

 

Jeg hadde ikke sikt til høyre pga trær, så jeg visste ikke traileren kom. Trailersjåføren burde vite bedre enn å foreta forbikjøring rett før et kryss hvor det potensielt kan komme biler.

 

Opplevde også en gang å ha en drosje bak meg. Kunne nesten føle motorvarmen i nakken. Jeg kjørte i 70 i 70-sona, men han ligger limt inntil meg. Jeg ble så irritert, så når det endelig kom en lang, strak strekning, så satte jeg på blinklyset og bremset ned. Ingen biler å se, så god mulighet til å kjøre forbi. Likevel så hiver drosjesjåføren seg på hornet og blinker med lysene sine. "Neivel" tenkte jeg og fortsatte videre og bremset litt med jevne mellomrom slik han forhåpentligvis tok et hint om avstanden, noe han ikke gjorde. Etter noen kilometer, rett før en bakke med sving på toppen, der hører jeg turtallet bak meg øker drastisk og han suser forbi. Selvfølgelig kom det også en bil som den nesten tok front-mot-front på. Hvem tuter? Jo, drosjen.

Lenke til kommentar

(...)

 

"Neivel" tenkte jeg og fortsatte videre og bremset litt med jevne mellomrom slik han forhåpentligvis tok et hint om avstanden, noe han ikke gjorde.

 

Nå gjorde faktisk du det rette ved å gi drosjen tegn til at forbikjøring var mulig, men folk som ligger i venstrefeltet og hopper på bremsen for å indikere at dem nekter å flytte seg er noe av det VÆRSTE jeg vet! Det er jo galskap, feil person som regaerer selv med å hoppe på bremsa og svinge bort så har man en fantsitisk case for forsikriselskapene (så fremt ingen blir alvorlig skade)

 

(Jeg vet jeg høres ut som en villmann bak rattet, noe jeg kanskje på mange måter også er, men det er så mye idioter som ikke har oversikt eller innsikt som sitter bak rattet!!!)

Lenke til kommentar

Var ikke noen kraftig bremsing, bare nok til at bremselysene gikk på. Ikke så mange andre måter man kan signalisere til bilene bak. Hadde jeg faktisk foretatt en nødbrems, så hadde han kjørt rett i meg. Noe jeg, og mest sannsynlig drosjesjåføren også, ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke sikt til høyre pga trær, så jeg visste ikke traileren kom. Trailersjåføren burde vite bedre enn å foreta forbikjøring rett før et kryss hvor det potensielt kan komme biler.

 

Du veit at du hadde hatt skylden for kollisjoen vist du hadde vikeplikt. Du har vikeplikt for høyere og venstre uansett hva slags felt de ligger i. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Nå gjorde faktisk du det rette ved å gi drosjen tegn til at forbikjøring var mulig, men folk som ligger i venstrefeltet og hopper på bremsen for å indikere at dem nekter å flytte seg er noe av det VÆRSTE jeg vet!

Problemet ligger jo i at du ligger for nær, en ting er det at bilen foran tar en bråbrems for å gi et hint om at du ikke har kontroll når du ligger så nært.

Men sannheten er at en aldri hadde hatt det problemet vist enn holdt enn så noenlunde trygg avstand.

(ser mye sånn idioti selv på e39 mellom sandnes og stavanger i venstre feltet, selv om jeg gjerne ligger både 10 og 20 kmt over grensa)

 

BTW, fra og med 1. juni er 3 prikker (6 innen prøveperioden) på lappen vist enn ligger for nær bilen foran.

Lenke til kommentar

Satt på en ekspressbuss opp til hytta og var kommet til Krøderen når en Audi (Sjokk) skulle forbi. Det var trailer med oransj fareskilt på(!) i motgående kjørefelt som han garantert hadde krasjet med hadde det ikke vært for den årvåkne busssjåførens bråbrems som gjorde at han kom inn forran bussen. Gratulerer med å ha satt en busslast i fare. Det ligger noe i hva Jeremy Clarckson sier om at Audi-sjåfører er "giant cocks".

Lenke til kommentar

Problemet ligger jo i at du ligger for nær, en ting er det at bilen foran tar en bråbrems for å gi et hint om at du ikke har kontroll når du ligger så nært.

Men sannheten er at en aldri hadde hatt det problemet vist enn holdt enn så noenlunde trygg avstand.

(ser mye sånn idioti selv på e39 mellom sandnes og stavanger i venstre feltet, selv om jeg gjerne ligger både 10 og 20 kmt over grensa)

 

BTW, fra og med 1. juni er 3 prikker (6 innen prøveperioden) på lappen vist enn ligger for nær bilen foran.

 

Jeg ligger i 110-120km/t på motorveien, så fremt værforholdene tillater dette. Når jeg ser at en bil forran meg ligger i lavere fart, slipper jeg gassen men lar bilen min gli nærmerer enn jeg normalt ville kjørt en bil for å vise at jeg faktisk vil forbi. Hvis bilen etter lengre tid fremdeles ikke føler for å flytte seg, prøver jeg med langlys. Men dette er dessverre ganske ubrukelig på dagtid, så da legger jeg meg nærmere for opplyse om min intensjon. Men ligger ikke nærme lenge (så fremt bilen forran meg bevist står i veien og hopper på bremsa titt og ofte) og har alltid oversikt forran denne bilen igjen for å være klar hvis det skjer noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...