Gå til innhold

5d mark II eller 7d, prisforskjell.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått for meg at 7d er billigere enn 5d mark II ( tenker da bare kamerahus ) , er dette riktig?

Hittil har jeg funnet de beste utstyrene til en billig penge hos BH photovideo, noen som vet om noen nettbutikker som selger billigere. Utelandske er ok, så fremt at det er seriøst.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller andre bruksområder, snarere enn bedre? :hmm:

Tjah - bortsett fra den større sensoren, med alt det innebærer (større prisme, større og lysere søker), så er 7D bedre på de fleste andre måter - værtetting, skuddtakt, autofokus, LCD-grid i søker etc.

Jeg vet hvilken av de to jeg helst vil ha, og har da også det. Hadde 5DmkII også vært i en supervariant som hadde 7D-funksjonaliteten ville jeg allikevel valgt den "vanlige" versjon - de ekstra tingene 7D har er for meg ikke så nødvendig, ettersom jeg først og fremst skyter ting som står stille, og ikke ting som beveger seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen av dere peiling på de store forskjellene på Sigma 24-70 f2.8 IF EX DG HSM og Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM ?? Jeg bruker selv canon og trives med det, men hvordan er dette sigma objektivet i forhold til canon sin? Skarphet i bildene generelt og god dybdeskarphet er viktig for meg.

Håper på svar på denne også.

Har nå 450d og vil gjerne oppgradere til 5d eller 7d, disse objektivene skulle ha blitt brukt på en av de nevnte kameraene :)

Lenke til kommentar

har bare brukt b&h selv (utenlands), men det er ikke noe særlig å hente på å kjøpe fra B&H akkurat nå (husk å regn med momsen) -5D2 er faktisk billigere her hjemme nå såvidt jeg kan se...

har gått fra 450D til 5D2 selv og er veldig fornøyd med det, men nå vet ikke jeg hva du helst vil ha en forbedring av ifht. 450D, så litt vanskelig å gi råd..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Akkurat nå tenker jeg mest på hvem som er rimeligst, da begge to har det jeg ser etter, så da blir det nok 7d viss dette er billigst. Men jeg vurd å først kjøpe evnt en Canon EF 24-70mm og etterhvert gå over på å kjøp 7d, tviler på jeg har råd til å kjøpe påde objektivet og kamerahuset sammen akkurat nå. Ellers så må jeg gå for 7d og bruke det objektivet jeg liker best av de jeg har nå som er canon sin 50mm f/1.4. litt usikker på hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar

Akkurat nå tenker jeg mest på hvem som er rimeligst, da begge to har det jeg ser etter, så da blir det nok 7d viss dette er billigst. Men jeg vurd å først kjøpe evnt en Canon EF 24-70mm og etterhvert gå over på å kjøp 7d, tviler på jeg har råd til å kjøpe påde objektivet og kamerahuset sammen akkurat nå. Ellers så må jeg gå for 7d og bruke det objektivet jeg liker best av de jeg har nå som er canon sin 50mm f/1.4. litt usikker på hva jeg skal gjøre..

Hva er det du egentlig ser etter?

I mine øyne passer de til forskjellig bruk.

Ikke synes jeg 24-70 er det mest passende brennvidde området på 1,6x crop heller, men du vet jo selv best hvilke brennvider du bruker :)

Selv hadde jeg nok gått for 5D mkII og 24-70 f/2.8L eller 7D med 17-55 f/2.8

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg nok gått for 5D mkII og 24-70 f/2.8L eller 7D med 17-55 f/2.8

skulle til å foreslå det samme.. 24-105/4 IS kan også være et alternativ på 5D2, vurderer selv å selge 17-55 til fordel for en slik..

Lenke til kommentar

Dette har blitt et klassisk spørsmål, kan begynne med og si at det er to vidt forskjellige kameraer med forskjellige bruksområder, selvfølgelig kan begge to brukes til akkurat det samme type fotografering, men de er optimalisert for forskjellig fotografering.

7D er et typisk allroundkamera som er optimalisert for action-fotografering og 5D er et mer studio/landskapkamera som fungerer best til statiske motiver da autofokus ikke er spesielt optimalisert for raske skudd.

Når det gjelder akkurat det du spør om så er 7D billigst og du burde kjøpe kameraet i Norge da de få kroner du tjener på og kjøpe fra utlandet oppveier 5 år med Norske forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

7D er et typisk allroundkamera som er optimalisert for action-fotografering og 5D er et mer studio/landskapkamera som fungerer best til statiske motiver da autofokus ikke er spesielt optimalisert for raske skudd.

Hva er dette for noe tull? Kameraet fungerer ypperlig til det aller meste og autofokusen er da like rask med senterpunktet som 7D og de andre kameraene i xxD-serien. At kameraet ikke er raskere på skuddtakt skyldes i stor grad større bildefiler og båndbreddebegrensninger internt i kameraet. At kameraet egner seg best til statiske motiver er jeg slettes ikke enig i.

Jeg kan gjerne si at 7D ikke egner seg for statiske motiver som landskap/studio fordi det har alt for rask autofokus og skuddtakt som er nødvendig for slike bilder....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe tull? Kameraet fungerer ypperlig til det aller meste og autofokusen er da like rask med senterpunktet som 7D og de andre kameraene i xxD-serien. At kameraet ikke er raskere på skuddtakt skyldes i stor grad større bildefiler og båndbreddebegrensninger internt i kameraet. At kameraet egner seg best til statiske motiver er jeg slettes ikke enig i.

Jeg kan gjerne si at 7D ikke egner seg for statiske motiver som landskap/studio fordi det har alt for rask autofokus og skuddtakt som er nødvendig for slike bilder....

Blir nok litt off-topic dette, men skulle tro du viste litt mer angående forskjellene på 5D MkII og 7D, og du burde lese hele mitt lille innlegg før du bemerker det, Jeg skrev blant annet:

"selvfølgelig kan begge to brukes til akkurat det samme type fotografering, men de er optimalisert for forskjellig fotografering."

Så du mener fokus-treffprosenten blir like bra ved og bruke disse to kameraene til fotografering av fugl i flukt, båt i 60 knop, en syklist i full fart og en hund som kommer løpende mot deg foreksempel ?. Også mener du at detaljnivået er eksakt det samme på en cropsensor og en FF sensor, så egentelig er FF bare bortkastet og kjøpe da ?

Jeg kan gjerne si at 7D ikke egner seg for statiske motiver som landskap/studio fordi det har alt for rask autofokus og skuddtakt som er nødvendig for slike bilde

Går utifra at du er litt flåsete/ironisk her, du vet helt sikkert at det er mulig og ta enkelskudd med 7D samt at man kan justere lukkertiden og raskt fokusering har ingen betydning angående skarpheten så lenge fokuset treffer der det skal. En av de største fordelene med 5D MkII er den store søkeren som gir mulighet til og fokusere på detaljer og eventuellt bytte ut mattskiven for og kunne utnytte ekstrem gode objektiver som kun kan håndteres manuelt.

Lenke til kommentar

Det Nautica sier/mener er slettes ikke "tull".

Angående fokus er 7D's som er Ferrari, både i speed og presisjon mens 5DII's er som en Lada. Selv på statiske mål har 7D overtaket, bare prøv på f.eks en kveldshimmel - uten et kontrastpunkt å bruke sliter 5DII's midtpunkt. Mens 7D låser fokus nesten uansett over hele himmelen. Husk at 5DII's fokussystem er det samme som i 5Dmk1, og rimelig gammelt. Helt klart at fokussystemene har utviklet seg videre i disse årene som er gått. Fokussystemet til 5DII er det punktet som flest klager på angående dette kameraet.

Når det er sagt så kan man selvsagt ta bilder med 5DII's autofokus like mye nå som før, men å dra direkte sammenligninger med 7D eller andre autofokusferskvarer blir feil.

Når det gjelder filstørrelser så er gjennomsnittlig filstørrelse fra 5DII og 7D omtrent like, og når 7D så klarer å svelge unna dobbelt så mange bilder pr sek er dette fordi 7D har 2 prosessorer, mens 5DII har 1. Hadde 5DII fått 2 prosessorer ville det og klart dobbelt så mange bps.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar
...Hadde 5DII fått 2 prosessorer ville det og klart dobbelt så mange bps.

Tor

Dersom det bare er prosesseringskraft som begrenser så ja. Dersom begrensningen er båndbredden ut av sensor eller varme så nei. Så lenge vi ikke jobber hos Canon så tror jeg vi må nøye oss med "kanskje, kanskje ikke".

-k

Lenke til kommentar
...Hadde 5DII fått 2 prosessorer ville det og klart dobbelt så mange bps.

Tor

Dersom det bare er prosesseringskraft som begrenser så ja. Dersom begrensningen er båndbredden ut av sensor eller varme så nei. Så lenge vi ikke jobber hos Canon så tror jeg vi må nøye oss med "kanskje, kanskje ikke".

-k

Vel, antatt måtte div småtterier av ditt og datt og blitt oppgradert i tillegg til en ekstra prosessor. Men i teorien handler det grovt sagt om å prosessere og forflytte data, og siden de to husene i snitt skaper samme størrelse på filene så kan man nok enkelt si det jeg sa.

Men klart at man kommer så inn på forholdet mellom 1D serien og 5DII - skuffet 5DII unna f.eks dobbelt så mange bps så kunne de antagelig (nesten) lagt ned produksjonen av proffmodellene, tror jeg. Men at det hadde vært mulig å dobble bps i 5DII hvis canon ville den gangen det ble konstruert, er jeg ikke i det minste tvil om.

Tor

Lenke til kommentar

Har selv 7D og luktet litt på FF, da var det 5D MK ll som var aktuell.

Jeg fikk låne en 5D MK ll og siden jeg tar mye bilder av fugler/dyr i bevegelse ble dette begredelige greier, fokus klarer rett og slett ikke å henge med , det føltes som sirup i forhold til 7D.

Derfor blir det ikke aktuelt med noen oppgradering til FF før MK lll kommer og da forhåpentligvis med samme eller bedre fokussystem som det 7D innehar i dag, at jeg muligens må gå litt ned på skuddtakten skal jeg klare å leve med .

Lenke til kommentar

...Derfor blir det ikke aktuelt med noen oppgradering til FF før MK lll kommer og da forhåpentligvis med samme eller bedre fokussystem som det 7D innehar i dag, at jeg muligens må gå litt ned på skuddtakten skal jeg klare å leve med .

Tviler på at dette skjer. 5D mk III med 7D funksjonalitet. Hva skal vi da med hele 1D serien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...