Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktig kjellerleilighet?

Anbefalte innlegg

Hei!

I februar i år flyttet jeg inn i en tilsynelatende fin og delvis nyoppusset leilighet. Med delvis mener jeg at det er badet og stua som er pussa opp, mens soverommet fortsatt bærer preg av å være en kjeller.

Jeg fikk høre at soverommet kunne bli littegrann fuktig dersom det var mye nedbør ute. Det fulgte derfor med en luftavfukter som står på soverommet. Denne skulle det bare være nødvendig å bruke på de værste dagene.

I og med at jeg flyttet inn i februar, og at det er en kjellerleilighet, ble det ganske kaldt, der inne, så jeg var ikke så flink på å lufte soverommet. Dette førte over tid til at det ble MEGET fuktig der. Det lå et vannbegelegg på 70% av gulvet og store deler av veggene, noe som igjen førte til flere store flekker med muggsopp langs veggene.

Jeg begynte derfor å lufte med å ha både lufteluka oppe, og vinduet oppe, for å få god sirkulasjon. Luftavfuktern står på hele dagen, men om natten må jeg slå den av pga støyet den lager.

Situasjonen sånn den er nå:

Jeg lufter stort sett hele døgnet med både lufteluke og vinduet oppe. Luftavfukteren står på hele dagen (tidlig om morgen til jeg legger meg på kvelden). Denne samler ca 0,8 liter (8 dl) vann hver dag.

I natt hadde jeg igjen vinduet fordi det regna så mye, og fordi sneglene har begynt å søke husly hos meg, men lufteluka stod på vidt gap. Det hadde dukket opp noen nye små flekker med muggsopp, og jeg kjente at veggen var litt fuktig.

Det jeg lurer på er: Er det helsefarlig å bo slik jeg bor? Bør utleier sette igang noe tiltak her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er garantert ikke gunstig å bo i slike forhold, du burde få hjelp til å ta luftprøver slik at dere kan få en oversikt over hvor mange soppsporer det er i lufta.

Det er jo definitivt i huseiers interesse og utbedre dreneringen rundt huset så jeg ville nok begynt der.

De kan risikere store skader pga sopp og mugg, og det er mange forsikringselkaper som ikke dekker slike skader så det er definitivt i huseiers interesse og utbedre datte.

Lenke til kommentar

I natt hadde jeg igjen vinduet fordi det regna så mye, og fordi sneglene har begynt å søke husly hos meg, men lufteluka stod på vidt gap. Det hadde dukket opp noen nye små flekker med muggsopp, og jeg kjente at veggen var litt fuktig.

Det hjelper vel ikke allverdens å lufte når luftfuktigheten er høy ute, men viktig å lufte på godværsdager!

Som strakstiltak ville jeg kjøpt og lagt drensrør fra alle utløp på takrenner. Du kan kjøpe de her eller her (du finner sikkert noen billige på finn også) Så lenge de leder vannet langt vekk fra huset får det ikke hjelpe at de ikke er noe pene å se på når de ikke er nedgravd.

Ideelt sett burde du kunne avtale å trekke dette fra på husleia, men gjør da en skriftlig avtale med huseier (gjerne på epost)

Ideelt sett bør sikkert hele huset dreneres. Hvis huseier ikke er interessert i det, kan du tilby deg å grave ned drensrør fra alle utløp på takrenner, mot fratrekk i leien. Forhør deg i såfall med noen som vet hvordan dette skal gjøres.

Lenke til kommentar

Det er ikke gunstig å bo slik i det hele tatt. For det første vil sopp kunne føre til kroniske luftveisproblemer du må leve med resten av livet. Sopp av denne typen er faktisk veldig farlig, men man kan naturligvis også kun oppleve periodiske problemer som hodepine, redusert immunforsvar, korte perioder med luftveisplager osv.

Så først og fremst er det i din interesse å enten få dette løst eller flytte. Snarest.

I tillegg vil den høye fuktigheten og soppen kunne sette seg i klær, sengetøy, møbler og annet som du har på det rommet. Dette kan føre til ødelagte klær, sur lukt fra klærne dine, ødelagt sengetøy osv. Ikke gøy, og litt surt når du blir kalt inn på sjefens kontor fordi han har fått klager på at du lukter...

Høy fuktighet og sopp vil også sette seg i vegger, bekledning, isolasjon og bygget generelt. Dette vil igjen kunne føre til råteskader, skadedyrsproblemer og lignende. Med andre ord er det i huseiers interesse å få dette rettet på også.

Dessverre er det slik at kjellere har en tendens til å ha dårligere sirkulasjon og høyere fuktighet enn leiligheter over bakkenivå. Dette må det kompenseres med å ha økt strategisk lufting(på tørre dager), ikke tørke klær innendørs(som igjen kun bidrar til økt fuktighet inne og lengre tørketid) samt gode luftekanaler/ventiler mellom rom.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...