Gå til innhold

Fysisk avstraffelse av barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

foreksempel så sliter jeg med mild sosial angst, men vist jeg hadde blit banket som barn så kan jeg garantere at den som banka meg ikke hadde levd i dag. så vist du slår barna dine så risikerer du faktisk livet.

For meg virker det som du ikke klarer å sette konsekvens og handling sammen. A: du gjør noe som barn og får som en konsekvens av denne handlingen ris av din mor. B: du får problemer senere og dreper din mor på grunn av avstraffelsen.

Problemet i dette tilfellet er da slik jeg ser det ikke den fysiske handlingen, men at du hadde en latent lidelse (angst) som ble utløst ved at du ikke klarer å sette reaksjonen i sammenheng med dine egne handlinger.

Problemet er i aller høyeste grad en diagnose og ikke den fysiske reaksjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

foreksempel så sliter jeg med mild sosial angst, men vist jeg hadde blit banket som barn så kan jeg garantere at den som banka meg ikke hadde levd i dag. så vist du slår barna dine så risikerer du faktisk livet.

For meg virker det som du ikke klarer å sette konsekvens og handling sammen. A: du gjør noe som barn og får som en konsekvens av denne handlingen ris av din mor. B: du får problemer senere og dreper din mor på grunn av avstraffelsen.

Problemet i dette tilfellet er da slik jeg ser det ikke den fysiske handlingen, men at du hadde en latent lidelse (angst) som ble utløst ved at du ikke klarer å sette reaksjonen i sammenheng med dine egne handlinger.

Problemet er i aller høyeste grad en diagnose og ikke den fysiske reaksjonen.

thats the point...

eddit. jeg tenkte mer i retting av og bli straffet med slag og spark (eventuelt ris til du ikke kan gå/sitte) flere ganger for små ting

post-214895-0-99475300-1307648770_thumb.jpg

Endret av supercz
Lenke til kommentar

eddit. jeg tenkte mer i retting av og bli straffet med slag og spark (eventuelt ris til du ikke kan gå/sitte) flere ganger for små ting

Det er problemstillinger som jeg føler går utenfor trådens emne fordi dette går under noe annet enn "ordinær" fysisk avstraffelse.

Noen er jo tross alt syke til sinns og liker å plage dem som er rundt seg.

Sosiopater osv..

Lenke til kommentar

Om min sønn ikke oppfører seg, så får han ris. Da skal det legges til at han bør være skikkelig slem/grusom. Ellers blir det husarrest ved andre overtramp.

Om min sønn etter myndig alder ikke har blitt skikkelig folk ut av, så er han ikke lenger min sønn.

Om min sønn blir en kriminell som begår vold/voldtekt/andre graverende forbrytelser, så trengs det intet rettssystem for å ta seg av han. Jeg tar meg av han selv. Han kommer til å forsvinne. For godt.

Fantaserer du her om å drepe din egen sønn? Ja, så sannelig.

Lenke til kommentar

Fantaserer du her om å drepe din egen sønn? Ja, så sannelig.

Jaggu meg, der kan man se. Fra tråd til tråd, hva?

Om noen i voksen alder gjør noe så ille at det fortjener dødsstraff, så ja. Også om det var min egen sønn.

Grunnen til det er: Da ble han ikke sånn pga. litt husarrest og mild fysisk avstraffelse. Han var slik uansett. Ja, kanskje en fysisk avstraffelse er nok til å utløse hva som etterhvert blir et sammenbrudd i et allerede svakt sinn. Men da var jo allerede denne personen svak.

Spørsmålet er da: Ble jeg akkurat slik jeg ble, pga. en ørefik, ris, litt juling, etc. for noe slemt jeg gjorde da jeg var liten?

Har jeg ikke hatt mer enn nok tid til å reflektere over saken?

Eller er faktum heller at jeg heller var et svak ifra tidlig alder, uavhengig av omstendighetene. Om det skulle så lite til som en irettesettelse for å 'trigge' det, da var det uansett ikke mye jeg tåler av hverken kritikk eller irettesettelse, heller ikke i voksen alder. En svak psyke i et svakt sinn følger en person fra fødsel til grav. Den som aldri greier å bli voksen, å få bukt med de vonde følelsene, er svak. Dette står jeg for, dersom personen aldri greide å trekke seg selv ut av sin elendighet.

Man blir født enten sterk eller svak.

Man kan få bukt med problembarna på en enkel måte: Folk som vet med seg selv at de selv var problembarn, som vet med seg selv at de aldri hadde den sterkeste psyken, kan ganske enkelt UNNLATE å få barn. Absolutt ingen plikter å sette flere barn til jorden. Vi ønsker ikke kriminelle og alt annet grums som koster skattepenger. Mentale svakheter går i arv, så vel som fysiske. Absolutt alt tyder på det, jeg trenger heller ikke å vise til dokumentasjon om dette til eventuelle kverulanter.

I dyreriket blir alt svakt utryddet. Naturens gang for å ta seg av de svake er ganske klar.

Lenke til kommentar

Man blir født enten sterk eller svak.

Eller så er det oppveksten og miljøet man vokser opp i som gjør en svak, om man så syr puter under armene til ungene sine under hele oppveksten eller nekter å erkjenne at de også trenger kjærlighet, frihet og omsorg for å blomstre.

Man kan få bukt med problembarna på en enkel måte: Folk som vet med seg selv at de selv var problembarn, som vet med seg selv at de aldri hadde den sterkeste psyken, kan ganske enkelt UNNLATE å få barn. Absolutt ingen plikter å sette flere barn til jorden. Vi ønsker ikke kriminelle og alt annet grums som koster skattepenger. Mentale svakheter går i arv, så vel som fysiske. Absolutt alt tyder på det, jeg trenger heller ikke å vise til dokumentasjon om dette til eventuelle kverulanter.

I dyreriket blir alt svakt utryddet. Naturens gang for å ta seg av de svake er ganske klar.

Nå går du inn på noe som ikke har så veldig mye med psykisk eller fysisk avstraffelse å gjøre, og det du sier er forresten feil. I dyreriket så trenger du ikke være sterk mentalt for å ta livet av din mor og komme unna med det. Det er gjerne de som er sterkest fysisk som ''vinner'' kampen, men intellekt og tilpassningsevne som vinner krigen, hvis man ser bort ifra dagens definisjon på krig: menn som konkurrerer om hvem som har størst pikk...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med voldsavstraffelse. Du lærer bare barnet ditt om frykt, at vold gjør rett, og lite om selve situasjonen.

Det er sikkert et greit alternativ å gå til for de som ikke vil prøve å forstå hvorfor barnet gjør som det gjør, eller ikke klarer å forklare dem hvorfor det de gjorde var galt.

Men om vi ønsker det beste for kommende generasjoner, så bør de som bruker vold mot barn risikere å miste retten til å ha dem.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å slå sine barn for å samle seg selv, kan jeg fullstendig forstå, men å slå sine barn metodisk i et forsøk på å disiplinere dem synes jeg er feil. Jeg synes ikke det er umoralsk, jeg synes bare ikke det fungerer. Men det jeg virkelig hater er når folk sier, 'guttungen var frekk i kjeften, så jeg slo til han, og han gjorde det aldri igjen'. Var det kun det som skjedde? Et barn er da ikke et produkt, 'hey, det fungerer!'. Kanskje den respekten kunne oppnås ved at barnet ditt likte deg i steden for. Det er da ikke bare resultatet som er viktig.

I tillegg synes jeg det er perverst, å slå sitt barns bare rumpe med åpen hånd mens ungen hyler? Hørte om en kar som gjorde det mot sin datter, men etter en stund sluttet hun å grine og snudde seg mot sin far og smilte fra øre til øre.

Dessuten er det en idiotisk måte å velge å oppdra sine barn på, det er som hvis fryseboksen lager lyd; 'jeg dro ut ledningen, og lyden stoppet!'. Ja, men maten din råtner også.

Personen som slår blir en form for rettssystem, som barnet lærer å manipulere meget bra. En gutt jeg hang med som liten, Henrik, ble slått av sin far. Jeg husker vi lekte i sandkassen, og jeg begynte å pirke i han med en pinne. Jeg fortsatte og fortsatte, fram til Henrik ble sur og slo meg. Faren hans så dette fra kjøkkenvinduet, løp ut og banket skiten ut av ham. Jeg tenkte, 'dette er helt konge!'. Med denne nyfunnede makten plaget jeg gang på gang Henrik, og riktig nok kom faren hans susende rundt hjørnet og gav ham juling. Men det lærte meg også hva fysisk avstraffelse gjør med barn. Jeg ble ikke ofte slått, men i retrospekt ser jeg at det har gjort meg til en løyner, hele mitt liv har jeg vært en uærlig person, ute av stand til å takle negativitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En gutt jeg hang med som liten, Henrik, ble slått av sin far. Jeg husker vi lekte i sandkassen, og jeg begynte å pirke i han med en pinne. Jeg fortsatte og fortsatte, fram til Henrik ble sur og slo meg. Faren hans så dette fra kjøkkenvinduet, løp ut og banket skiten ut av ham. Jeg tenkte, 'dette er helt konge!'. Med denne nyfunnede makten plaget jeg gang på gang Henrik, og riktig nok kom faren hans susende rundt hjørnet og gav ham juling.

Du er ond :ermm:

Men likevel forteller det der at faren brukte vold som en løsning i alle tilfeller noe som nesten ikke kan regnes som noe annet enn tragisk.

Man kan ikke bruke slikt som eksempel da det hører til ytterkant i motsatt retning...

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med voldsavstraffelse. Du lærer bare barnet ditt om frykt, at vold gjør rett, og lite om selve situasjonen.

Det er sikkert et greit alternativ å gå til for de som ikke vil prøve å forstå hvorfor barnet gjør som det gjør, eller ikke klarer å forklare dem hvorfor det de gjorde var galt.

Men om vi ønsker det beste for kommende generasjoner, så bør de som bruker vold mot barn risikere å miste retten til å ha dem.

Synes rett og slett du gjør det litt for komplisert her. Skal man som forelder i en situasjon der ungen ikke vil høre, sette seg ned og lese en bok om barnepsykologi?

Selv husker jeg at jeg fikk ris på rompa noen ganger når jeg var liten. Den typiske situasjonen var at jeg og mine søsken skulle sove (på samme rom), men tullet med hverandre og laget mye bråk. Far kommer inn, mange ganger, men vi hører ikke. Til slutt ble det ris (ett slag), og da ble vi stille. Å kalle det vold er bare tåpelig.

Jeg er ikke "for" ris på rompa, og kan ikke se for meg at jeg vil gjøre det mot mine barn, men det virker som det er mange her som legger litt for stor betydning i det.

Om man har opplevd å bli utsatt for grov vold og psykisk misbruk som barn, så er det selvfølgelig kjempetrist, men de personene er kanskje ikke de rette til å svare i det vi diskuterer her. For det er da ingen som mener at grov vold er greit.

De her som fikk ris på rompa som barn (og ikke mer enn det): hvor mange av dere har tatt skade av det? Hater foreldrene deres? Ble problembarn som strøk på skolen, og startet masse slåsskamper?

Edit: Forresten mener jeg det generelt har blitt alt for mange snille foreldre, som lar ungene gjøre omtrent hva de vil. Jeg sier ikke ris på rompa er løsningen, men mer disiplin må til.

Endret av Sufficator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har opplevd å bli utsatt for grov vold og psykisk misbruk som barn, så er det selvfølgelig kjempetrist, men de personene er kanskje ikke de rette til å svare i det vi diskuterer her. For det er da ingen som mener at grov vold er greit.

Det som er skummelt er at det er vanskelig å vite om det er snakk om grov vold eller gammeldags disiplinering..

Lenke til kommentar

Hurra, jeg vil også synse!

Jeg syns staten skal holde seg helt unna. Foreldre skal få velge selv om de vil slå, sparke, lemleste eller drepe barna sine, men det gjelder også motsatt vei, så lenge barn og voksne lever.

Kan bli gøy.

Så det er kun staten som evner å oppdra barn etter best beviste metoder, mens alle andre synser? Staten er en ufeilbarlig guru som alltid har rett?

Lenke til kommentar

De her som fikk ris på rompa som barn (og ikke mer enn det): hvor mange av dere har tatt skade av det? Hater foreldrene deres? Ble problembarn som strøk på skolen, og startet masse slåsskamper?

Har et godt forhold til gamlingene, gjorde det godt på skolen og har aldri slåss, og er ellers hva man vil regne for gjennomsnittlig vellykket(hus, bil dame jobb venner osv)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...