Gå til innhold

Økonomi Pc til Hjemmekinobruk

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å kjøpe meg en ny pc som jeg skal ha på stuen til å se film på tv'n, samt sjekke litt mail osv (viss oppløsningen - bildet blir bra nok da)

Har ikke tenkt å legge for mye penger i det. Ser for meg at jeg trenger nytt hovedkort, prossesor og kabinett så klart + litt ram. Elles har jeg lagt opp nettverkskontakt så jeg må jo ha et integrert nettverkskort i MB. Gjerne også med integrert lydkort - blir vel billigest. Når det gjelder integrert tv-out så fins vel ikke det på noen MB enda

I fremtiden kan det bli aktuelt å koble til en suraundforsterker. Jeg leser på Hifi-klubben sine sider at:

"I og med at hjemmekino er et område med rask utvikling er de fleste forsterkere utstyrt med 5.1-innganger slik at de kan brukes med eventuelle nye systemer."

Samtidig så ser jeg at mange MB har 5.1 utganger. Hvordan blir dette i i praksis??? Forsterkeren takkler jo mange lydformater... DTS, Dolby Pro Ligic, Dolby Digital osv.. viss jeg kobler lyden fra pc'n inn på 5.1. inngangene går lyden da utenfor koverteringen i forsterkeren noen som kan noe om dette??

Helt til slutt må jeg også få sagt at jeg setter pris på at PC blir så stille som mulig - støysvak. Og at jeg kanskje kommer til å bruke den litt som en liten server i et hjemmenettverk...

Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært litt lettere hvis du sagt hvor mye pc'n skal koste. Men jeg lagde 3 oppsett så kan du velge etter pengboken.

Oppsett 1:

Kabinett: Sky Hawk IPRO-1203 Bordkabinett , Sølv 723,-

HK: VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz 1433,-

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 901,-

DVD-rom: Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in 450,-

HD: Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE 773,-

Tastatur: Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical m/mus 623,-

Totalt: 4903,-

Dette oppsettet har et stili kabinett som passe inn ilag med forster, radio og cd-spiller i Hifi-hyllen. Det er en pc som har 1Ghz CPU som ikke bruker vifte, det er innebygd skjermkort som også er uten vifte, så støy bør ikke bli noe problem. Det er innebygd 5.1 lydkort og LAN. Hvis maskinen bare skal brukes til surfe/mp3/dvd/divx så er denne maskinen alt du trenger. Den er derimot ikke fult så god på spilling. Jeg har tatt med et tråløst tastatur m/mus så du kan sitte i godstolen å styre maskinen.

Oppsett 2:

Kabinett: Chieftec Dragon Midi Tower 683,-

HK: Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR 864,-

CPU: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus 865,-

Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 901,-

Skjermkort: Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 64MB DDR 500,-

Totalt: 5668,-

+ kjøler: Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 9" 295,-

Dette oppsettet har mer CPU kraft enn oppsett 1. Faktisk så er eneste flaskehals i dette systemet skjermkortet, men hvis du ikke skal spille krevende spill så duger det. Det innebygd LAN og 5.1 lydkort i dette hovedkortet også. Som du sier så skal maskinen også kjøres som server. Da er dette oppsettet bedre siden det har mer CPU kraft. Kjøleren som jeg har anbefalt er stille gående selv om den kjøler godt (har samme kjøler og CPU)

Oppsett 3:

Kabinett: Shuttle SN45G Barebone PC Socket A 2975,-

CPU: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus 865,-

Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 901,-

Totalt: 6578,-

Med dette oppsettet så får du så si likens maskin som oppsett 2 men du får et stilig Shuttle kabinett, men det koster jo mer.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for mange gode svar. :)

Har holdt på å sett litt på forsterker også. Slik jeg ser det så er det ingen lydkort som har like bra kovertering av lyden som i en forsterker 24bit var det beste. Ut fra dette så tror jeg det hadde vært best å gjort dette i forsterkeren. Dvs at man ikke bruker 5.1 utgangene, men overfører lyd og bilde i en digital ledning fra pc til forsterker enten koaxial eller optisk. Finst det noen kort som har samme digital utgang som en dvd spiller?

Kanskje litt kryptisk dette men håper dere forstår :-?

Lenke til kommentar
Hei igjen og takk for mange gode svar. :)

Har holdt på å sett litt på forsterker også. Slik jeg ser det så er det ingen lydkort som har like bra kovertering av lyden som i en forsterker 24bit var det beste. Ut fra dette så tror jeg det hadde vært best å gjort dette i forsterkeren. Dvs at man ikke bruker 5.1 utgangene, men overfører lyd og bilde i en digital ledning fra pc til forsterker enten koaxial eller optisk. Finst det noen kort som har samme digital utgang som en dvd spiller?

Kanskje litt kryptisk dette men håper dere forstår :-?

På mitt Asus A7V8X Deluxe så er det både Digital Coaxial og Optisk lydut gang. De fleste nForce2 hovedkortene og de litt dyrere lydkortene har slike digitale utganger. Det hovedkortet i oppsett 2 har slik utganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...