anomynen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kom idag opp i religion muntlig i dag. Temaet jeg fikk var etikk i vår tid. Har tenkt til å lage lignende etikkoppgave med konsekvensetikk, holdningsetikk og pliktetikk. Sliter med å finne problemstilling så lurer på om noen kan hjelpe meg. Har helst lyst til å vise til en konsekvens som vi har sett i vår hverdag. Helst ikke aktiv dødshjelp eller dødstraff. Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hjelper mye hvis du forteller hvilken klasse du går i. Hva med Kants kategoriske imperativ? Lenke til kommentar
anomynen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Hjelper mye hvis du forteller hvilken klasse du går i. Hva med Kants kategoriske imperativ? Jeg går i 3.VGS Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Har helst lyst til å vise til en konsekvens som vi har sett i vår hverdag. Dette blir kanskje litt vanskelig/utfordrende. Hva med noe som tar for seg konsekvensene av den pliktetikken Norge og verden forøvrig følte for å støtte opp opprørerne i Libya/Egypt. I Egypt kan konsekvensene være at et islamistisk parti får stor makt, som igjen kan krenke de få menneskerettighetene Egypt har. (Det muslimske brorskap) Vi har plikt til å hjelpe fattige, men konsekvensene vil være dårlige levestandar for oss vestlige. Sett at Afrika blir løftet opp fra å være en u-verdensdel til en i-verdensdel (I- og u-land). Dette vil påvirke vår levestandard svært mye, da en får tilgang til mer billigere arbeidskraft, som igjen fører til økt konkuranse --> bedrifter går konk --> Norge taper penger = vi blir fattigere av å hjelpe de fattige. Men vi har vel plikt til å hjelpe til fattige? -- Vanskelig tema egentlig, selv om begrepene er ganske definerbare. -- EDIT: Abort er jo alltid en gjenganger knyttet til pliktetikk og konsekvensetikk. Sett gjerne i sammen med Downs (hadde en del nyheter på dette tidligere i år). Endret 9. juni 2011 av Melkesjokoladen Lenke til kommentar
anomynen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Har helst lyst til å vise til en konsekvens som vi har sett i vår hverdag. Dette blir kanskje litt vanskelig/utfordrende. Hva med noe som tar for seg konsekvensene av den pliktetikken Norge og verden forøvrig følte for å støtte opp opprørerne i Libya/Egypt. I Egypt kan konsekvensene være at et islamistisk parti får stor makt, som igjen kan krenke de få menneskerettighetene Egypt har. (Det muslimske brorskap) Vi har plikt til å hjelpe fattige, men konsekvensene vil være dårlige levestandar for oss vestlige. Sett at Afrika blir løftet opp fra å være en u-verdensdel til en i-verdensdel (I- og u-land). Dette vil påvirke vår levestandard svært mye, da en får tilgang til mer billigere arbeidskraft, som igjen fører til økt konkuranse --> bedrifter går konk --> Norge taper penger = vi blir fattigere av å hjelpe de fattige. Men vi har vel plikt til å hjelpe til fattige? -- Vanskelig tema egentlig, selv om begrepene er ganske definerbare. -- EDIT: Abort er jo alltid en gjenganger knyttet til pliktetikk og konsekvensetikk. Sett gjerne i sammen med Downs (hadde en del nyheter på dette tidligere i år). Takk for svar! Du reddet dagen! Lenke til kommentar
Sajamann Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg fikk temaet "Rituelt liv" Noen som har forslag til hva problemstillingen kan være? Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg fikk temaet "Rituelt liv" Noen som har forslag til hva problemstillingen kan være? Påstand: Når en person har vrangforestillinger kalles det psykose. Når flere har det kalles det religion Så kan du diskutere dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå