Big Apple Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei! Jeg prøver å forklare ei venninne hvorfor Prins Philip av Storbritannia og Prins Henrik av Danmark ikke er konger, samt hvorfor Prins Daniel ikke er kronprins. Kan noen hjelpe meg med å forklare dette på en enklest mulig måte? Jeg vet det veldig godt selv, men klarer ikke å forklare det sånn at hun forstår .. Samtidig må jeg også få frem hvorfor Dronning Sonja ble dronning (etterhvert) når hun giftet seg med Harald, mens Philip og Henrik ikke ble konger. Hjelp? - Espen Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Forskjellige tradisjoner i forskjellige land. Storbritannia har ikke kronprinser, de har "Prince of Wales" istedet som tittelen til den prinsen som vil arve kronen. Storbritannia praktiserer også at kun regenten blir Konge/Dronning, den som er gift med regenten får ikke en lik regent tittel, men en hertug(inne) tittel. De blir først dronning/konge hvis de blir enker. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det handler vel fremfor alt om at en Konge er monarken, mens en dronning kan være monarkens konsort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå