Gå til innhold

Bygge LED-driver. Noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lyst til å prøve å bygge en LED-driver fra scratch. Tenkte å basere dette på en NCP3066 .

 

Har funnet et Designverktøy for denne chippen.

 

Jeg har litt erfaring fra slike bygg, har tidligere bla. bygget noen LED-drivere fritt fra hodet (men med god hjelp fra diverse DIY-forum) med strømbegrensning.

 

Hva med strømforsyning? Jeg ønsker å kjøre så høy spenning som mulig til driveren(e), og tanken går da på å bygge ei strømforsyning av en 30V ringkjernetrafo på ca. 100VA. Denne likerettes og glattes. Er det noen komersielle alternativer til dette som kan konkurere prismessig?

 

Tilbake til selve driveren. Er det noen som har erfaring med akkurat denne chippen? Kanskje tips til hvor man kan kjøpe den (og andre komponenter. Elfa fører ikke disse merkene)?

Jeg er også litt usikker på selve designet av kretsen. Tenkte å ta utgangspunkt i kretsen på side 10 i pdf-en. Denne burde vel være grei å komme i mål med. Hvordan fungerer den on/off funksjonen? Er det bare en bryter? Det er også henvist et par plasser til dimming, og jeg forstår det slik at dette gjøres ved å kjøre "on" signalet i området 3-0V. Er dette korrekt? Hvordan beregne potmeteret som trenges?

 

Har også lyst til å få laget et/flere kretskort. Hvor får man dette gjort til en billig penge?

 

Håper noen kan hjelpe meg her. Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert :thumbup:

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har ikke noe kjennskap til den kretsen, men tror ihvertfall Digikey har noen av disse pakkene.

 

Noen spesiell grunn til at du vil bruke akkurat denne kretsen?

Og hva er det du ønsker å drive av LED's? Kan være litt greit å vite hva det skal brukes til....

 

Når det gjelder strømforsyning vil ditt eksempel med en 30V trafo gi for høy spenning ut etter likeretting/glatting for denne kretsen som tåler maks 40V.

 

Når det gjelder produksjon av kretskort er det absolutt billigst å lage det selv, men det er jo litt styr selvfølgelig. Om man skal lage mange kort er det nok bedre med et firma som mekker de.

Eksempler på det kan du finne her, her eller her.

Har ikke brukt disse selv, bare snappet opp på nett at de er ikke så alt for dyre på prototype kort.

Lenke til kommentar

Takker for svar og linker!

 

Ja, 30v blir nok litt for mye. Hadde ikke regnet på det, men kan gå ned til 25v.

 

Grunnen til at jeg ønsker å bruke akkurat denne er bare at jeg fant en del info om den og det ser ut som den er brukt i en del komersielle produkter. Er ikke fastlåst til akkutat den, så dersom du eller andre har tips om andre så er det mere enn velkommen.

 

Jeg tenkte å lage flere "versjoner" av driveren med litt forskjellige maks strømtrekk og spenninger. Hadde tenkt å lage en i første omgang som kan levere 1000mA ved maks 12V, men ønsker også å kunne seriekoble 2-3 av disse LED-ene. Dersom dette blir vellykket så ser jeg for meg å lage andre versjoner med andre typer LED. I første omgang et eksperiment, men dersom det blir vellykket så blir det belysning i stue/kjøkken/ute. Har funnet en del LED på DX med ca 3200K som skal være veldig naturlig lys på... Men de har ikke drivere til å kjøre disse på maks(i følge brukertilbakemeldinger).

 

Produksjon av kretskort var bare en tanke som slo meg, vil i først omgang prøve å bygge en og teste den. Dersom kretskort kan lages/kjøpes billig så blir det jo lettere å få ting smått og fint nok for bruk innendørs :yes:

Lenke til kommentar

Disse LED's du refererer til fra DX, hvilken type er det?

Har selv kjøpt noen der med grei fargetemp, men disse var bare på 1W og der har de en del drivere som kan brukes ihvertfall.

Det er et par forskjellige drivere beregnet på 12V med stifter for halogenlamper på som er ganske greie. De kan modifiseres en del for andre strømmer og lignende, samt at driverkretsen evt. kan brukes til andre drivere også om man lodder den ut.

 

Husker ikke i farten hvilke det var, men kan evt. sjekke når jeg er innom der neste gang.

 

Ellers har jo Elfa ganske nylig fått inn en god del LED drivere, mener jeg fikk en mail om dette for ikke så lenge siden.

De er jo da ferdig bygget, men kostet ikke skjorta synest jeg.

Får f.eks. en som driver 1A ut og gir opp til 31W, kan vel drive rundt 8-9 LED's i serie.

Koster rundt 200 kr.

Er en del info om dette i ulike små kataloger på startsiden hos ELFA nå.

 

De har jo også noen rene IC-drivere som du viser til her, men der er utvalget noe mere labert.... Vet ihvertfall at de som er levert av National Semi er greit dokumentert, og de har også ulike designverktøy på hjemmesiden sin.

 

Er spennende ting dette, men tiden strekker ikke helt til hos meg til å gjøre alt for mye med dette nå.... Har masse smådeler liggende fra DX og lignende, men lite blir gjort.... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...