misslotta Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Dette blir det tredje gangen jeg prøver meg på muntlig eksamen. Har tidligere prøvd å fullføre to ganger, men ikke klart det. Har veldig problemer med å utdype meg selv og fortelle om emner høyt til noen, nesten uansett handling. Selv om jeg har et bra skrevet manus, og føler selv at jeg kan emnet, så klarer jeg ikke å få dette ut slik jeg vil når jeg skal ha presentasjonen. Har også pratet med lege ang dette, men fikk ikke noen tips eller råd til hvordan jeg skulle klare det. Er forresten 20 år, og har slitt med muntlige framføringer helt siden begynnelsen av ungdomsskolen!! :-( Syns dette faktisk er flaut... Så det jeg lurer på, er om kanskje noen andre har vært i litt samme situasjon som meg og har noen tips og råd og komme med slik at dette blir lettere for meg? Jeg må klare og fullføre denne muntlige eksamen, det har jeg bestemt meg for! Dette skal jeg klare!! Har forresten kommet opp i historie denne gangen, med denne oppgaven: Første- og andre verdenskrig. Finn årsaker til og sammenhenger mellom de to verdenskrigene. Pek på følger av disse to verdenskrigene. Vurder også om det er mulig og si noe om krigens virkninger på Norge/Norden Lenke til kommentar
Cyberstorm Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har selv slitt med fremføringer og presentasjoner da jeg gikk på videregående. For meg selv er det stort sett tiden før en presentasjon som er verst, da man går og tenker på det og gruer seg for å ha presentasjonen. Det samme har gjeldt for eksamener. Den eneste forskjellen jeg har merket på eksamener kontra presentasjoner for en forsamling er at det stort sett har føltes lettere å presentere noe for færre personer enn for flere personer. Ikke vet jeg hvorfor, de fleste mener at det skal være enklere å presentere for flere personer for da kan man veksle mellom flere personer man vil ha øyekontakt med og det er mindre sjangse for at noen vil le eller kommentere noe i en større forsamling enn det kan være i en mindre gruppe. For meg selv har det alltid vært viktig å være godt forberedt, få seg en god natt søvn, generelt være i tipp topp stand den dagen man skal ha eksamen/presentasjon. I tillegg til dette er det også veldig lurt å kunne litt om alt, spesielt under en eksamen slik at om man blir spurt om et tilfeldig tema, så kan man iallefall snakke litt om det. Stort sett er eksaminatoren grei og kommer med tilleggspørsmål rundt emnet du snakker om dersom du "står litt fast". Jeg hadde muntlig eksamen i historie i fjor høst som privatist for å få generell studiekompetanse. Min eksamen foregikk slik: Jeg fikk først et ark med en tale gjort av Quisling under den andre verdenskrig. Jeg skulle tolke dette og trekke fram nazistiske og fascistiske trekk ved denne talen. Jeg fikk vel rundt 20 minutter forberedelsestid på dette og fikk bruke alle hjelpemidler utenom internett og telefon. Da jeg nå var ferdig med dette, gikk jeg inn og skulle starte eksamenen. Noe av det første eksaminatoren spurte meg om var dette med historiske kilder og hvilken historisk kilde denne talen fra Quisling kunne settes under. Jeg visste ikke hva historiske kilder var. Jeg kunne ikke huske at jeg hadde lest om dette i det hele tatt. Jeg leste faktisk gjennom bøkene jeg hadde 3 ganger, og må i tilfelle ha overlest det eller glemt det. Nok om det, vi hoppet bare over det. Etter å da ha trukket frem det jeg mente var trekk fra nazismen og fascismen spurte han om jeg hadde hørt om noen globale konflikter. Og dette var da mitt siste emne som jeg vel rodde meg iland på, ettersom det er veldig mange globale konflikter som både har vært, og er den dag i dag (cuba krisen, den kalde krigen, sør/nord korea, etc etc.) Så for all del, vit hva historiske kilder er og forskjellen på dem, du kommer helt sikkert til å bli spurt om det! Håper dette kan ha vært litt hjelp! Lykke til! Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Øv på å prate om stoffet. Dette høres kanskje dumt ut, men fortell om stoffet til hunden eller katten, til kaktusen på skrivebordet eller hva som helst annet egentlig, om du ikke har noen venner som gidder å sitte og høre på. Prøv å forklar så enkelt å grunnleggende at selv en sau ville forstått. Da sikrer du at du selv forstår stoffet godt nok, og du øver deg også på å prate om det. Om du føler det sitter så godt så kommer forhåpentligvis selvtilliten under presentasjonen også. Lykke til Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Prøv å forklar så enkelt å grunnleggende at selv en sau ville forstått. En bør samtidig passe på å holde seg innenfor tidsfristen. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Ja godt poeng :!: Men for øvingsformål fungerer det bra Lenke til kommentar
misslotta Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Tusen takk for at dere har svart! Jeg skal begynne å lese i litt senere i dag, etter en god middag og når samboeren er ute a hus :-) Har fredag, lørdag, søndag og mandag på meg til eksamen kl 13.15 på tirsdag! Jeg skal prøve mitt beste, men for og være ærlig blir jeg fornøyd bare jeg består! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå