toth Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Aktuelt: http://www.dagbladet.no/2011/06/09/nyheter/vold/innenriks/politi/kriminalitet/16841542/ OBS! SE BORT FRA DET RELIGIØSE ASPEKTET AV DEBATTEN, DET HØRER IKKE HJEMME I DENNE TRÅDEN! Lenket artikkel er bare som bakgrunn for hvorfor jeg kom på å ta opp temaet - fysisk avstraffelse var fullstendig normalt for få år siden, helt uten religiøse årsaker. -Fikk du noen fysisk avstraffelse som barn, av noe som helst slag/type/mildhet/grovhet? I hva slags form? -Tror du du var mer eller mindre veloppdragen som følge av dine foreldres holdning til fysisk avstraffelse? Klandrer du foreldrene dine for å ha straffet/ikke straffet deg fysisk? -Hvor mener du personlig grensen går for hva som er greit? Klaps på hånden, ris på baken, smekk på munnen, nulltoleranse? -Er det bedre eller verre å bruke andre tvangsmidler, som husarrest, matnekt e.l. enn å bruke mildere former for klaps/smekk/ris? Endret 9. juni 2011 av toth Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Matnekt er ikke en straffemetode som hører hjemme i et sivilisert samfunn, på lik linje med fysisk avstraffelse. Nulltoleranse forøvrig... 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 -Fikk du noen fysisk avstraffelse som barn, av noe som helst slag/type/mildhet/grovhet? I hva slags form? Ikke av mine foreldre (som jeg kan huske, de sprakk vel kanskje en gang elelr to som alle.) Men av lærere hendte det. (Skjønt det strengt tatt ikke var lov.) Slag med pekestokk eller linjal. -Tror du du var mer eller mindre veloppdragen som følge av dine foreldres holdning til fysisk avstraffelse? Klandrer du foreldrene dine for å ha straffet/ikke straffet deg fysisk? Det er vanskelig å si, men de som ble slått av sine foreldre den gangen var ofte mindre velopdragne (eller ble det når de kom til skjells år og alder og kunne ta igjen.) Det er selvsagt en "høna og egget"-problematikk: Ble de slått fordi de var uoppdragne, eller ble de uoppdragne av å bli slått. -Hvor mener du personlig grensen går for hva som er greit? Klaps på hånden, ris på baken, smekk på munnen, nulltoleranse? Jeg har aldri villet slå mine egne barn (eller andres). Derimot har det røket litt leker og annet veggimellom når jeg har blitt provosert. og jeg har holdt dem fast ved anledninger. Jeg er ikke stolt av det heller. -Er det bedre eller verre å bruke andre tvangsmidler, som husarrest, matnekt e.l. enn å bruke mildere former for klaps/smekk/ris? Stort sett bedre, så lenge de er øyeblikkelige (slik at barna knytter dem til handingen de straffes for), proporsjonale og av begrenset varighet. Psykisk avstraffelse er ikke noe bedre enn fysisk. Geir Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Fysisk avstraffelse passer ingensteder. Det store problemet jeg merker er mangelen på "consistency" og faktiske konsekvenser. "Om du gjør xxx så får du ikke yyy" To timer senere så får han yyy, til tross for at han gikk rett mot det. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Matnekt er ikke en straffemetode som hører hjemme i et sivilisert samfunn, på lik linje med fysisk avstraffelse. Bare for å klargjøre, mente jeg ikke matnekt i en "ondskapsfull" form, men mer i retning av "Nei fy deg, nå får du legge deg uten kveldsmat!" Eller "Skal du sitte sånn å kaste potetene veggimellom, så får du ikke spise resten av middagen heller". Fysisk avstraffelse passer ingensteder. Det store problemet jeg merker er mangelen på "consistency" og faktiske konsekvenser. "Om du gjør xxx så får du ikke yyy" To timer senere så får han yyy, til tross for at han gikk rett mot det. Hvor merker du dette problemet, mener du? Generelt i dagens samfunn? Jeg opplevde ikke egne foreldre som inkonsekvente, sa de jeg fikk husarrest så fikk jeg husarrest. Det er helt klart at man bør være så konsekvent som mulig i barneoppdragelsen om det skal ha noen effekt. Endret 9. juni 2011 av toth Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Den første er jeg fullstendig i mot. På den andre ville jeg spurt om barnet vil sitte rolig og spise eller om det vil gå fra. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 -Fikk du noen fysisk avstraffelse som barn, av noe som helst slag/type/mildhet/grovhet? I hva slags form? Ja. Til tiden grovt, men sammenlignet med hva man noen gange kan lese i aviserne var det bare "medium" grovhet. Det var nok mer frekvensen enn hardheten som har satt spor, men hvem vet. -Tror du du var mer eller mindre veloppdragen som følge av dine foreldres holdning til fysisk avstraffelse? Klandrer du foreldrene dine for å ha straffet/ikke straffet deg fysisk? Resultatet er at jeg ikke har noe særlig kontakt med foreldrene. Bor ikke i samme land en gang - det sier vel sitt. Jeg klandrer dem selvsagt for å ha vært dårlige foreldre, men har lagt det bak meg - unngår såvitt mulig å ha noe med de å gjøre. Jeg har skapt mitt eget liv på egen hånd og er ret stolt av det jeg har fått til med et mindre enn optimalt utgangspunkt hvis jeg kan si det sånn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Den første er jeg fullstendig i mot. På den andre ville jeg spurt om barnet vil sitte rolig og spise eller om det vil gå fra. Og hvis barnet foretrekker å fortsette å kaste poteter, mens han spiser kjøttkakene? Geir Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Heldigvis har jeg foreløpig ikke vært borti den situasjonen, de har foreløpig holdt seg til å høre på de to hovedalternativene Men godt spørsmål, antagelig en gjentagning av spørsmålet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 -Fikk du noen fysisk avstraffelse som barn, av noe som helst slag/type/mildhet/grovhet? I hva slags form? Ja. Grov. Ble omplassert av BV. Var snakk om psykisk og fysisk vold. -Tror du du var mer eller mindre veloppdragen som følge av dine foreldres holdning til fysisk avstraffelse? Klandrer du foreldrene dine for å ha straffet/ikke straffet deg fysisk? Jeg har alltid vært enkel å ha med å gjøre, og jeg var vel ikke mer veloppdragen.. men redd for hverdagen og hva den kunne innholde. Selvfølgelig klandrer jeg dem for å ha straffet meg på den måten. -Hvor mener du personlig grensen går for hva som er greit? Klaps på hånden, ris på baken, smekk på munnen, nulltoleranse? Nulltoleranse. Det er like akseptabelt som hvis jeg skulle klapset til noen som snek foran meg i køen på rimi. Når man tyr til vold er man patetisk på alle mulige måter(selvforsvar er unntaket). -Er det bedre eller verre å bruke andre tvangsmidler, som husarrest, matnekt e.l. enn å bruke mildere former for klaps/smekk/ris? Matnekt er det samme som fysisk avstraffelse, du straffer barnet ditt fysisk og det er regelrett barnemishandling. Husarrest er ikke i samme kategori som det å mishandle ditt barn! Kjenner jeg ble kvalm.. æsj. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvor merker du dette problemet, mener du? Generelt i dagens samfunn? Jeg opplevde ikke egne foreldre som inkonsekvente, sa de jeg fikk husarrest så fikk jeg husarrest. Det er helt klart at man bør være så konsekvent som mulig i barneoppdragelsen om det skal ha noen effekt. Jeg måtte hele tiden gå rundt og tenke på hva de egentlig ville av meg, for de ble aldri fornøyd uansett. ''Hvor har du vært?! Ikke prat, hold kjeft! Svar meg!'' Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Stiller meg meget positivt til fysisk avstraffelse av barn. Jeg ble selv fysisk straffet, og jeg mener at det har gjort meg til en bedre person. Forøvrig, matnekt er en ting jeg ser på som forferdelig; dersom det er snakk om ett måltid for å vise et eksempel, er det akseptabelt; men å sulte et barn burde straffes hardt! Jeg mener også at dersom fysisk avstraffelse blir til sterk vold, som kan medføre blåmerker og arr, burde foreldrene straffes for det. Litt ris på rumpen er jeg derimot positiv til. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Matnekt er det samme som fysisk avstraffelse, du straffer barnet ditt fysisk og det er regelrett barnemishandling. Husarrest er ikke i samme kategori som det å mishandle ditt barn! Kjenner jeg ble kvalm.. æsj. Er ikke husarrest også en fysisk avstraffelse? Man sperrer barnet fysisk inne, og fratar det midlertidig sin vante frihet? Selv ble jeg "mildt" fysisk straffet et par ganger når jeg hadde gjort veldig gale ting. Om jeg var fryktelig stygg i munnen kunne jeg få smikk på munnen, om det "passet seg" kunne jeg bli smekket på hånden, og en gang i 10-12årsalderen når jeg mobbet en mørkhudet yngre jente og kalte henne "nigger" fikk jeg ris på rumpa. Men jeg har aldri følt meg slått. Det har ikke vært snakk og direkte slag, men klaps, smikk og ris. Personlig kommer jeg nok ikke til å ty til samme metoder, men jeg klandrer heller ikke foreldrene mine for å ha gjort det mot meg. Jeg mente da, og mener fortsatt at jeg fortjente en eller annen form for straff for de aktuelle tilfellene, og syntes hverken da eller nå at straffen var fryktelig overdreven, ondskapsfull eller stygg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Matnekt er det samme som fysisk avstraffelse, du straffer barnet ditt fysisk og det er regelrett barnemishandling. Husarrest er ikke i samme kategori som det å mishandle ditt barn! Kjenner jeg ble kvalm.. æsj. Er ikke husarrest også en fysisk avstraffelse? Man sperrer barnet fysisk inne, og fratar det midlertidig sin vante frihet? Ja og nei, du skader jo ikke barnet ditt fysisk når du gir dem husarrest, du bare begrenser privilegiumene de pleier å ha til vanlig, for en kort periode. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Aldri blitt fysisk avstraffet, aldri blitt nektet mat og har aldri fått husarrest. Jeg har alltid vært den mest veloppdragne gutten i gjengen gjennom alle år. Alltid takket for maten, vært strukturert på skolen, aldri gjort hærverk, tjent mine egne penger gjennom jobb fra 13 års alderen. Jeg tror dette har mye med at barn observerer foreldrene sine og gjør som de gjør. Min far har alltid vært veldig strukturert når det kommer til jobb og økonomi. Han har alltid vært rettferdig ovenfor mennesker og aldri vært redd for å si meningene sine. Dette kan egentlig definere meg. En av de få tingene jeg tror jeg har fra min mor er god hygiene. Altså foreldrene former deg som person. Tror nok det er større sannsynlighet for å ha voldelige tendenser hvis du har opplevd dette selv. Du oppfatter det mer som normalt å straffe de som ikke tilpasser seg situasjonen... 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Matnekt er det samme som fysisk avstraffelse, du straffer barnet ditt fysisk og det er regelrett barnemishandling. Husarrest er ikke i samme kategori som det å mishandle ditt barn! Kjenner jeg ble kvalm.. æsj. Er ikke husarrest også en fysisk avstraffelse? Man sperrer barnet fysisk inne, og fratar det midlertidig sin vante frihet? Ja og nei, du skader jo ikke barnet ditt fysisk når du gir dem husarrest, du bare begrenser privilegiumene de pleier å ha til vanlig, for en kort periode. Skader man barnet fysisk ved å smekke dem på hånden da, om de gjentatte ganger leker med fyrstikker til tross for gjentatte advarsler? Hva tror du er mest skadelig, én smekk på hånda, eller 10 timer på rommet? Hva tror du barnet selv opplever som verst, og hva tror du de lærer mest av? Selv ville jeg mye heller fått en smekk på fingrene enn å ikke få være ute å leke med alle de andre.. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Skader man barnet fysisk ved å smekke dem på hånden da, om de gjentatte ganger leker med fyrstikker til tross for gjentatte advarsler? Hva tror du er mest skadelig, én smekk på hånda, eller 10 timer på rommet? Hva tror du barnet selv opplever som verst, og hva tror du de lærer mest av? Selv ville jeg mye heller fått en smekk på fingrene enn å ikke få være ute å leke med alle de andre.. Det sier seg selv at du skader barnet fysisk ved å smekke dem på hånden . . . ..... Husarrest pleier gjerne å gå utover flere dager og bestå av at de må være hjemme når de ikke er på skolen, derav navnet husarrest. Det å bli sendt på rommet er noe annet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Forresten, et tilleggsspørsmål til trådens tema: Har barnets alder noe å si? Er det bedre/verre å smekke en 13-åring(som strengt tatt burde vite bedre, men antagelig er mindre lærenem og mer obsternasig) på fingrene, enn en 7-åring? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Forresten, et tilleggsspørsmål til trådens tema: Har barnets alder noe å si? Er det bedre/verre å smekke en 13-åring(som strengt tatt burde vite bedre, men antagelig er mindre lærenem og mer obsternasig) på fingrene, enn en 7-åring? Nei, vold er og blir vold uansett hvor gammel barnet er. 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Skader man barnet fysisk ved å smekke dem på hånden da, om de gjentatte ganger leker med fyrstikker til tross for gjentatte advarsler? Hva tror du er mest skadelig, én smekk på hånda, eller 10 timer på rommet? Hva tror du barnet selv opplever som verst, og hva tror du de lærer mest av? Selv ville jeg mye heller fått en smekk på fingrene enn å ikke få være ute å leke med alle de andre.. Det sier seg selv at du skader barnet fysisk ved å smekke dem på hånden . . . ..... Tja, det spørs hvorvidt du skiller mellom skade/fornærmelse/krenkelse. Om du som mange andre definerer skade som noe som gir mén, gjør man jo ikke det med en smekk. Jeg snakker om såpass lite kraft at det svir litt, men ikke så noe hovner, blåmerke, brudd e.l. - det er selvsagt langt over streken. Såpass lite kraft at det er langt mindre vondt enn barn gir hverandre i voldsom lek med andre ord. Husarrest pleier gjerne å gå utover flere dager og bestå av at de må være hjemme når de ikke er på skolen, derav navnet husarrest. Det å bli sendt på rommet er noe annet. Se for deg deg selv som 10-åring. Du har gjort noe kraftig galt, og får valget mellom 5 klaps på baken(ris), eller 5 dager husarrest. Hva ville du valgt? Endret 9. juni 2011 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå